ضرورت تغییر الگوی کشت در کرمانشاه به دلیل خشکسالی

سرویس کرمانشاه _ هوشنگ بازوند از تداوم کم بارشی و خشکسالی در نیمه اول پاییز بر اساس گزارش هواشناسی خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی موظف است به منظور کاهش خسارات احتمالی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به کشاورزان را در خصوص زمان کشت و نوع کشت را سریعاً انجام دهد.

به گزارش کردپرس استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که امروز در سالن شهدای دولت برگزار شد؛ تأکید کرد: الگوهای هواشناسی پیش بینی بارش های کم در مهر و آبان و تداوم خشکسالی را نشان می دهد و بر این اساس تدوین برنامه هدفمند برای بیان اهمیت و ضرورت انجام کشت های مقاوم در برابر این تهدید و تغییر زمان بندی کشت دیم ضروری است و در سطوح مختلف باید به کشاورزان اطلاع رسانی شود.

وی افزود: در آغاز سال آبی جدید و در پاییز 1400 دوباره با مشکل کم بارشی روبرو هستیم و این احتمال وجود دارد که این روند تا آذرماه تداوم داشته باشد و تنش آبی سال گذشته را نیز داشته باشیم، زیرا برآیند کلی مدل‌های ‌پیش‌بینی نشان می‌دهد که با احتمال بالا، بارش‌های ‌پاییزه امسال به‌طور نسبی کمتر از نرمال خواهد بود.

مقام ارشد استان تأکید کرد: برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای ارتباط با کشاورزان باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که کشاورزان با آگاهی دچار کمترین خسارت احتمالی به دلیل خشکسالی شوند و فرمانداری ها نیز براساس شرایط منطقه ای برش شهرستانی این برنامه را تهیه و اجرا نمایند و حتما موضوع را با ظرفیت شبکه های مراکز خدمات کشاورزی برای مردم تبیین و تشریح نمایند.

بازوند، شرایط پیش رو به لحاظ خشکسالی و کم بارشی را مطلوب ندانست و گفت: حتی ممکن است بعد از این بازه خشکسالی دچار سیل هم بشویم که نیاز است پیش بینی های لازم در این خصوص صورت گیرد.

کد خبر 18489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha