واشنگتن و کرملین، آنکارا را برای حمله جدید به شمال سوریه ناامید کردند

سرویس سوریه- امتناع روسیه و آمریکا، آنکارا را مجبور به توقف عملیات خود علیه شمال شرق سوریه کرد.

به گزارش کُردپرس به نقل از روژاوپرس، آنکارا عملیات نظامی علیه شمال شرق سوریه را به دلیل امتناع روسیه و آمریکا و عدم توافق در این زمینه متوقف کرده است.

منابع آگاه دیپلماتیک ترکیه به روزنامه العربی الجدید گفتند، فشار رسانه‌های ترکیه همچنان برای اجرای عملیات نظامی در منطقه ادامه دارد و ارتش ترکیه آماده است تا هر گونه اقدام نظامی را بر اساس نیاز میدانی اجرا و توسعه دهد.

به گفته این منابع، در حال حاضر امکان اقدام نظامی مستقیم وجود ندارد و آنکارا فعلاً عملیات را متوقف کرده است.

اخیراً نشانه‌هایی مبنی بر قصد ترکیه برای انجام یک عملیات نظامی گسترده برای عقب راندن نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) از مرزهای جنوبی ترکیه کاهش یافته است.

در ماه اخیر، ارتش ترکیه و گروه‌های مخالف سوری در امتداد خطوط تماس با نیروهای دموکراتیک سوریه در غرب و شرق فرات بسیج شدند تا آماده عملیات نظامی گسترده‌ای شوند.

ترکیه مجموعه‌ای از حملات پهپادی را با هدف قرار دادن خودروهای غیرنظامی در چندین منطقه در شمال شرق سوریه انجام داد که منجر به کشته و زخمی شدن چند غیر نظامی گردید.

ماه گذشته، گه‌لو عیسی یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب دموکراتیک کرد سوریه، گفت: دلیل اصلی عدم حملات ترکیه به شمال شرق سوریه، بازگشت دست خالی اردوغان در دیدارهایش با روسیه و آمریکا است و آن‌ها اجازه ندادند تا ترکیه عملیات نظامی گسترده ای را در منطقه آغاز کند.

در این ماه، جیمز جفری، فرستاده سابق ایالات متحده در سوریه فاش کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اردوغان برای حمله به شمال شرق سوریه چراغ سبز نشان نداده است.

بر اساس موضع آمریکا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بدون شرکت در نشست گلاسکو درباره تغییرات آب و هوایی با رهبران جهان، رم را ترک کرد و به ترکیه بازگشت.

جفری گفت، بایدن نه تنها عملیات نظامی در شمال شرق سوریه را رد کرد، بلکه به اردوغان تاکید کرد که واشنگتن همکاری خود با نیروهای دموکراتیک سوریه را رها نخواهد کرد.

پس از اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه حمایت آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه مانند گذشته نخواهد بود، وزارت دفاع آمریکا نیز به نوبه خود پیام های روشنی به ترکیه داد مبنی بر ادامه همکاری با نیروهای SDF است.

طرف روسی نیز به نوبه خود بر رد هرگونه عملیات نظامی ترکیه علیه شمال شرق سوریه، به منظور جلوگیری از گسترش حوزه نفوذ ترکیه و تلاش روسیه برای تحکیم حضور خود در این نقاط، تاکید کرد.

روسیه از انجام مانورهایی در حومه شمال غربی حسکه در شرق رود فرات با حضور نیروهای دولتی سوریه و "SDF" هر یک به طور جداگانه خبر داده است.

روس‌ها تا آنجا پیش رفتند که یک فروند هواپیمای سوخو را به فرودگاه قامیشلو در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه فرستادند. به گفته ناظران، این نشانه آشکار نارضایتی مسکو از انجام هرگونه عملیات نظامی بدون رضایت کرملین است.

بر این اساس، ترکیه عملیات نظامی خود را علیه منطقه متوقف کرد و منابع این موضوع را به ادامه گفت‌وگوهای ترکیه با روسیه و آمریکا نسبت دادند و تاکنون اجماع در این زمینه حاصل نشده است.

این منابع افزودند: ترکیه در حال گفت‌وگو با روسیه است و انتظار می‌رود در روزهای آینده یک هیات فنی برای بررسی پرونده سوریه وارد آنکارا شود.

با این حال، انتظار نمی رود که این نشست به موفقیت های بزرگی در مورد عملیات نظامی مورد درخواست آنکارا در منطقه دست یابد.

ترکیه منتظر است تا از نتایج مذاکرات روسیه و آمریکا که در چند روز گذشته در ژنو در خصوص هماهنگی های منطقه انجام شد، مطلع شود و در روزهای آینده نیز منتظر ورود نماینده آمریکا به این کشور است.

کد خبر 21288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha