اوزگور اوزل رهبر جدید CHP کیست و موضع او درباره «مسئله کُرد» چیست؟

سرویس ترکیه - در این یادداشت نگاهی اجمالی انداخته ایم به پیشینه اوزگور اوزل رهبر جدید CHP و دیدگاه او نسبت به مسئله کُرد.

به گزارش کردپرس، پس از شکست های پیاپی و در نتیجه نارضایتی عمومی از کارنامه انتخاباتی کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) رهبر 74 ساله این حزب در انتخابات داخلی که در سی و هشتمین کنگره بزرگ حزب برگزار شد، با نتیجه ای حیرت آور کرسی ریاست حزب را به رقیب جوان خود اوزگور اوزل واگذار کرد.

در این رای گیری 1367 نماینده از 81 استان مختلف ترکیه شرکت کردند. در نتیجه این رای گیری اوزگور اوزل نماینده ارشد CHP (نماینده مانیسا)، با کسب 812 رای به ریاست این حزب رسید و کمال قلیچدار اوغلو با 536 رای مجبور به واگذاری کرسی ریاست حزب مادر اپوزیسیون ترکیه شد.

اوزگور اوزل رهبر جدید CHP کیست و موضع او درباره «مسئله کُرد» چیست؟

اما اوزگور اوزل رهبر جدید CHP کیست؟

اوزگور اوزل هشتمین رئیس CHP است، حزبی که از سوی مصطفی کمال آتاترک بنیانگذار جمهوری ترکیه تاسیس شد.

اوزل در سال 1974 در مانیسا به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا پایان مقطع متوسطه در دپارتمان آلمانی دبیرستان مانیسا گذراند و دوره کارشناسی را در دانشکده داروسازی دانشگاه اژه به پایان رساند.

اوزل از سال 1999 به عنوان یک داروساز در بازار آزاد شروع به کار کرد. او بین سال های 2001 تا 2007 برای یک دوره به عنوان دبیر کل و برای دو دوره به عنوان رئیس اتاق داروسازان مانیسا  فعالیت کرد. در همان سال‌ها، او به عنوان سخنگوی دوره‌ای و رئیس اتحادیه اتاق‌های دانشگاهی مانیسا فعالیت می‌کرد. اوزگور اوزل در زمان فعالیت خود به عنوان داروساز و رئیس اتاق داروسازان جوایز مختلفی را برای پروژه های اجتماعی و زیست محیطی دریافت کرد.

اوزل که عضو سازمان‌های بین‌المللی مانند فدراسیون بین‌المللی داروسازی، گروه داروسازی اتحادیه اروپا و انجمن داروسازی اروپا است، تا کنون در 163 کنگره و کنفرانس، به عنوان ارائه دهنده مقاله یا  مدیر پنل شرکت کرده است.

او در انتخابات سال 2007 و دسامبر 2009 به عضویت کمیته مرکزی انجمن داروسازان ترکیه انتخاب شد. او در سال 2011 به عنوان نماینده حزب جمهوری خواه خلق از حوزه انتخاباتی مانیسا انتخاب شد.

اوزل از آن زمان تا کنون به طور پیوسته در دوره های 24، 25، 26، 27 و 28 (دوره کنونی) به عنوان نماینده مجلس از حوزه مانیسا انتخاب شده است. اوزل تا کنون در کمیسیون های مهمی نظیر کمیسیون بهداشت، خانواده، کار و امور اجتماعی، کمیسیون بررسی حادثه معدن سوما، کمیسیون (داخلی CHP) نظارت و بررسی زندان‌ها و کمیسیون (داخلی CHP) بررسی مشکلات دانشگاه‌ها و دانشجویان عضو بوده است.

او در هجدهمین کنگره فوق العاده CHP به عنوان عضو شورای حزب انتخاب شد. او در این سمت به فعالیت خود ادامه داد و پس از آن به سمت نماینده ارشد حزب (نایب رئیس مجلس از CHP) و ریاست فراکسیون CHP برگزیده شد.

 اوزگور اوزل، فرزند دو معلم بازنشسته آموزش و پرورش است، او متاهل و پدر یک دختر به نام ایپک است. همسر او دیدم اوزل نیز داروساز است. اوزل در کنار زبان ترکی به زبان های آلمانی و انگلیسی نیز مسلط است.

اوزگور اوزل رهبر جدید CHP کیست و موضع او درباره «مسئله کُرد» چیست؟

چه کسانی انتخاب اوزل به عنوان رئیس CHP را به او تبریک گفتند؟

اولین کسی که انتخاب به عنوان رهبر جدید CHP را به اوزل تبریک گفت، کمال قلیچدار اوغلو رهبر برکنار شده CHP بود. او در پیامی رسمی و تقریبا خشک و خالی، انتخاب اوزل را تبریک گفت و از سمت ریاست حزب خداحافظی کرد.

اکرم امام اوغلو، شهردار محبوب استانبول که در کنگره سی و هشتم به عنوان رئیس دیوان عالی حزب ایفای نقش می کرد، به عنوان مهمترین حامی اوزل به اون تبریک گفت. امام اوغلو گفت: «من به آقای اوزگور اوزل که به عنوان هشتمین رهبر حزب انتخاب شد تبریک می گویم و از همه کسانی که در تحقق این کنگره سهیم بودند تشکر می کنم. حالا دیگر نوبت ترکیه است که تغییر کند.»

منصور یاواش شهردار آنکارا، در پیامی کوتاه و یک جمله ای نوشت: «پیروزی در انتخابات سی و هشتیمن کنگره حزب را به آقای اوزگور اوزل که به عنوان رئیس جدید CHP انتخاب شدند، تبریک می گویم.» پیام یاواش نشان دهنده این بود که او مثل همیشه سعی داشته از حواشی بپرهیزد و تا حد ممکن محافظه کارانه رفتار کند.

بسیاری از نمایندگان CHP مانند علی ماهر باشاریر و غمزه تاشجیر نیز از اوزگور اوزل به عنوان رهبر جدید CHP نام برده و این تغییر در حزب را به عنوان سرآغازی برای تغییر در ترکیه نام بردند. برخی پا را فراتر گذاشته و نوشتند که حالا نوبت رهبر ترکیه است که تغییر کند.

محرم اینجه، عضو ارشد سابق CHP و مؤسس و رئیس حزب جدید میهن، در پیامی تصدی مقام ریاست حزب را به اوزل تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد.

پیشتر محرم اینجه در سی و ششمین کنگره عادی CHP که در 3 فوریه 2018 برگزار شده بود، برای کسب مقام ریاست حزب با قلیچدار اوغلو به رقابت پرداخت. در نتیجه این انتخابات قلیچداراوغلو رای 790 نماینده را به دست آورد و اینجه با 447 رای بازنده این مبارزه شد.

مرال آکشنر رهبر حزب خوب که پیشتر جدایی خود از ائتلاف ملت را اعلام کرده بود، روز گذشته در پیامی برگزیده شدن اوزل به ریاست CHP را تبریک گفت. آکشنر در پیام خود نوشت: امیدوارم نتایج کنگره برای جامعه و حزب جمهوری خواه خلق مفید باشد.

آکشنر پیشتر با ناراحتی و خشم از ائتلاف ملت جدا شده بود و اعلام کرده بود که دیگر نمی توان با قلیچدار اوغلو ادامه داد. انتخاب اوزل می تواند نویدی برای تجدید همکاری ها میان دو حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه باشد.

علی باباجان، رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت (DEVA) نیز روز گذشته با انتشار پیامی نوشت: «من به آقای اوزگور اوزل که در سی و هشتمین کنگره حزب جمهوری خواه خلق به عنوان رئیس این حزب انتخاب شد، تبریک می گویم. امیدوارم این اتفاق برای CHP و کشور ما مفید باشد.»

در کنار همه تبریک ها، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن (وطن پارتیسی) روز گذشته در نشستی با اعضای حزب خود در ازمیر، با اشاره به برگزاری کنگره سی و هشتم CHP و تغییر رئیس این حزب، گفت: «اکرم امام اوغلو، آمریکا و سیستم تجارت جهانی پشت اوزگور اوزل هستند. او هویت مستقل ندارد.»

اوزگور اوزل رهبر جدید CHP کیست و موضع او درباره «مسئله کُرد» چیست؟

نگاه اوزگور اوزل به مسئله کُرد

اوزگور اوزل تا کنون بارها در سخنان خود از طرفداری از «برادری و برابری میان کردها و ترک ها» سخن گفته است.

او پیشتر در سخنانی درباره دستگیری شهرداران HDP از سوی دولت اردوغان و انتصاب سرپرستان شهرداری به جای آنها، این را ناشی از ترس حکومت از نماینده های منتخب مردم توصیف کرده بود.

اوزل در واکنش به سخنان دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) که گفته بود مسئله ای به نام مسئله کُرد وجود خارجی ندارد، گفته بود: «از نظر دولت باغچه لی بحران اقتصادی نیز وجود ندارد. بحران بی کاری نیز وجود ندارد و خیلی مسائل دیگر نیز وجود ندارد.» با این حال اوزل سخنان دولت باغچه لی را در واکنش به نفوذ CHP در منطقه کردنشین (کردستان ترکیه) توصیف کرد.

اوزگور اوزل مدتی پس از آن که ائتلاف جدیدی در داخل حزب علیه ریاست قلیچدار اوغلو شکل گرفته بود، در سخنانی تداوم ریاست قلیچدار اوغلو بر حزب را مانع جدی برای تداوم حمایت رای دهندگان کرد از CHP دانست. 

اما موضوع قابل توجه درباره اوزل، وجود نام نماینده مشهور دیاربکر در فهرستی است که از سوی اوزل به عنوان اعضای شورای حزب معرفی شدند. در این فهرست نام سزگین تانری کولو نماینده کُرد اهل دیاربکر به عنوان اولین نام گنجانده شده در فهرست است. 

سزگین تانری کولو نماینده کُرد CHP از دیاربکر، نزدیک به دو ماه پیش در سخنانی انتقادی خواستار روشن شدن حقایق درباره اتهامات نیروهای مسلح ترکیه در زمینه کشتار مردم غیر نظامی در کردستان ترکیه شده بود. سخنانی که با واکنش شدید علیه او حتی از جانب هم حزبی های خودش در CHP مواجه شد.

با این حال اوزل جزو معدود کسانی بود که حمایت آشکار خود را از تانری کولو اعلام کرد. اوزل در حمایت از سزگین تانری کولو، اتفاقات رخ داده را یک توطئه علیه تانری کولو توصیف کرد. او در حمایت از تانری کولو گفت: «قصد آقای تانری کولو این بود که وقایع مرتبط با پرونده هایی نظیر پرتاب شهروندان از هلیکوپتر نظامی باید روشن شوند. سخنان آقای تانری کولو در برنامه تلویزیونی تقطیع شده است. کمیته انضباطی احتمالا درباره این موضوع تشکیل جلسه خواهد داد. اما این به معنای تحقیق درباره اصل ماجرا است و ما نباید فرزند حزب خود (تانری کولو) را به عنوان طعمه ای جلوی دهان دشمنان (احزاب حاکم) بیاندازیم.» 

اوزگور اوزل رهبر جدید CHP کیست و موضع او درباره «مسئله کُرد» چیست؟

اوزل در حالی از تانری کولو حمایت کرد که کمال قلیچدار اوغلو رهبر وقت حزب بلافاصله با مقصر شناختن تانری کولو از تشکیل کمیته انصباطی درباره او خبر داد و گفت که نیروهای مسلح ترکیه نور چشم این حزب هستند و کسی حق ندارد علیه آنها چیزی بگوید.

سزگین تانری کولو روز گذشته یکشنبه 5 نوامبر، به عنوان یکی از حامیان اوزل و کسانی که در فهرست معرفی شده او برای عضویت در شورای حزب معرفی شده بودند، به عنوان یکی از اعضای جدید شورای حزب برگزیده شد.

باید گفت موضوع حمایت اوزل از وجود مسئله ای به عنوان مسئله کرد همچنین حمایت او از نماینده کرد دیاربکر نشان دهنده موضع اصلی او در قبال مسائلی در حوزه کردها نیست. اوزل یک عضو CHP  است و یکی از دلایل انتخاب او به عنوان رئیس جدید این حزب، همین هویت ترک - سنی او است؛ هویتی که در ادبیات سیاسی ترکیه به عنوان «ترک سفید» شناخته می شود. ترک سفید، مردی است که از پدر و مادری ترک و سنی (حنفی) به دنیا آمده و تحت حمایت قانونی عرفی تحت عنوان «قانون مصونیت ترک» قرار دارد. ویژگی ای که کمال قلیچدار اوغلو هیچگاه نداشت. 

اوزل سیاستمداری و لفاظی را بسیار خوب بلد است و با وجود جوانی، سابقه سیاسی قابل توجهی دارد. به این ترتیب حمایت گاه و بیگاه او از کردها نیز می تواند دال بر ملاحظات سیاسی او برای نگه داشتن آرای شهروندان کرد ترکیه معنی شود.

کردپرس - شقایق کمالی 

کد خبر 2762894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha