لرزه نگاری تنگ بیجار و لرزه بر زیستگاه های گرمسیری ایلام

سرویس ایلام - تخریب بسیار گسترده زیستگاههای مناطق گرمسیری استان ایلام توسط پیمانکاران شرکت نفت در تنگ بیجار واکنشهای بسیاری را در بیم طرفداران محیط زیست ایلام ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در پی آغاز به کار پروژه لرزه نگاری تنگ بیجار در شهرستان چوار استان ایلام برای توسعه میادین گازی، اجرای این پروژه خسارات زیست محیطی بالایی به وجود آورده است که به تعبیر فعالان ایلامی، فاجعه ای در حال رخ دادن است.

توسعه صنعتی همواره دارای آسیبهایی به محیط زیست و منابع طبیعی بوده و خواهد بود اما می توان با پیوست های زیست محیطی اقدام به اجرای این پروژه ها کرد و این همه خسارت کوتاه و بلند مدت به بار نیاورد.

مهدی نورمحمدی، مستندساز و فعال زیست محیطی ایلامی در این خصوص به کردپرس گفت: استان ایلام با ۱۱ درصد منابع گاز کشور بعد از عسلویه دومین استان گاز خیز ایران است استانی که منابع خدادادی در آن فراوان است اما نمی دانیم وجود این منابع را نعمت بدانیم یا تهدیدی بزرگ برای تخریب زیستگاه های استان.

او گفت: از بد حادثه بیشتر مناطق بکر استان ایلام که زیستگاه گونه های بی نظیر گیاهی و جانوری است این روزها مورد تخریب گسترده پیمانکاران شرکت نفت قرار گرفته است و شرکت های لرزه نگاری که همواره در سال های گذشته برای انتقال تجهیزات خود از بالگرد استفاده می کردند اما در یک سال اخیر به فاصله هر چهارصد متر یک جاده برای انتقال کمپرسور و چندین روز حفاری در دل طبیعت احداث می کنند و خسارت بسیاری را بر محیط زیست استان تحمیل می کنند.

نورمحمدی ادامه داد: اما درد فقط کوه های بولی نیست بلکه بخش بسیار بزرگی از وسعت خاک استان ایلام دارای ذخایر نفت و گاز است که در صورت تداوم این روند بسیاری از زیستگاه های استان ایلام آسیب جدی خواهند دید.

وی با تصریح این که عمق این بحران بالاست، توضیح داد: جاده کشی به زیست گاه های حیات وحش یعنی تخریب طبیعت، کشتار جانوران، از بین رفتن پوشش گیاهی و در آینده هم آتش سوزی و تبدیل این زیستگاهها به تفریحگاه مردمی.

محمدیان، یکی دیگر از فعالان زیست محیطی ایلام نیز عنوان کرد: سرنوشتی همچون وضعیت کنونی «نام تنگ» و «دره ارغوان» در انتظار زیستگاههای گرمسیری در چوار است. به عینه می بینیم که بعد از گذشت چند سال از تعریض و آسفالت جاده در دره ارغوان، وضعیت این ذخیره گاه جنگلی در زیر حجم انبوه گردشگری افسار گسیخته، دامداران ناآگاه و مخرب و نیز طرح گردشگری در وضعیت بحرانی و اورژانسی است که اگر سریعا فکری برای آن نشود به زودی شاهد نابودی کامل آن خواهیم بود.

در همین راستا مدیرکل محیط زیست استان فعالیت این شرکت را خارج از مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست دانست و افزود: این شرکت برای فعالیت لرزه نگاری و اکتشافات خود مجوز از محیط زیست استان اخذ نکرده است و برای فعالیت دستگاه های خود اقدام به جاده سازی در بخشی از زیستگاه های منطقه کرده است.

ابدالی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست استان بنا بر ماهیت ذاتی خود با توجه به حجم تخریب ها جلساتی با حضور مقامات قضایی شهرستان چوار تشکیل و تذکرات لازم به مسئولان شرکت داده و مقرر شد کار مطالعاتی شرکت در سریع ترین زمان ممکن اتمام یابد و همچنین به منظور عدم دسترسی شکارچیان به زیستگاه ها، دوباره با راه بندهای طبیعی مسیرهای جاده احداثی را دوباره بسته و مسدود کنند.

اما مدیرکل منابع طبیعی استان خبر از بررسی طرح و اعطای مجوز فعالیت به این شرکت لرزه نگاری از طرف اداره منابع طبیعی داد و گفت: دستیابی به توسعه مستلزم پرداخت هزینه هایی است که تخریب حداقلی طبیعت از جمله این هزینه هاست و فرایند خروجی فعالیت های شرکت لرزه نگار منتج به اشتغال زایی و ایجاد طرح های عام المنفعه و عمومی برای استان خواهد شد.

رضا احمدی تاکید کرد: مقرر شده این شرکت لرزه نگار بعد از اتمام کار خود در مناطقی که تخریب انجام داده اند، منطقه را با عملیات بذرپاشی، قُرق و حفاظت احیا و بازسازی کنند و در هر نقطه که تخریب زیاد و تخطی صورت گرفته مستلزم پرداخت جریمه و خسارت هستند.

گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 24685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha