شورای ترافیک استان بدون ارائه برنامه مدون اجرایی به کار خود پایان داد!

سرویس آذربایجان غربی- بعد از افزایش تصادفات مرگبار در آذربایجان غربی شورای ترافیک استان تشکیل جلسه داد و اعضای شورا اجرای طرح‌های زیرساختی برای کاهش تصادفات جاده‌ای را ضروری تلقی کردند، اما خبری از تامین اعتبار برای اجرای آن ها نشد و جلسه با تاکید بر برنامه های کوتاه مدت و اینکه نصب نیوجرسی در کل استان به ٥٥٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد به پایان رسید.

به گزارش کردپرس، از ابتدای سال تا کنون در استان آذربایجان غربی در تصادفات درون شهری ۲۱ نفر، در تصادفات برون شهری ۷۱ نفر و راه های روستایی ۶ نفر جان باختند.

با اینکه آمار دقیقی از مقایسه میزان فوت و جرح تصادفات بهار امسال و سال گذشته در دسترس نیست، اما معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی تصادفات جاده ای استان طی فروردین ماه سال جاری، در خصوص عوامل کاهش سوانح رانندگی جاده ای و تلفات ناشی از آن به ایسنا گفته است: «اجرای عملیات آشکار سازی و ایمن سازی جاده ها، نصب دوربین های سرعت سنج و همچنین ارائه آموزش های لازم جهت نهادینه سازی فرهنگ صحیح رانندگی و حضور و کنترل مستمر پلیس راه استان از جمله این عوامل را شامل می شود».

این در حالی است که با افزایش تصادفات رانندگی و فوت ١٢ نفر تنها در خرداد ماه، شورای ترافیک استان بر اجرای راهکارهایی جهت کاهش تصادفات تاکید کرد که معاون راهداری آنها را اجرا شده و موثر در کاهش تصادفات هم دانسته است!

در این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: «علاوه بر گردنه قوشچی که در روزهای اخیر شاهد افزایش تصادفات در آن محور بودیم، بهبود وضعیت بزرگراه فعال در ابتدای خروجی از ارومیه به سمت مهاباد هم باید در دستور کار باشد و اجرای دوربرگردان استاندارد در این مسیر باید به صورت سریع مطالعه و اجرایی شود».

یاسر رهبردین اضافه کرد: «باید اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به صورت هدفمند در دستور کار مسئولان نهادهای مسئول برای کاهش تصادفات رانندگی قرار گیرد».

او تاکید کرد: «در کنار اقدامات زیرساختی که بلندمدت محسوب می‌شود، اقدامات کوتاه مدت نظیر نصب بنرهای هشداری و هشدارهای دیگر به ویژه در مناطق پرحادثه، افزایش حضور نیروهای مسئول در حوزه راه و فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها در دستور کار باشد».

مشخص نیست نصب بنرهای هشداری!!! زمانی که زیر ساخت های جاده ای در بسیاری از نقاط استان نامناسب است، چگونه می تواند به کاهش خطر تصادف منجر است!

در حالی که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌ غربی در این جلسه به بهبود وضعیت زیرساختی در جاده‌ها به ویژه نصب نیوجرسی در منطقه‌ای مثل گردنه قوشچی اشاره دارد، پیمان آرامون، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌غربی اما اعلام کرد؛ «نصب نیوجرسی هزینه بر و یک اقدام بلند مدت محسوب می شود».  به گفته آرامون؛ «نصب نیوجرسی اقدام بلندمدتی است که برای هر کیلومتر آن ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و ما در کل استان، ۲۵۰‌ کیلومتر نیوجرسی باید در جاده‌ها نصب کنیم که اعتبار بسیار زیادی را نیاز دارد».

در ادامه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌ غربی با اشاره به افزایش قابل توجه تصادفات به ویژه تصادفات فوتی در استان تاکید کرد: «در حال حاضر از نظر تعداد دوربین در جاده‌های استان از میانگین کشوری فاصله داریم و باید این روند بهبود یابد».

سرهنگ حجت مشتاق ادامه داد: «پلیس در روزهای اخیر اقدامات لازم را برای کاهش تصادفات داشته و ۸۵۰ خودرو مخاطره آمیز را توقیف‌ کرده است».

تا اینجای کار مشخص شد که جلسه شورای ترافیک استان که با توجه به افزایش تصادفات مرگبار روزهای اخیر تشکیل شده بود، بیشتر بر اقدامات کوتاه مدت و کم هزینه تاکید دارد چرا که بهبود زیرساخت ها برنامه ای بلند مدت است و با توجه به اعتبارات موجود چندان مورد استقبال قرار نگرفت و تنها ضروری تلقی شد. از دیگر سو برای نصب نیوجرسی ها در کل استان بنا بر اعلام مدیر کل راهداری استان ٥٥٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است!  آذربایجان غربی از نظر تعداد دوربین در جاده‌های استان هم با میانگین کشوری فاصله دارد و این وضعیت چندان امیدبخش نیست.

این در حالی است که دیروز رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستان سلماس جهت اصلاح دو نقطه حادثه خیز جاده‌ای در گردنه قوشچی و برخورد با خاطیان در صورت احراز ترک فعل و قصور در انجام وظیفه دستور داد بود، اکنون با توجه به حجم بالای تصادفات اخیر و تصادف دلخراش سوختن تمامی سرنشینان(٤ نفر) یک خودروی سواری در سانحه رانندگی گردنه قوشچی، انتظار می رفت شورای ترافیک استان، مسئولانه تر و با راهکارهای فوری و عملی برگزار شود.

در کل می توان نتیجه گرفت با توجه به شمار بالای نقاط حادثه خیز در استان که سالانه وعده اصلاح آنها داده می شود، جاده های آذربایجان غربی همچنان نا امن خواهند ماند!

کد خبر 2757552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha