شهری در بحران؛ «گوک تپه» مهاباد هنوز ایستگاه آتش نشانی ندارد!

سرویس آذربایجان غربی- شهر گوک تپه مهاباد ٦ سال بعد از تصویب هیات وزیران و تبدیل شدن به شهر همچنان فاقد ایستگاه آتش نشانی است. خلف وعده استانداری برای تخصیص اعتبار و کمکش های محل استقرار نیرو و تجهیزات بین شهرداری و شرکت شهرک صنعتی آذربایجان غربی کاری کرده که اکنون یک شهر ١٠ هزار نفری بدون ساختمان آتش نشانی بماند و این یعنی بحران.

به گزارش خبرنگار کردپرس، ٦ سال بعد از تصویب هیات وزیران و تبدیل شدن روستای بزرگ گوک تپه مهاباد به شهر هنوز هم این تازه شهر، بافت و ساختار شهری پیدا نکرده و از همه بدتر در نبود بسیاری از زیرساخت ها، ایستگاه آتش نشانی هم ندارد!

شهر تازه تاسیس گوگ تپه با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت در ۱۵ کیلومتری شمال مهاباد و در محور مهاباد - میاندوآب واقع شده و تابستان سال ۹۶ به شهر تبدیل شد ولی متاسفانه تاکنون اصلی ترین ملاک تبدیل این واحد جغرافیایی به شهر تنها عدد جمعیتی آن بوده و خبری از حضور کامل ادارات خدمات رسان و سایر ملزومات شهری در گوگ تپه نیست.

یکی از این خدمات و در اولویت ترین آنها احداث پایگاه آتش نشانی است که در نبود نیروی انسانی و تجهیزات هنوز فعال نشده است.

در حالیکه در روز تاسیس شهر گوک تپه با حضور استاندار وقت وعده تخصیص بودجه ۵۰۰ میلیون تومانی از سوی استاندار جهت احداث ساختمان شهرداری و آتش نشانی مطرح شد، اما یک سال بعد شهردار سابق گوک تپه در خردادسال ٩٧ همچنان از نبود اعتبار برای راه اندازی ساختمان آتش نشانی خبر داد و گفته بود: «استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی علیرغم مکاتبه رسمی هنوز هیچ پاسخی در قبال وعده استاندار پیشین در خصوص اعطای ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار جهت راه اندازی ایستگاه آتش نشانی به این شهر نداده هر چند که در حال حاضر با ۳ برابر همان مبلغ نیز احداث و تکمیل ایستگاه مقدور نیست».

پس از خلف وعده استانداری، اعتبار ساختمان آتش نشانی گوک تپه همچنان بلاتکلیف بود. تا اینکه در خرداد ٩٨ خبرنگار کردپرس برای پیگیری آخرین وضعیت، با شهردار این شهر تماس گرفت و احمد پور محمد اقدم هم در این باره به کردپرس گفت: «این شهر هنوز پایگاه آتش نشانی و ماشین آتش نشانی ندارد هر چند سازمان آتش نشانی مهاباد در مواقع لزوم همیشه آمادگی خود را اعلام کرده‌اند اما به هر حال هر شهری به آتش نشانی نیاز دارد».

فاصله ١٥ کیلومتری گوک تپه تا مهاباد عملا امکان خدمات رسانی آتش نشانی مهاباد به شهر گوک تپه را در اسرع وقت منتفی می کند از سویی دیگر دو پایگاه آتش نشانی در قم قلعه و شهرک صنعتی هم از لحاظ نیروی انسانی تکمیل نیستند.

مهمتر از همه در صورت بروز مواردی بحرانی اگر آتش نشانان از مرکز مهاباد به خارج از شهر اعزام شوند در صورت وقوع حادثه افراد تحت تکفل بیمه قرار نمی گیرند و این مسئله ضرورت تجهیز پایگاه های آتش نشانی برای هر شهری به صورت مجزا را نشان می دهد.

عاقبت دی ماه سال ٩٩، حسین حاتمی مدیر کل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی اعلام کرد: «تجهیزات آتش نشانی در اختیار شهر گوک تپه مهاباد قرار گرفته است اما تا کنون بلا استفاده مانده و اگر ظرف ۱۵ روز آینده اقدامات لازم در این خصوص انجام نگیرد، این تجهیزات از شهر خارج می‌شود».

تجیهزاتی که اما چندان هم در دسترس نبود چرا که شهردار وقت گوک تپه در آن زمان به خبرنگار کردپرس گفته بود: «اگر منظور مدیرعامل محترم خودروی آتش نشانی و آشیانه موجود در شهرک صنعتی است که باید گفت که آن تجهیزات جزو اموال شهرک های صنعتی بوده و اموال شهرداری نیست ، از سویی دیگر چارت سازمانی شهرداری گوک تپه یک سال پس از تأسیس این شهرداری و در تابستان سال ۹۷ ابلاغ شد اما از آنجایی که شهرداری فاقد نیروی متخصص آتش نشان بود بنابراین جذب ماشین آلات شهرک صنعتی بدون وجود نیرو امری غیرقانونی و غیر منطقی بود. علیرغم اینکه بارها فرماندار سابق مهاباد اعلام کرده بود تجهیزات آتش نشانی شهرک صنعتی مهاباد را برای گوک تپه جذب خواهیم کرد اما این مهم به دلیل نبود نیرو محقق نشد».

 هر چند پیشتر بر اساس توافقات شکل گرفته تأمین یک دستگاه ماشین آتش نشانی و یک دستگاه لودر برای شهر گوک تپه توافق شده بود اما تجهیزات بدون نیرو و زیرساخت تا کنون دردی از شهر تازه تاسیس دوا نکرده است.

تا اینکه فراخوان برگزاری آزمون جامع مشاغل آتش نشانی برگزار و شهرداری گوک تپه طبق چارت سازمانی برای ۲ نفر در حوزه آتش نشانی و خدمات ایمنی اعلام نیاز کرد و پس از برگزاری آزمون و طی مراحل قانونی ١ نفر از اول مهر ماه ۹۹ به استخدام شهرداری در آمد و تا آن زمان نفر دوم نیز در حال گزینش و طی مراحل قانونی برای جذب و بکارگیری در این شهرداری بود.

با جذب یک نفر نیرو! پس از آن اینبار کشمکش بین شهرداری گوک تپه و شهرک صنعتی بر سر محل استقرار تجهیزات آتش نشانی مطرح شد،  چرا که پس از استخدام و حضور اولین نفر آتش نشان از مهرماه سال ٩٩ امکان بهره برداری از ماشین آلات آتش نشانی شهرک صنعتی شکل گرفت ولی شهردار سابق گوک تپه گفته بود: «این بهره برداری توسط شهرک صنعتی مهاباد مشروط شده است، چرا که مسئولان شهرک اصرار دارند نیروهای آتش نشان شهرداری گوگ تپه در محل شهرک صنعتی مستقر و ارائه خدمات نمایند».

به گفته احمد پور محمد اقدم؛ «شهرداری در فاصله زمانی بهار ۹۷ تا مرداد ۹۹ بارها با استانداری آذربایجان غربی، دفتر امور شهری استانداری، سازمان شهرداریها و دهیاریها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بودجه و فرمانداری مکاتبه داشته و چندین بار هم حضورا با مسئولان ارتباط گرفته  اما ریالی در قالب پروژه احداث ایستگاه آتش نشانی شهر تازه تاسیس گوگ تپه اختصاص پیدا نکرد».

اکنون که ٦ سال از شهر شدن گوک تپه می گذرد نگرانی ها از نبود ایستگاه آتش نشانی همچنان برقرار است. وقوع آتش سوزی های ناگهانی و سایر موارد بحرانی هم بر حساسیت های موضوع افزوده است و غیر قابل تصور است شهری با جمعیت بیش از ١٠ هزار نفر جمعیت هنوز یک ایستگاه آتش نشانی ندارند!! و در یک کلمه این بحران مدیریت است که جولان می دهد و وعده های استاندار اسبق هم همچنان خاک می خورد.

خبری هم از مصوبه فرمانداری مهاباد در خصوص تامین اعتبار احداث ایستگاه آتش نشانی نیست!!

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 2755531

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha