کارگردان اهل ارومیه روی فرش قرمز جشنواره فیلم «دهوک»

سرویس آذربایجان غربی- «مجید درویش نژاد» اولین کارگردان ارومیه ای است که با ساخت اولین فیلم اش بر روی فرش قرمز جشنواره های بین المللی پا گذاشته است. او اخیرا با فیلم «سیبه‌ر» به جشنواره دهوک یکی از معتبرترین جشنواره های جهانی راه یافته است.

به گزارش کردپرس، مجید درویش نژاد کارگردان و نویسنده تئاتر و سینما متولد ١٣٧٥ ارومیه است، او از سال ۹۰ فعالیت های هنری اش را شروع کرده و بعد از بازی در چندین تئاتر، نویسندگی و کارگردانی تئاتر را شروع کرد و در جشنواره های بین المللی و داخلی خوش درخشیده است. حضور در جشنواره های فجر، تئاتر دانشگاهی سقز، دامغان، استانی آذربایجان غربی وهمچنین کسب مقام در جشنواره های تئاتر ترکیه و عراق را در کارنامه دارد.

او بعد از فعالیت و موفقیت های پی در پی در حوزه تئاتر، اولین فیلم کوتاه خود را به نام «سیبه‌ر» (سایه) ساخت و در همان اولین فیلم خود موفقیت های زیادی کسب کرد به طوریکه فیلم اش در جشنواره های هامبورگ آلمان، سن پترزبورگ روسیه و همچنین دهوک و سلیمانیه عراق به رقابت پرداخت و به فرش قرمز جشنواره دهوک و سلیمانیه هم دعوت شد.

مجید درویش نژاد اولین کارگردان ارومیه ای است که با ساخت اولین فیلم اش بر روی فرش قرمز جشنواره های بین المللی پا گذاشته است. در این گفت و گو بیشتر با او آشنا می شویم؛

آقای درویش نژاد شما دلیل موفقیت هایتان را در چه چیزی می بینید؟

بنده از کودکی علاقه خاصی‌ به تئاتر و سینما داشتم بنابراین همه تلاش و سعی ام بر این بوده کارهایم از هرگونه کم و کاستی دور باشد و البته شاید دلیل موفقیت ام این باشد که با کارهایم زندگی می کنم.

برای کسانی که علاقه مند به این عرصه هستند، چه پیشنهادی دارید؟

همیشه پیشنهادم برا علاقه مندان به تئاتر و یا کارگردانی این بوده که توانمندی های خود را بسنجند و در مرحله دوم با مطالعه و همکاری با گروه های هنری تجربه کسب کنند که بهترین راه نیز همین است؛ من کلاس های زیادی شرکت کرده بودم ولی دلیل رسیدن به هدف هایم تجربه هایی بود که سر کارها به دست آوردم .

هنر تئاتر و سینما را در شهر ارومیه چگونه می بینید؟

ارومیه شهر هنرخیزی است؛ بعد از ساخت اولین فیلمم شاهد استارت کارهای زیادی از سوی دوستان و همکارانم بودم که این اتفاق حس خوبی به من داد، احساس کردم مسیری را آغاز کرده ام که بسیاری از هم نسل هایم در آن سمت حرکت خواهند کرد؛ بنده به هم نسلی هایم امیدوارم و مطمئنم اتفاق های خوبی برای هنر این شهر رقم خواهند زد.

می توانید کمی از فیلم «سیبه‌ر» بگویید؛ ایده نوشتن این فیلمنامه از کجا به ذهنتان رسید؟

فیلم سیبه‌ر اولین تجربه فیلم سازی بنده و داستان واقعی خانواده ای است که پدر خانواده درگیر اعتیاد به مواد مخدر می شود و اتفاقاتی که پیش روی این خانواده قرار‌می گیرد و همچنین شوکی که در اخر فیلم مخاطب را بیدار می کند.

برای ساخت فیلم‌ در مکان هایی حضور داشتیم‌ که تا از نزدیک موقعیت چنین خانواده هایی را لمس کنیم که چه درد و رنجی را تحمل می کنند؛ فیلم سختی بود‌ اما خداروشکر عوامل حرفه ای انتخاب کردم و فیلم خوبی ساختیم.

جشنواره فیلم دهوک چطور بود؟

جشنواره دهوک یکی از معتبرترین جشنواره های جهانی و کشور عراق است که هر سال برگزار می شود این جشنواره با همکاری کشور آلمان در شهر دهوک با وجود فرش قرمز و ورک شاپ های بازیگری کارگردانی به اجرا در می آید.

فیلم سیبه‌ر امسال در بخش مسابقه این جشنواره حضور داشت و خوشحالم که با اولین فیلمم به فرش قرمز پا گذاشتم و در کنار کارگردان های بزرگ سینمای ایران همچون اصغر فرهادی و ... حضور داشتم.

کار جدیدی دارید؟

بله بنده روی فیلم نامه جدیدی که نوشتم کار می کنم که انشالله به زودی شروع به ساختش خواهم کرد .

حمایت خانواده از شما برای حضور در این عرصه چگونه بوده است؟

خانواده ام حمایت هایشان را دریغ نکردند و این باعث انرژی مضاعفی می شد که سر کار هایم داشتم. قطعا حمایت های خانواده در هر کاری موثر است امیدوارم همه خانواده ها به علایق کاری فرزندانشان احترام بگذارند.

حمایت های زیادی از طرف مردم هم داشتید و همچنین در همه ی شبکه های داخل و خارجی تیزر فیلم پخش شد، حرفی برای طرفدارانتان دارید؟

مردم عزیز از وقتی که کارهای هنری ام را شروع کرده ام همیشه حمایتم کرده اند و این حس بسیار خوبی بهم داده و قوت قلبی برای ساخت کارهای جدید شده است.

خوشحالم در اکثر شبکه های تلویزیونی و همچنین کانال های خبری نیز از فیلمم حمایت شد که باعث افتخار است و مرا در این مسیر مصمم و استوارتر می کند.

کلام آخر؛

فرهنگ وهنر هر ملتی از نان شب آن ملت واجب تر هست به نظر بنده حمایت از هنر نه تنها باعث پیشرفت فکری آن ملت خواهد شد بلکه باعث ایجاد جرات و جسارت عملی در وجود فرزندانمان خواهد شد. کاش حکمت سلیمانی ها(حامیان هنرمندان) در شهرمان زیاد باشند که بدون هیچ چشم داشتی و در همه حال حامی هنرمندان است.

گفتنی است؛ جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک با یاد "یلماز گونای" کارگردان کرد سرشناس که برنده جایزه نخل طلای جشنواره بین‌المللی فیلم کن فرانسه در سال ۱۹۸۲ شده بود و با هدف پل ارتباطی میان کارگردان کُرد و کارگردانان سراسر جهان و همچنین ایجاد تبادل فرهنگی میان ملت‌های مختلف دنیا تأسیس شده‌است.

این جشنواره در قالب فیلم‌های بلند سینمایی، کوتاه و مستند در بخش‌های مختلف رقابتی و غیر رقابتی از جمله بخش رقابتی سینمای جهان، بخش رقابتی سینمای کُردی، چشم‌انداز سینمای جهان، پانورامای سینمای کردستان و بخش نمایش ویژه در سالن کنگره دانشگاه دهوک و مرکز مازی مول برگزار می‌شود.

گفت و گو/ راضیه محمودپور

کد خبر 22028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha