ارومیه نامزد «پایتخت کتاب ایران» شد

سرویس آذربایجان غربی- هشتمین دوره طرح پایتخت کتاب ایران برگزار و ارومیه نیز به همراه ۱۱ شهر دیگر به عنوان شهر دوستدار کتاب و کاندیدای «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شد.

به گزارش کردپرس، هشتمین دوره طرح «پایتخت کتاب ایران» با هدف توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتاب خوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار برگزار شد.

شهر ارومیه در این طرح در کنار شهرهای آمل، اصفهان، اوز، رابر، سبزوار، سمنان، شاهین‌شهر، صدرا، فومن، قزوین و کرج تحت عنوان ۱۲ شهر دوستدار کتاب انتخاب شدند.

در هشتمین دوره رویداد «پایتخت کتاب ایران» ۱۰۵ شهر فعالیت‌های خود را به دبیرخانه فرستادند از این تعداد ۷۶ شهر به مرحله نهایی راه پیدا کردند، داوری‌ها انجام شد و ۱۲ شهر که بیش از نیمی از امتیاز را کسب کردند به عنوان نماینده هشتمین دوره پایتخت کتاب انتخاب شدند.

رقابت رسمی در برج آزادی برگزار می‌شود و آن ۱۲ شهر رقابت نهایی‌شان را شروع می‌کند و در شهریور پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود.

مراسم تقدیر از نامزدهای هشتمین دوره رویداد پایتخت کتاب ایران سه‌شنبه ۲۴ مرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی آزادی تهران برگزار شد.

در آیین معرفی هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: از حضور فرهیختگان، نخبگان و نمایندگان شهرهای دوستدار کتاب در این مراسم استفاده کردم، خدا را شاکریم جای جای ایران سرافراز، سرشار از این روحیه است. حوزه پهناور فرهنگی داریم که مرزهای سیاسی را پشت سر می‌گذارد. وقتی از ایران فرهنگی صحبت می‌شود، چین آسیای میانه دریای مدیترانه تا خلیج فارس متاثر از فرهنگ اصیل ایران زمین است و امیدواریم فرهنگ عمیقی که امروز میراث‌دار آن هستیم را بتوانیم به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

او افزود: مبنای ایجاد وزارت فرهنگ، تنظیم‌گری در حوزه‌های مختلف است. این رویکرد را در دوره جدید ارتقا می‌دهیم، حرکت‌های وزارت فرهنگ را در جایگاه برنامه‌ریزی و توسعه روزافزون فرهنگی تمهید می‌کنیم و این اتفاق با شتاب رو به جلو حرکت می‌کند. این جریان را باید با رویدادهای بزرگ، شتاب می‌دهیم. کتاب، اصلی‌ترین عنصر فرهنگی ایران است و فرهنگ و تمدن ایرانی، افتخارش، کتاب است.

 وزیر ارشاد گفت: مجموعه کتابخانه‌های عمومی را برای دسترسی‌ها داریم و بیش از ۴ هزار کتابخانه در نهاد کتابخانه‌های عمومی در حال تمهید است. در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور، اعتباری را برای افزایش کتابخانه‌های عمومی و سیار قرار می‌دهیم که ایلام جزو این شهرها بود. در خوزستان، آذربایجان شرقی و... به کمک کانون پرورش فکری و شهرداری‌ها و نهادها، آستان قدس رضوی و مجموعه‌های حوزه اوقاف و مساجد این اتفاق می‌افتد. هزاران کانون فرهنگی و هنری داریم که کتابخانه در حوزه عمومی وجود دارد که کتابخانه دانشگاه‌ها و مدارس نیز به آن اضاقه می‌شود.

او افزود: بنا داریم رویداد پایتخت کتاب ایران را گسترش دهیم‌، این رویداد، رقابتی را میان شهرها ایجاد کرده، اما تعداد شرکت‌کنندگان قانع‌کننده نیست؛ به‌ویژه اینکه بیش از ۱۳۰۰ شهر داریم. استعداد و ظرفیت در این حوزه بیشتر از این ارقام است؛ به‌عنوان مثال خراسان و سبزوار یکی از کانون‌های بزرگ تمدنی ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سال‌های اخیر در زمینه مطالعه رشد خوبی داشتیم و طبق آخرین پیمایش‌های انجام شده، سرانه مطالعه در ایران بدون احتساب کتاب‌های آموزشی ادعیه و... حداقل ۳۳ دقیقه است؛ مطالعه در کشور، وضع مطلوبی ندارد، اما بسیار مطلوب‌تر از کشورهای همسایه است‌. سال گذشته نزدیک به ۱۱۰ هزار مجوز چاپ کتاب را داشتیم، تعداد بسیار زیادی از این‌ها کتاب‌های تالیفی و چاپ اول است که از این منظر قابل توجه است. یکی دیگر از رویکردهای وزارت فرهنگ، دیپلماسی فرهنگی است و رفت و برگشت‌ها با مسئولان ایرانی و کشورهای مختلف دو رقمی شده است.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و فروش مجازی در این نمایشگاه گفت:  طبق آمار ۲۸۰۰ روستا از نمایشگاه کتاب خریداری کرده‌اند و بازدید از نمایشگاه امسال بیش از ۷ میلیون نفر بازدید شد و این نشان‌می‌دهد، مردم به مطالعه علاقه‌مند هستند.

 در بخش دیگری از این مراسم، نمایندگان شهرهای آمل، اصفهان، ارومیه، اوز، رابر، سبزوار، سمنان، شاهین‌شهر، صدرا، فومن، قزوین، کرج از برنامه‌های ترویج کتاب و کتابخوانی در شهرهای خود صحبت کردند.

 در پایان این مراسم لوح و تندیس پایتخت کتاب ایران به شهرهای منتخب اعطا شد.

«پایتخت کتاب ایران» عنوانی است که هر سال به یک شهر شرکت کننده که بر اساس نظر هیات انتخاب، بهترین برنامه را برای ترویج کتاب خوانی ارایه کرده باشد، اعطا می‌شود. طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتـاب ایـران بـرای نخسـتین‌بـار در ۱۳۹۳ از سـوی معاونـت امـور فرهنگـی وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسلامی در سراسـر ایـران بـرای ترویج کتاب‌خوانی برگـزار شـد و در دوره‌های گذشته به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌اند عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنند.

کد خبر 2759573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha