استاندار آذربایجان‌غربی بر استفاده حداکثری از ظرفیت معادن تاکید کرد

سرویس آذربایجان غربی- استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت معادن استان گفت: برنامه ریزی برای رشد ۹ درصدی در بهره وری از بخش معادن آذربایجان‌غربی در سال ۱۴۰۱، انجام شده و برای تحقق آن و رشد اقتصادی استان در سال آتی، توسعه و بهره برداری اصولی از بخش معادن ضروری است.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان در جلسه شورای معادن آذربایجان‌غربی با بیان اینکه توسعه و بهره برداری اصولی از بخش معادن استان باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد، اظهار کرد: لازمه این توسعه، انجام روان سازی‌های لازم برای سرمایه گذاری در این بخش است.

او با تاکید بر ظرفیت های کم نظیر استان در بخش معدن افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی آذربایجان‌غربی برای حل مشکلات مربوط به معادن نباید نگاه رفع تکلیفی داشته باشند؛ راه‌کارهای لازم برای بهره مندی از ظرفیت معادن باید توسط مدیران ارائه و برای رفع موانع اقدام شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی در مسیر توسعه بهره وری از معادن، گفت: با پیگیری های لازم و دیدارهای انجام شده در سطح ملی، اقدامات ابتدایی برای سرمایه گذاری هلدینگ‌های بزرگ کشوری در حوزه معادن استان آغاز شده است که در همین راستا باید مسیر تحقق این امر هموار شود.

او تصریح کرد: معادن یکی از پیشران‌های مهم اقتصادی استان هستند که باید از این ظرفیت مهم حداکثر بهره مندی را در توسعه استان و اشتغال زایی داشت.

معتمدیان همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای رشد ۹ درصدی در بهره وری از بخش معادن آذربایجان‌غربی در سال ۱۴۰۱، گفت: برای تحقق میزان برنامه ریزی شده برای رشد اقتصادی استان در سال آتی، توسعه و بهره برداری اصولی از بخش معادن ضروری است.

در این جلسه همچنین موارد مربوط به ایجاد محدودیت بهره برداری از معادن در مناطق قابل رشد گیاه " گون" مطرح شد که طی تماس استاندار آذربایجان‌غربی با معاون سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و بیان شرایط خاص استان در این رابطه مقرر شد تا در یک جلسه مشترک تصمیمات لازم در این رابطه اتخاذ و موانع لازم رفع شود.

به گزارش کردپرس، محدوده معادن آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست‌گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل "اشنویه - خوی"، "مریوان - مهاباد" و "شاهین‌دژ - ماهنشان" قرار گرفته و این استان از نظر تنوع مواد معدنی با داشتن ۵۱ ماده معدنی جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تُن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

وجود ۲ معدن طلای "زرشوران" و "آق‌دره" تکاب، آذربایجان‌غربی را در زمره استان‌های طلایی کشور قرار داده که سالانه در مجموع هزار و ۳۵ تُن طلا از این ۲ واحد برای فرآوری استخراج می‌شود.

اما در کنار اشتغال بیش از پنج هزار نفر در بخش معدن آذربایجان‌غربی و سرمایه‌گذاری میلیاردی در این بخش فعالان حوزه معدن و محیط زیست معتقداند؛ تا بحال معادن جز تخریب محیط زیست، منابع طبیعی، آلوده کردن منابع آبی و امراض برای مردم، خدمات قابل توجهی نداشتند و این رویه غلط باید برچیده شود.

کد خبر 27325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha