دانشگاه رازی و توسعه گردشگری در کرمانشاه / نظام سلیمانی

سرویس کرمانشاه _ نظام سلیمانی از صاحب نظران توسعه گرای منطقه هورامان در قالب یک یادداشت به اهمیت ویژه گردشگری به عنوان محور توسعه استان کرمانشاه و ضرورت ایجاد دانشکده گردشگری پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ استان کرمانشاه در کنار دیگر ظرفیت های فراوان و ارزشمند خود در جهت توسعه، دارای آثار تاریخی بسیار و جاذبه های گردشگری بیشماری است؛ از این رو با توجه به این ظرفیت ها و قابلیت ها در حوزه گردشگری، در دوره های مختلف استانداران متعدد بر استفاده از ظرفیت های گردشگری به عنوان محور توسعه استان تاکید نموده اند. والی فعلی کرمانشاه هم به مانند سلف خود و حتی بیش از آنها بر توسعه گردشگری در استان پافشاری می نماید! اما، وقتی یکی از ارزشمندترین محوطه های تاریخی کشور (میراث جهانی بیستون) در استانی وجود داشته باشد و در جستجوی توسعه و پیشرفت استان، غافل از نقش، ارزش و جایگاه این میراث ارزشمند جهانی در توسعه پایدار ، به دنبال توسعه و پیشرفت! مجتمع های پتروشیمی در نمایی مقابل این میراث جهانی جانمایی و ساخته می شود؛ وقتی نزدیک به نیمی از فضای شهری کرمانشاه به عنوان بافت تاریخی تعریف و در سایه عدم وجود طرح و برنامه ای علمی و کارامد این بافت تاریخی نه تنها فرصتی برای توسعه شهر نبوده است که خود عاملی برای گسترش حاشیه نشینی، افزایش معضلات و مشکلات اجتماعی و تهدیدی برای کلان شهر کرمانشاه تبدیل می شود؛ وقتی صدها اثر تاریخی و طبیعی از جمله معبد آناهیتا و سراب های فراوان و ... در شهرستان های استان تا به امروز نتوانسته است گشایشی عمده در وضعیت این شهرستان ها ایجاد نماید؛ وقتی اندک زمانی پس از ثبت جهانی هورامان، گردشگری غیر اصولیِ حاصل از این ثبت جهانی معماری، فرهنگ، آداب و رسوم و طبیعت بکر و ارزشمند هورامان را بصورت نگران کننده ای مورد تهدید قرار داده است و... .

شاید بیش از هر زمان دیگری درک نماییم که گردشگری یک علم است، دانشی است تخصصی که اصولی دارد؛ و همانگونه که تا به امروز دیده ایم، اگر بدون توجه به اصول علمی دانش گردشگری، به مبحث گردشگری و برنامه ریزی های گردشگری ورود نماییم، بی گمان پیامدهای منفی و سلبی آن بیش از آثار مثبت و ایجابی آن خواهد بود. با این حال اندوه بار خواهد بود وقتی می بینیم، دانشگاه رازی کرمانشاه به عنوان دانشگاهی شاخص در کشور به رغم همه توانایی ها و ظرفیت های گردشگری موجود در استان کرمانشاه شاید از معدود دانشگاه های مادر در غرب کشور است که رشته گردشگری در آن ارایه و تدریس نمی ردد؛ به زبان دیگر دانشگاه رازی در استانی که یکی از مزیت های عمده آن گردشگری است بی نصیب از وجود دانشکده یا حتی رشته گردشگری در ساختار آموزشی خویش می باشد!

گرچه روشن است با در نظر گرفتن توانایی ها و ظرفیت های مورد اشاره استان، راه اندازی دانشکده یا رشته گردشگری در دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه اصلی استان دارای اولویتی انکار ناپذیر خواهد بود که متاسفانه این امر تا به امروز محقق نشده است. بی راه نیست اگر منشا و ریشه مشکلات فراوان موجود در عدم استفاده از توانایی ها و ظرفیت های کم نظیر گردشگری موجود در استان کرمانشاه را در این مقوله ارزیابی نماییم، از این رو انتظار می رود مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم در این زمینه موانع احتمالی را برطرف نموده و با پیگیری های لازم زمینه راه اندازی و تاسیس دانشکده یا دست کم رشته گردشگری در دانشگاه رازی کرمانشاه را به عنوان یک نیاز زیرساختی در جهت توسعه پایدار گردشگری استان کرمانشاه فراهم نمایند ... (انشالله)

کد خبر 2759428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha