300 هزار آواره ایزدی در شرایط دشوار اردوگاههای عراق زندگی می کنند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک روزنامه ایرلندی از وجود 300 هزار ایزدی در شرایط دشوار اردوگاههای آوارگان خبر داد که هیچ گونه برنامه ای برای بازگشت آنها به زندگی عادی وجود ندارد. از سوی دیگر به دلیل نپیوستن عراق به دادگاه جنایی بین المللی، پیگرد عناصر تشکیلات تروریستی داعش به دلیل ارتکاب جنایت نسل کشی علیه آنها وجود ندارد.

به گزارش کرد پرس به نقل از صوت العراق، روزنامه "آیرش اگزامینر" در این باره نوشت: حدود 300 هزار آواره ایزدی در شرایط دشوار اردوگاهها و گرما و سرمای شدید آن زندگی می کنند و کسانی که به زادگاههایشان بازگشته اند از کمبود خدمات و عدم انجام عملیات آواربرداری ویرانه های محل زندگی شان رنج می برند.

این روزنامه می افزاید: شنگال همچنان مملو از ویرانه های جنگ برای پاکسازی آن از چنگال داعش در سال 2015 است و بیشتر کمک های ارائه شده به این شهر ویران شده، فقط توانسته است بخش اندکی از پروژه های محدود در آن را پوشش دهد.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از نجات یافتگان از جنگ، خودشان را بدون پشتیبان و محروم از حمایت و درمان آسیب های روانی ناشی از جنگ یافته اند. از سوی دیگر، هیچ گونه سیستم آموزشی مناسبی برای آنها که به دلیل اسارت در چنگال داعش گرفتار بوده اند، در نظر گرفته نشده است. علاوه بر این هیچ گونه فرصت اقتصادی برای برپایی زندگی جدیدی برای آنها وجود ندارد.

براساس این گزارش، بسیاری از ایزدی ها بر این باورند که اعضای داعش به دلیل ارتکاب جنایاتشان مورد محاسبه قرار نخواهند گرفت و فرصت اقامه دعوی علیه عناصر داعش به اتهام تجاوز، بردگی جنسی و کشتار اعضای خانواده، فقط برای شمار اندکی از زنان ایزدی فراهم شده است.

گزارش این روزنامه ایرلندی می افزاید: عراق عضو دادگاه جنایی بین المللی در هلند نیست. به همین دلیل نمی توان پرونده های مطرح علیه داعش در دادگاههای عراقی را به دادگاه بین المللی مذکور ارجاع داد.

کیپ هیل وکیل حقوق بشری فعال در زمینه تحقیقات درباره جنایات داعش در عراق گفت: ایزدی ها از قوی ترین پرونده نسل کشی برخوردار هستند که تاکنون بی سابقه بوده است و امیدواریم یک دادگاه بین المللی ویژه بررسی این پرونده تشکیل شود.

به گفته هیل، جامعه جهانی و کانال های دیپلماتیک، در زمینه اقناع کشورهایی مانند عراق برای پیوستن به دادگاه جنایی بین المللی، ناکام بوده است.

این گزارش همچنین می افزاید: اقدام دادگاههای عراق در زمینه متهم کردن عناصر تشکیلات تروریستی داعش به ارتکاب اقدامات تروریستی به جای "نسل کشی"، باعث می شود احتمال محاکمه عناصر داعش و عوامل ارتکاب نسل کشی علیه ایزدی ها، به اتهام مذکور شود. این در حالی است که ماه گذشته میلادی برای اولین بار، یک داعش متهم به ارتکاب جنایت نسل کشی ایزدی ها در عراق در فرانکفورت محاکمه شد.

کد خبر 23908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha