جاده های آذربایجان غربی خونی است؛  ١٢فوتی و ١٠٩مصدوم طی یک ماه

سرویس آذربایجان غربی- وضعیت نامناسب و غیر امین جاده های آذربایجان غربی طی یک ماه گذشته منجر به وقوع بیش از ١٠ تصادف مرگبار بوده است، که در آن ها ١٢ نفر کشته شد و ١٠٩ نفر هم مصدوم شدند. بر اساس اطلاعات موجود در بین مصدومیت ها یک قطع عضو و در بین کشته ها نیز دو نوجوان وجود دارند.

به گزارش کردپرس، وضعیت جاده های آذربایجان غربی در شمال و جنوب استان در برخی محورها نامناسب بوده و ایمنی لازم را ندارند. افزایش تصادفات منجر به فوت و جرح شاهدی بر این مدعا است. هر چند عدم رعایت قوانین رانندگی هم در این موضوع بی تاثیر نیست اما در مجموع این مسئله از غیر ایمن بودن وضعیت برخی ازجاده های استان نمی کاهد و در کنار آن کیفیت پایین خودروها نیز در افزایش موارد فوت و جرح تاثیرگذار بوده است.

نمونه اش جاده مهاباد به ارومیه و میاندوآب، مهاباد به بوکان و مهاباد به سردشت و بوکان و به میاندوآب و ارومیه به سلماس و گردنه قوشچی و ... است. جاده هایی که روزانه جان می گیرند و جاده های مرگ شده اند.

این وضعیت در حالی است که اول تیر ماه وزیر راه و شهرسازی در سفر به آذربایجان غربی به افتتاح ۱۴۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در آذربایجان غربی ، بهره برداری از ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی و ۲۰۰ کیلومتر روکش آسفالت پرداخت. جاده هایی که گاهی ٣٠ سال از زمان بهره برداریشان می گذرد و تازه به افتتاح رسیده اند؛ همانند جاده ارومیه به سرو. برخی از جاده ها هم قربانی اختلافات راه و شهرسازی با پیمانکاران شده، نمونه اش جاده های بوکان است که سال ها است در انتظار ساماندهی هستند.

وزیر راه و شهرسازی در جریان این افتتاحیه ها تاکید کرد: «رفع نقاط حادثه خیز از برنامه های وزارت راه و شهرسازی است و ما وظیفه داریم تا جان هموطنان را در مسیرها و جاده ها حفاظت کنیم». اما آمار بالای تصادفات و فوتی ها داستان دیگری است و وزیر متاسفانه در این سفر به این آمار اشاره ای نکرد!!

شدت تصادفات یک ماهه اخیر به ویژه در محورهای شمالی استان به حدی بود که  رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اعلام کرد: دستگاه قضایی استان ضرب الاجلی را برای اداره کل راهداری و حمل و نقل استان به منظور اصلاح دو نقطه حادثه خیز در ارومیه تعیین کرده و گردنه قوشچی یکی از آنها بود.

پیشتر فرمانده پلیس راه آذربایجان‌غربی یکی از دلایل تصادفات در گردنه قوشچی ارومیه را جدا نشدن دو طرف مسیر ارومیه به سلماس در این گردنه دانسته و گفته بود؛ جداسازی ۲ مسیر رفت و برگشت در این گردنه، می‌تواند از بروز بسیاری از این سوانح جلوگیری کند.

بهار امسال چندین فقره تصادف در این مکان رخ داد و منجر به مرگ چند نفر از هم وطنان شد. قربانیان یکی از این حوادث عروس و دامادی بودند که عازم تالار عروسی شده می شدند.

طی یک ماه گذشته نیز بیش از ده مورد تصادف در استان رخ داده است. ٤ خرداد فرمانده پلیس راه انتظامی آذربایجان غربی گفت: تصادف کامیون کمپرسی شهرداری با خودروهای پارک شده و عابران پیاده در منطقه نازلو شهرستان ارومیه، ٣ مصدوم بر جا گذاشت. او با اشاره به اینکه این تصادف باعث قطع پای یکی از عابران پیاده شد، اظهار کرد: این فرد همراه ۲ نفر دیگر از مصدومان جهت درمان و مداوا به بیمارستان منتقل شدند

١٧ خرداد سرپرست هلال‌احمر آذربایجان‌غربی از واژگونی یک دستگاه اتوبوس در جاده خوی در پی تصادف با خودروی ساینا و کشته شدن یک نفر و مصدوم شدن ٣٣ تن خبر داد.

١٨ خرداد ماه سرپرست هلال‌احمر آذربایجان‌غربی از وقوع دو تصادف در کمتر از ٢٤ ساعت در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و گفت: در این حوادث ٨ نفر مصدوم شده و یک نفر هم جان باخته است.

بیستم همان ماه سرپرست هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت: صبح امروز در جریان تصادف یک دستگاه اتوبوس با یک خودروی سورای سمند در جاده خوی، ۲۳ نفر مصدوم شدند.

٢٤ خرداد نیز رییس سازمان آتش‌نشانی بوکان از مرگ دو نوجوان ١٥ ساله راکب موتور سیکلت در تصادف شب گذشته جاده سد این شهرستان خبر داد.

٢٦ خرداد طی دو سانحه رانندگی در جاده های مهاباد به ارومیه و جاده بالانج ارومیه ٣ نفر کشته و ١٨ تن مصدوم شدند.

٢٩ خرداد ماه نیز سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت: واژگونی خودروی سمند در محور میاندوآب به مهاباد  و تصادف خودروی ساینا و پراید در محور ارومیه به سلماس ٨ مصدوم و یک جان باخته بر جای گذاشت.

٣٠ خرداد ماه جانشین مسئول اورژانس و فوریت‌های پزشکی مهاباد از برخورد ۲ دستگاه خودرو در مسیر مهاباد - سردشت با یک نفر کشته و مصدومیت ٣ نفر دیگر خبر داد.

شامگاه ٢ تیر ماه طی دو سانحه رانندگی تصادف با خودروی پلیس راه و یک تصادف زنجیره ای در محور ارومیه به تبریز یک نفر فوت و ٨ تن دیگر مصدوم شدند.

در آخرین مورد شب گذشته در ٣ تیر نیز در جاده بارانی ماکو به شوط در آذربایجان غربی ۲ نفر جان‌باخته و ۵ مصدوم نفر دیگر مصدوم شدند.

کد خبر 2757408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha