شهر گوک تپه مهاباد فاقد پایگاه آتش نشانی است

سرویس آذربایجان غربی- شهردار شهر گوک تپه از فعال نبودن پایگاه آتش نشانی این شهر به علت نبود نیروی انسانی و تجهیزات خبر داد.

احمد پور محمد اقدم شهردار گوک تپه چهارشنبه (9خرداد) در جلسه ستاد بحران شهرستان مهاباد گفت: راه اندازی و فعال شدن پایگاه آتش نشانی گوک تپه نیازمند تخصیص اعتبارات است.

وی ادامه داد: از سوی دفتر امور شهری و استانداری وعده ی تامین اعتبار برای ساختمان آتش نشانی داده شده بود که هنوز محقق نشده است و امیدواریم در سال جاری اعتبارات لازم برای ایجاد پایگاه آتش نشانی در این شهر جدید التاسیس تخصیص پیدا کند.

پورمحمد گفت: با راه اندازی ایستگاه آتش نشانی و تجهیزات و ماشین آلات در شهر گوگ تپه این مرکز می‌تواند با کسب مجوز نسبت به ارائه خدمات به دیم زارهای داخل و خارج محدوده شهری اقدام کند.

در این جلسه احمدی رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان مهاباد نیز گفت: مطابق آمار در۶ سال اخیر بیش از ۷۰ درصد عملیات این مرکز را اطفای حریق تشکیل می دهد که بخش عمده ی آن مربوط به عملیات اطفای حریق علفهای هرز مزارع و مراتع با درصد بالای 80 درصدی در ماه‌های خرداد تا شهریور بوده است.

وی ادامه داد: آموزش از طریق سازمان‌های مردم نهاد و عوامل محلی، درو زود هنگام محصولات توسط کشاورزان و پاک سازی فضاهای باز توسط ادارات ذیربط می تواند تا حدودی از آتش سوزی ها در مراتع جلوگیری کند.

احمدی گفت: دو پایگاه آتش نشانی در قم قلعه و شهرک صنعتی از لحاظ نیروی انسانی تکمیل نیست و در مواردی سبب شده که آتش نشانان از مرکز مهاباد به خارج از شهر اعزام شوند که در این حالت در صورت وقوع حادثه افراد تحت تکفل بیمه قرار نمی گیرند و این مسئله ضرورت تجهیز پایگاه های آتش نشانی خارج از شهر را نشان می دهد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد اظهار داشت: با توجه به بارندگی بهاره وضعیت رشد علوفه در مزارع نیز افزایش یافته است اما هرگونه سهل انگاری احتمال ایجاد حریق در مزارع و مراتع را به دنبال خواهد داشت.

مجید پاتو افزود: سال گذشته 40 هکتار از مراتع شهرستان مهاباد دچار حریق شده که بیشترین عامل آن سهل انگاری و عوامل انسانی بود. از این رو برگزاری کلاس های ترویجی در طول سال پخش بروشور جهت آگاه‌سازی از نحوه مقابله با آتش برای مردم و بهره برداران مراتع در شهرستان مهاباد انجام گرفته است.

وی ادامه داد: حدود ۱۹۴ هزار هکتار مراتع در سطح شهرستان مهاباد وجود دارد از این میزان ۵۰ هزار هکتار طرح مرتعداری آماده شده که حفاظت از آن به خود مردم واگذار شده است همچنین مناطقی که مستعد آتش سوزی هستند شناسایی شده اند تا در مواقع لزوم بتوانیم بهترین عملکرد را ارائه دهیم.

در ادامه حسن پور نماینده اداره محیط زیست مهاباد نیز گفت: بیش از ۸ هزار هکتار اراضی تالابی در شهرستان مهاباد وجود دارد که در صورت تامین حقابه تالاب ها تا حدود زیادی می‌توان از مشکلات آتش سوزی در مناطق تالابی بکاهیم.

در پایان سلیمان پاکزاد دبیر جلسه گفت: در دهیاریهای شهرستان مهاباد تنها وسیله اطفاء حریق کپسول های آتش نشانی هستند و ضروری است که این دهیاریها نسبت به وسایل اطفاء حریق تجهیز شوند تا قبل از عزیمت نیروهای آتش‌نشانی بتوانند نسبت به عدم گسترش آتش اقدام کنند.

وی افزود: در دهیاری قم قلعه یک دستگاه آتش نشانی ۲ هزار لیتری وجود دارد که می‌تواند روستاهای اطراف را نیز از لحاظ اطفاء حریق پوشش دهد.

پاکزاد با اشاره به ضرورت علف چینی و درو گیاهان هرز حاشیه سد مهاباد گفت: اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع آتش‌سوزی باید انجام بگیرد. در حال حاضر بیش از 70 درصد روستائیان بخش مرکزی دارای بیمه آتش سوزی محصولات کشاورزی هستند.

کد خبر 60323

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha