وزیر راه و شهرسازی: مطالعات خط ریلی ارومیه- تبریز آغاز شود

سرویس آذربایجان غربی- وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه ایستگاه راه آهن رازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با مشارکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع اقدام کند و تلاش می‌شود تا کمبودهای منابع از طریق مولدسازی تامین شود.

به گزارش کردپرس از وزارت راه و شهرسازی؛ مهرداد بذر پاش در سفر به استان آذربایجان غربی و افتتاح انبار راه‌آهن در بامداد روز  جمعه بر توسعه ایستگاه راه‌آهن رازی، افزایش لکوموتیو و افزایش حرکت قطارها در مسیر و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در این مسیر ریلی تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه ایستگاه راه‌آهن رازی در برنامه قرار دارد به ویژه با افتتاح پایانه مرزی رازی این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

او افزود: برای توسعه ایستگاه راه آهن رازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با مشارکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع اقدام کند. در خصوص منابع نیز کمبودها از طریق منابع مولدسازی تامین خواهد شد.

بذرپاش ادامه داد: در خصوص مسدود بودن مسیر فوق، مطالعات خط ریلی ارومیه- تبریز آغاز شود.

او تصریح کرد: در حال حاضر هر ۲ روز یکبار قطار در مسیر حرکت می‌کند که تلاش می‌کنیم تا در همین دولت تعداد و تردد قطار به ۳ برابر افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی بر بهره‌برداری از مسیر ریلی توسط شرکت‌های خصوصی تاکید کرد و افزود: با شرکت‌های کنونی برای بهره‌برداری از خطوط ریلی در سه سطح بالا، متوسط و ضعیف مذاکره و توافق شود.

گفتنی است؛ استان آذربایجان غربی در بخش حمل و نقل هوایی با داشتن ۳ فرودگاه و در بخش حمل و نقل ریلی با توجه به مرزهای بین المللی که استان دارد، باید بهره وری اقتصادی از این زیرساخت ها داشته باشد اما متاسفانه هنوز برای تامین و انتقال کالاهای اساسی از کامیون استفاده می کند.

در نبود اداره کل راه آهن در استان آذربایجان غربی بیش از 80 درصد در آمد حاصل از حمل بار و مسافربری متعلق به آذربایجان غربی به سمت آذربایجان شرقی سوق داده می‌شود و حتی یک ریال آن به این استان تخصیص داده نمی‌شود.

ایستگاه راه آهن ارومیه هم از ۴ سال پیش افتتاح شده ولی تاکنون از ظرفیت باری و مسافری آن استفاده قابل توجهی نشده است. 

پروژه راه آهن مراغه به ارومیه سال ٩٢ به مهاباد رسید و در دولت دهم با حضور رییس جمهور وقت، در قالب طرح های مهر ماندگار به بهره برداری رسید ولی با وجود دمین سوت قطار و اتصال مهاباد به شبکه سراسری حمل و نقل ریلی، ایستگاه راه آهن آن نزدیک یک دهه است در انتظار تکمیل شدن و ساماندهی است!

وزیر راه و شهرسازی وقت؛ «پافشاری مسئولین در (سال۱۳۹۲) را جهت افتتاح زودهنگام، پروژه ایستگاه مهاباد بصورت ناقص» را دلیل وضعیت نامناسب این ایستگاه دانسته بود.

کد خبر 2757411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha