عوارض گمرکی صادرات سیب به اقلیم کردستان عراق برداشته می‌شود

سرویس آذربایجان غربی- نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ارومیه گفت: از امروز شنبه ۱۵ آبان‌ماه عوارض گمرکی صادرات سیب به اقلیم کردستان عراق برداشته می‌شود.

به گزارش کردپرس، بهنام تاج الدینی با بیان اینکه آذربایجان غربی قطب سیب ایران به شمار می‌رود و هر سال با موانع متعدد صادرات در این بخش مواجه هستیم، به مهر افزود: امسال برای رفع بخشی از موانع با رایزنی‌های انجام شده از ۱۵ آبان‌ماه عوارض گمرکی صدور سیب به اقلیم کردستان عراق برداشته می‌شود.

او با بیان اینکه عراق یکی از بازارهای هدف سیب صادراتی آذربایجان غربی و کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: با برداشت این عوارض روند صادرات به کشور عراق تسهیل شده و بخشی از موانع صادرات سیب کشور برداشته می‌شود.

تاج الدینی در خصوص موانع پیش روی صادرات سیب در استان گفت: تولید و بازار سیب در استان طی سال‌های اخیر به یکی از صنایع بزرگ و مهم استان تبدیل شده است برای رونق این صنعت باید زیرساخت‌ها در استان فراهم شود اما تا زمانی زیرساخت‌های تولید، بسته بندی، حمل و نقل و صادرات سیب در آذربایجان غربی فراهم نشود هر سال در این صنعت با مشکل مواجه می‌شویم.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کشور ادامه داد: هر سال تمام راه حل های برای رفع موانع صادرات سیب استان مقطعی و مسکن وار است برای حل ریشه‌ای این موضوع باید مسئولان همت اساسی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها در استان را داشته باشند.

تاج الدینی با بیان اینکه فراهم نبودن زیرساخت‌های بخش کشاورزی به خصوص در سیب هر سال موجب عدم فروش مناسب و افزایش هزینه‌ها برای استان می‌شود، گفت: صنعت سورت و بسته بندی، نظارت بر نهاده‌ها، توزیع سموم مناسب، نوع برداشت، رفع تعهد ارزی، بازاریابی مناسب و نگه داشتن بازارهای هدف برای تسهیل صادرات سیب استان باید مدنظر مسئولان باشد.

او تاکید کرد: یکی دیگر از بخشنامه برای حل مشکل ارزی تعهد ارزی تهاتر است، بخش عمده‌ای از سیب استان به عراق صادر می‌شود، در مقابل سیب‌های صادراتی چه محصولی می‌توانیم وارد کشور کنیم؟ سوالی که مسئولان باید جواب درخوری برای آن داشته باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دپوی حجم بالای سیب صادراتی استان در سردخانه و زمان محدود برای صادرات این محصول از مسئولان کشوری خواست امسال تا شرایط بحرانی و حادتر نشده زمینه تسهیل صادرات سیب استان را فراهم کنند.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

مسیر سنگلاخی صادرات سیب؛ میوه ایی بهشتی با روزگاری جهنمی!

کد خبر 20628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha