برگزاری اولین همایش تجلیل از مشاهیر موسیقی اقوام ایرانی در مریوان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مریوان گفت: اولین همایش ملی تجلیل از مفاخر و مشاهیر موسیقی نواحی و اقوام ایرانی، نکوداشت استاد عین الدین الماسی (مریوانی) در این شهرستان یکشنبه شب ساعت 20 در پارک شانو برگزار می شود.

به گزارش کرد پرس، عبدالرحمان هوشیاری ضمن اعلام برگزاری نخستین همایش تجلیل از مفاخر و مشاهیر موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در مریوان، گفت: در این همایش از اساتید برجسته موسیقی نواحی و اقوام ایرانی از جمله ناصر وحدتی از گیلان، عاشیق سلجوق شهبازی از آذربایجان، سیف الدین آشتیانی از لرستان، ابوسعید هواشمی (التمیمی) از خوزستان و عین الدین الماسی (مریوانی) تجلیل و تکریم به عمل می آید.

وی اظهار کرد: استاد جلیل عندلیبی مهمان ویژه مراسم نیز در خصوص جنبه های مختلف موسیقی نواحی و اقوام ایرانی سخنرانی خواهد داشت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مریوان افزود: اجرای قطعاتی موسیقی توسط گروه هایی از بوشهر، گیلان، لرستان، آذربایجان و کردستان از دیگر برنامه های این همایش یک روزه خواهد بود.

هوشیاری ادامه داد: رونمایی از سردیس استاد عین الدین مریوانی، افتتاح پیاده راه مشاهیر و مفاخر ایران زمین در مسیر دریاچه زریبار از دیگر برنامه های جنبی این همایش است.

عین الدین مریوانی در سال ۱۳۳۹ در روستای دزلی در خانواده ای بی بضاعت به دنیا آمد. در ۱۰ ماهگی چشمانش را به خاطر ابتلا به بیماری از دست داد و زندگی سراسر تاریک را در دنیای خالی از نور و تصویر و رنگ اما سرشار از آواز و نغمه آغاز کرد.

زیستن در این دنیا هیچ گاه «عین الدین» را از زندگی مایوس نکرد بلکه موجب شد که نابینایی اش را با تکیه بر استعدادی که در آواز و نوازندگی داشت جبران کند.

وی از سال ۱۳۵۰ تاکنون مشغول فعالیت در عرصه موسیقی است. گاهی هم شعر می گوید و آهنگ های زیادی ساخته است. عین الدین سازهای دف، دایره، نی، بالابان، شمشال و فلوت را به خوبی می نوازد. در ضمن طبل و تنبک هم می زند.

کد خبر 2758282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha