ارومیه به عنوان شهر دوستدار کتاب انتخاب شد

سرویس آذربایجان غربی- معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از استان اصفهان دو شهر شاهین شهر و میمه و اصفهان، از استان البرز، شهر کرج، از آذربایجان غربی شهر ارومیه، از خراسان رضوی شهر سبزوار، از سمنان شهر سمنان، از فارس شهر اوز و صدرا، از قزوین شهر قزوین، از کرمان شهر رابر، از گیلان شهر فومن، و از مازندران شهر آمل به عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شده‌اند.

به گزارش کردپرس، نشست خبری هشتمین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران با حضور اسماعیل جانعلی‌پور، رئیس اداره مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، در سالن غدیر این وزراتخانه برگزار شد.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: بیش از ۱۰۰ شهر در فراخوان این جشنواره شرکت کردند و در رقابتی ۷۶ شهر مراحل ثبت‌نام، ارسال مدارک و اعلام برنامه‌ها را طی کردند، از این میان ۱۲ شهر انتخاب شدند که به عنوان شهرهای دوستدار کتاب معرفی خواهند شد.

او ادامه داد: ٢٤ مردادماه در برج آزادی مراسمی برگزار می‌شود و به صورت رسمی رقابت نهایی بین ۱۲ شهر برای انتخاب پایتخت کتاب ایران آغاز می‌شود.

احمدوند افزود: همچنین در شهریورماه پایتخت کتاب ایران در هشتمین دوره معرفی خواهد شد، در انتخاب شهرها تلاش شده به برنامه‌های متعدد توجه شود. لازم بود شهرها از ظرفیت‌های محلی به صورت حداکثری استفاده کنند و همچنین دستگاه‌های مختلف رسمی و عمومی برای کمک به آنها حضور پیدا کنند. از فرصت‌های مردمی و بخش خصوصی نیز باید به صورت حداکثری استفاده می‌شد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار کرد: در شهرهای انتخابی این اتفاق رخ داده یعنی هم از امکانات و ظرفیت‌های رسمی استفاده شده و هم توان مروجان اهل فکر و اندیشه در این کار استفاده شده است. امیدواریم مرحله جدیدی در شور و اشتیاق و نشاط برای کسب عنوان پایتختی کتاب آغاز شود و بتوانند برنامه‌ها را تکمیل کنند.

او با اشاره به شاخص‌هایی که مدنظر هیئت داوران برای انتخاب شهرهای دوستدار کتاب بوده است، گفت: جامعیت در توجه به همه اقشار و بهره‌مندی اقشار از خدمات حوزه کتاب از جمله معلولان، زندانیان، گروه‌های مختلف کودکان و ...، بهره‌گیری از ظرفیت خیران بزگوار در شهرها در حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی، توجه به سازمان‌ها و نهادها، طراحی و اجرای شیوه‌های جذاب رقابت در زمینه کتاب، بهره‌گیری از توان فناوری‌های نو و شرکت‌های فعال، ارائه طرح‌هایی با قابلیت توسعه، توجه به ویژگی‌های اقلیمی و ... از دیگر ویژگی‌های انتخابی بوده است.

احمدوند با تاکید بر ارزیابی میدانی در همه شهرها بعد از اعلام اسامی از سوی دبیرخانه گفت: شهرهای دوستدار کتاب از امکانات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند، اولویت برنامه‌های فرهنگی ارشاد با شهرهایی هست که به عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند، بسته فرهنگی و آموزشی در این زمینه را همکاران ما تدوین کردند که شامل برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و فرهنگی، تجهیز کتابخانه‌ها، توجه به پدیدآورندگان و... می‌شود.

احمدوند در پایان از دستگاه‌های مشارکت کننده در این طرح تشکر و گفت: دستگاه‌های مختلفی همچون؛ وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، کانون فرهنگی هنری مساجد، نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور و ... این رویداد به عنوان همکاری دارند.

در ادامه جانعلی‌پور رئیس اداره مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: دی ماه سال پیش با حضور وزیر فرهنگ از پوستر جشنواره پایتخت کتاب رونمایی شد و پس از آن ۱۰۵ شهر در فراخوان این جشنواره شرکت کردند، پس از داوری‌ ۷۶ شهر برای این فعالیت انتخاب شدند.

او تاکید کرد: بررسی‌ برنامه‌های شهرها ناظر به ظرفیت شهرها، کارنامه و فعالیت‌های آنان است و همچنین ایده‌های این شهرها در حوزه کتاب و کتابخوانی است. بنا داریم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شهرها کمک خواهیم کرد تا با بهسازی و عملیاتی شدن این ایده‌ها به فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی یاری رسانیم.

کد خبر 2759247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha