احداث پتروشیمی یا پتروشیمی شهر؟ / اصلاح یک باور غلط

سرویس ایلام - ایران نسبت به جمعیتش دارای یکی از غنی ترین مناطق دنیا در حوزه انرژی است و در دهه های اخیر تبدیل مواد خام آن به محصولات پتروشیمی، به عنوان یک نقشه راه برای ایجاد «اشتغال» در کشور مورد نظر سیاست گذاران بوده است؛ چیزی که به نظر می رسد مبتنی بر یک باور غلط بوده است و باید اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، به همت روابط عمومی شرکت پتروشیمی ایلام برای نخستین بار یک کارگاه هم اندیشی در حوزه آشنایی بیشتر خبرنگاران ایلام با مفاهیم بنیادی پتروشیمی با حضور حداکثری اهالی رسانه استان و تدریس دکتر محمدطاهر کرمانی، از مدیران ارشد صنعت پتروشیمی کشور و اساتید این حوزه برگزار شد.

دکتر کرمانی که آمارها را سعی داشت برای تعمیق مفاهیم رُند کند، عنوان کرد: در طول تقریبا ۷۰ سالی که پتروشیمی به ایران آمده تا کنون، ۷۰ پتروشیمی در نقاط مختلف کشور با حدود ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده که به طور متوسط توسط «هر پتروشیمی تنها برای حدود هزار نفر» در کشور شغل ایجاد شده است.

وی تاکید دولتها، استانداران و سیاستمداران را به راه اندازی واحدهای پتروشیمی در مناطق مختلف ایران جهت ایجاد اشتغال صرف، امری نادرست دانست و گفت: به ازای هر یک میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی برای هزار نفر شغل ایجاد می شود و این در حالی است که به ازای هر یک میلیون تن محصولات صنایع پایین دستی در پتروشیمی شهرها، برای ۱۷۰ هزار نفر شغل ایجاد می شود.

این کارشناس حوزه پتروشیمی افزود: لذا باید گفت که ما در بین دولتمردان و سیاسیون کشور نیاز به اصلاح این باور غلط داریم و نباید به صنایع پیشرفته، پیچیده و راهبردی پتروشیمی صرفاً جهت ایجاد اشتغال نگاه کنیم.

او ضمن ارائه ابعاد علمی و فناورانه صنعت پتروشیمی که پهلو به صنعت هسته‌ای می‌زند، از خبرنگاران خواست: اصحاب رسانه باید در این زمینه روشنگری کنند که اگر یک استان خواهان «اشتغال بیشتر» است، مطالبه عمومی باید تکمیل زنجیره پتروشیمی و ایجاد و توسعه «پتروشیمی شهرها» باشد نه راه اندازی خود پتروشیمی که یک صنعت بسیار پیچیده و دارای فناوری بالا و زمانبر است.

کرمانی با مقایسه آمارهای فروش محصولات پتروشیمی همچنین هشدار داد: اگر چه در سالهای اخیر که ایران تحت تحریمهای شدید بود، صنعت پتروشیمی توانست علاوه بر خنثی سازی تحریمها، افزایش تولید و ارزآوری، توسعه نیز پیدا کند، اما باید هشدار داد که ما امروز در حال خام فروشی محصولات پتروشیمی هستیم.

او توضیح داد: ما اگر چه به خاطر تحریمها از خام فروشی نفت تا حد زیادی فاصله گرفته ایم ولی امروز در حال گرفتار شدن به خام فروشی محصولات پتروشیمی در تمام دسته های آن هستیم و مجبوریم، محصولات تولید شده از این محصولات را با قیمتهای بسیار بالاتری وارد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: توسعه پتروشیمی شهرها باعث تکمیل زنجیره پتروشیمی شده و ارزش آفرینی بسیار بالاتری نصیب کشور خواهد کرد و در حوزه اشتغال زایی نیز می تواند نقش مهمی داشته باشد لذا در کنار توسعه و ایجاد واحد‌های پتروشیمی، مطالبه عمومی مردم از دولتها باید ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی و پتروشیمی شهرها باشد.

به گزارش کردپرس، در ادامه روح اله رمضانی رئیس واحد HSE و سعید رحیم زاده مدیر بهره برداری، دو تن از مدیران جوان و بومی ایلام در مجتمع پتروشیمی ایلام با توضیحاتی سعی کردند که چرخه صنعتی این واحد صنعتی بزرگ را برای خبرنگاران توضیح دهند و به پرسشهای آنها در خصوص آینده پتروشیمی، چالش‌های موجود و راههای رفع آن پرداختند.

کد خبر 20505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha