دروازه مرزی شوشمی چند ساعت پس از افتتاح رسمی به مناسبت تعطیلات عید قربان بسته شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ دروازه مرزی شوشمی از استان حلبچه چند ساعت پس از افتتاح بر روی مسافران بسته شد معاون استاندار حلبچه در این‌باره اعلام کرد این دروازه بعد از عید قربان مجددا بر روی مسافران باز خواهد شد.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، روز سه شنبه تاریخ ۲۰۲۳/۶/۲۷ شاهین رضا معاون استاندار حلبچه به رسانه خبری روداو اعلام کرد دروازه مرزی شوشمی در مرز هورامان که امروز بر روی مسافران باز شد به دلیل مصادفت با تعطیلات عید قربان بسته شد.

به گزارش اطلاعاتی که به دست رسانه روداو رسیده است علت توقف رفت و آمد مسافران از این گذرگاه به بروز مشکل فنی در مهر کردن پاسپورت مسافران در خاک ایران برمی‌گردد به علت برخورد با تعطیلات عید قربان در ایران فعالیتهای رسمی نیز تعطیل هستند که به محض شروع فعالیتهای رسمی اداری در ایران رفت و آمد مسافران نیز آغاز خواهد شد.

پیشتر هم دروازه شوشمی در میان اقلیم کردستان و ایران برای انجام فعالیتهای تجاری افتتاح شده بود امروز برای اولین بار شهروندانی از کردستان ایران و اقلیم کردستان به عنوان مسافر از این مرز عبور کردند.

معاون استاندار حلبچه اعلام کرد افتتاح این دروازه به طور رسمی از سوی دولت عراق تصویب نشده است آنها تلاش خود را به کار خواهند برد تا عراق این مرز را به رسمیت بشناسد و همچنین گفت که افتتاح این مرز بیشتر به اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران مرتبط است.

چندین دروازه مرزی میان استانهای سلیمانیه و حلبچه و استانهای کرمانشاه و سنندج واقع در کردستان ایران وجود دارند که از این دروازەها فقط تعداد دو دروازه از سوی دولت عراق به رسمیت شناخته شده‌اند و دروازه بین‌المللی محسوب می‌شوند دروازه‌های باشماخ و پرویز خان و همچنین مرز کیلی، سیرانبر، پشته و شوشمی هستند که از سوی دولت عراق به رسمیت شناخته نشده‌اند.

به جز مرز باشماخ و پرویزخان دو دروازه مرزی دیگر بین‌المللی دیگر در اقلیم کردستان وجود دارند از جمله دروازه بین‌المللی حاجی عمران در استان اربیل و دروازه مرزی ابراهیم خلیل در استان دهوک

در استان دهوک  تعداد دو دروازه مرزی دیگر وجود دارند که دولت عراق آنها را به رسمیت نمی‌شناسد این دروازه‌ها شامل دروازه مرزی «سرزیری» و «سیمالکا» هستند مرز «سرزیری» دربین اقلیم کردستان و کردستان ترکیه واقع شده است و دروازه مرزی «سیمالکا» تنها دورازه بسته میان اقلیم کردستان و کردستان سوریه است.

کد خبر 2757579

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha