در CHP چه خبر است؟/نگاهی به وضعیت نابسامان حزب مادر اپوزیسیون پس از انتخابات اخیر

سرویس ترکیه - شکست CHP از سویی باعث ایجاد گسست های بزرگ میان مقامات این حزب، از سوی دگیر بروز اختلافات میان این حزب و احزاب دیگر از جمله احزاب کردی شد؛ این یادداشت به تحلیل وضعیت کنونی CHP می پردازد.

به گزارش کردپرس، پس از انتشار فیلم جلسه ی  اعضای حزب جمهوری خواه خلق (CHP) که مخالف تداوم ریاست کمال قلیچدار اوغلو بر این حزب هستند، میان اعضای این حزب دو قطبی شکل گرفته است. برخی از اعضای این حزب با تشکیل یک اپوزیسیون کوچک در میان حزب اپوزیسیون مادر ترکیه، خواستار برگزاری انتخابات داخلی و تغییر ریاست این حزب، همچنین ایجاد تغییرات اساسی در برخی سیاست های حزب شدند.

مخالفان به رهبری امام اوغلو خواستار رفتن قلچیدار اوغلو هستند

پس از شکست سنگین اپوزیسیون در انتخابات ماه می در ترکیه و پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از اعضا و طرفداران CHP خواستار استعفای قلیچدار اوغلو نامزد شکست خورده انتخابات شدند. این مناقشه به موضوع نشست ها در میان اعضای ارشد حزب از جمله اکرم امام اوغلو شهردار محبوب این حزب در استانبول و اوزگور اوزل نماینده ارشد این حزب در مجلس ترکیه، تبدیل شد. تصاویر یکی از نشست هایی که در آن گروهی از مخالفان به رهبری امام اوغلو در محیط زوم تشکیل جلسه داده بودند توسط فردی که هنوز معلوم نشده چه کسی بوده، در یوتیوب منتشر شد. انتشار این فایل تصویری باعث آشکار شدن اختلافات عمیق در سطوح بالای CHP شد.

حالا در حالی که که تنها چند ماه به برگزاری انتخابات شهرداری ها در ترکیه باقی مانده است، اپوزیسیون ترکیه بیش از پیش از هم گسیخته و درگیر اختلافات داخلی شده است.

از سویی گروهی با سردستگی امام اوغلو و اوزل خواستار استعفای قلیچدار اوغلو و برگزاری کنگره حزب برای انتخاب رئیس جدید هستند، عده ای که به نظر می رسد شمار آنها بیشتر است، از تداوم ریاست قلچیدار اوغلو دفاع می کنند.

رهبر بعدی CHP کیست؟

در این میان زمزمه هایی به گوش می رسد، از این که اوزگور اوزل نماینده ارشد و جنجالی CHP در مجلس، دارد خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست حزب آماده می کند.

اکرم امام اوغلو که پس از لو رفتن فایل تصویری نشست مخالفان، به شدت از سوی طرفداران قدرتمند قلیچدار اوغلو و حتی شخص خود او مورد انتقاد و هجمه قرار گرفته بود، چند روز پیش آمادگی خود برای شرکت در انتخابات شهرداری ها را اعلام کرد. امام اوغلو در سخنان خود از اوزل در برابر منتقدان دفاع کرد و او را فرزند خلف CHP دانست. این سخنان به نوعی سربسته حمایت امام اوغلو از نامزدی احتمالی اوزل در انتخابات ریاست CHP را نشان می داد. اوزل نیز در واکنش به اعلام آمادگی امام اوغلو برای شرکت در انتخابات برای تصدی دوباره شهرداری استانبول، این تصمیم را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

امام اوغلو در سخنان کلیدی خود، به دست آوردن شهرداری استانبول را کلید رسیدن به رهبری ترکیه دانست و گفت که می داند رقیب او در انتخابات 2024 چه کسی خواهد بود. به نظر می رسد، امام اوغلو در حال خیز برداشتن برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی باشد. کاری که اگر پیشتر برای آن اقدام کرده بود، شاید نتیجه انتخابات ماه می شکست سهمگین اپوزیسیون ترکیه نبود.

با این حال، برخی منتقدان امام اوغلو معتقدند که او در برابر قلیچدار اوغلو که حاضر نیست از کرسی خود کناره گیری کند، بسیار با تساهل و تسامح رفتار می کند و باید جدیت بیشتری به خرج دهد و از ادبیات روشن تر و انتقادی تری علیه ریاست این رئیس سالمند اپوزیسیون انتقاد کند.

در حالی که مناقشه در میان اعضای ارشد حزب مادر اپوزیسیون ترکیه ادامه دارد، کنگره های محلی این حزب نیز در استان ها و شهرستان های مختلف بر اساس روال خود ادامه دارند.

یکی از مهمترین این شهرها آنکارا، پایتخت سیاسی ترکیه است. رسانه های اپوزیسیون در گمانه زنی های خود مدعی هستند که طرفداران قلیچدار اوغلو در این شهر کلیدی بسیار بیشتر از گروه مخالفان آن هستند، با این حال زمزمه هایی از پشت صحنه سیاسی این حزب به گوش می سرد مبنی بر این که مخالفان قلیچدار اوغلو در آنکارا توان بیان انتظارات و انتقادات خود را ندارد.

اکنون به نظر می رسد که منتقدان ریاست فعلی CHP که در اقلیت قرار دارند، منتظر نتایج به دست آمده در انتخابات داخلی حزب در استان های مختلف هستند. در صورتی که باد موافق وزیدن بگیرد، آنها به احتمال زیاد خود را از خفا خارج کرده و به طور آشکار از خواست خود برای تغییر حزب سخن خواهند گفت.

کردها در انتخابات ماه مارس از CHP حمایت نمی کنند

موضوع دیگری که باعث ریزش بسیاری از طرفداران CHP پس از انتخابات شد، موضوع توافق های پنهانی رهبر این حزب با امید اوزداغ رهبر حزب ظفر و یکی از ملی گراترین سیاستمداران ترکیه درباره بذل و بخشش وزارتخانه های کلیدی بود. این در حالی بود که قلیچدار اوغلو در انتخابات ماه می حمایت کامل کردها را داشت. کارهای پنهانی قلیچدار اوغلو حتی باعث رنج خاطر رهبران دیگر اپوزیسیون از جمله شریک اصلی او مرال آکشنر رهبر حزب خوب شد. تقریبا همه این احزاب اعلام کردند که در انتخابات ماه مارس به طور مستقل شرکت خواهند کرد و با کسی ائتلاف نمی کنند.

در CHP چه خبر است؟/نگاهی به وضعیت نابسامان حزب مادر اپوزیسیون پس از انتخابات اخیر

پیمان بستن پنهانی قلیچدار اوغلو با یکی از آشکار ترین دشمنان کردها در ترکیه یعنی امید اوزداغ، باعث از دست دادن کردها در انتخابات آتی شد. با این حال اکرم امام اوغلو در سخنان هفته پیش خود از همه مردم خواست تا بی توجه به جناح بندی های سیاسی از او به خاطر نجات استانبول حمایت کنند. حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که حالا با نام حزب چپ سبز فعالیت می کند، اما اعلام کرده است که می خواهد به طور مستقل در انتخابات آتی شرکت کند. از دست رفتن کردها در انتخابات محلی، به منزله از دست رفتن استانبول و حتی آنکارا برای حزب مادر اپوزیسیون است.

آنچه که مسلم است، رهبران CHP باید با سرعت وضعیت مناقشه آمیز و دو قطبی های موجود در حزب را حل کنند و به ترمیم جراحت های ایجاد شده در روابط خود با احزابی که آنها را حمایت کرده بودند، بپردازند. در غیر این صورت، این حزب شهرهای استانبول و آنکارا را در انتخابات ماه مارس از دست خواهد داد و آن وقت باید تا همیشه یک حزب اپوزیسیون باقی بماند و فکر حاکمیت را از سرش بیرون کند.

شقایق کمالی - خبرگزاری کردپرس

کد خبر 2759654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha