متحد شدن نیروهای کرد و ارتش عراق در برابر داعش

سرویس جهان- خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به تشکیل شدن نیروهای مشترک کرد و ارتش عراق در مناطق مورد مناقشه برای مقابله با حملات فزاینده داعش، این اقدام را بزرگترین آزمایش برای ایجاد اتحاد میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در برابر تهدید داعش توصیف کرده است.

به گزارش کردپرس، نیروهای کرد در اقلیم کردستان و نیروهای وابسته به دولت مرکزی عراق پس از حملات اخیر داعش به مناطقی در مخمور و گرمیان، اقدام به ایجاد تیم های مشترک برای مقابله با حملات این گروه تروریستی در مناطق مورد مناقشه کرده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بعد از حملات اخیر داعش، تمایل جدی برای ایجاد جبهه واحد در برابر داعش دارند و نمونه آن سفر مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق به اقلیم کردستان و تشکیل جبهه مشترک برای مقابله با داعش در روستای لهیبان است که حداقل به مدت یک شب به دست داعش افتاد.

این خبرگزاری از مقامات کرد و دولت عراق نقل کرده است که آنها علیرغم ادامه اختلافات بر سر موقعیت مناطق مورد مناقشه، تمایل دارند به طور مشترک به جنگ داعش بروند. این همکاری می تواند بزرگترین آزمایش در مورد همکاری مشترک دو طرف در برابر تهدیدهای داعش باشد.

نقیب هژار، مسئول نیروهای پیشمرگ در منطقه لهیبان به آسوشیتدپرس گفته است داعش از اختلافات میان کردها و دولت عراق بهره برداری کرده است اما کردها و دولت مرکزی عراق خود را برای مقابله مشترک آماده کرده اند و آنها با ایجاد نیروی مشترک در لهیبان این روند را آغاز کرده اند.

مقامات کرد عراقی مدعی شده اند که به دلیل این که اجازه دارند وارد مناطق مورد مناقشه شوند نمی توانند به تعقیب و گریز نیروهای داعش در برخی مناطق مانند مخمور شوند. سرهنگ قهار جوهر از فرماندهان نیروهای پیشمرگ به آسوشیتدپرس گفته است نیروهای پیشمرگ در تمام اطراف کوه های قره چوخ در مخمور نیرو مستقر کرده اند اما به دلیل عدم صدور مجوز برای ورود آنها به مناطق مورد مناقشه، دستور ندارند نیروهای داعش را حین عبور و مرور و یا حمله متوقف کنند.

او کمبود تجهیزات را از دیگر موارد ناتوانی نیروهای پیشمرگ در مقابله با داعش عنوان کرد و گفت داعش در شب تحرکات خود را انجام می دهد و نیروهای پیشمرگ تجهیزات مورد نیاز مانند دوربین دید در شب را در اختیار ندارند.

هژار اسماعیل مسئول ارتباطات میان نیروهای پیشمرگ و ائتلاف از دیگر موانع همکاری میان نیروهای کرد و دولت مرکزی عراق را عدم اختصاص بودجه از سوی وزارت دارایی عراق عنوان کرد و گفت تیپ های مشترک از نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق برای مقابله با داعش، به دستور مصطفی کاظمی تشکیل شده اما بودجه ای برای هزینه های آن اختصاص داده نشده است.

برخی مقامات کرد مانند قهار جوهر، فرمانده نیروهای پیشمرگ در قره چوخ معتقد است کردها و دولت مرکزی عراق ارتباط زیادی برای ایجاد هماهنگی ندارند. او ادعا کرد که اگر نیروهای ائتلاف دخالت نمی کردند گفتگو میان کردها و دولت مرکزی برای ایجاد نیروی مشترک در برابر داعش صورت نمی گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از مقامات اقلیم کردستان و دلوت مرکزی نقل کرده است که هر دو طرف، برای ادامه مقابله با داعش به نیروهای ائتلاف بویژه آمریکا نیاز دارند اما نقش رزمی این نیرو به اتمام رسیده و آنها در حال حاضر، فقط وظیفه آموزش و مشاوره نظامی نیروهای عراقی و پیشمرگ را بر عهده دارند.

کد خبر 23536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha