تازه ترین اثر اله مراد جباریان به بازار نشر عرضه شد

سرویس کرمانشاه _ تازه ترین مجموعه شعر کردی اله مراد جباریان تحت عنوان «گوڵه م ده رؤنم» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ (گوڵه م ده رؤنم) مجموعه شعر جدید از اله مراد جباریان متخلص (خه مبار) به تازگی منتشر شده است. این مجموعه شعر به زبان شیرین کردی و در قالب مثنوی در صد صفحه سروده شده که شامل ۳۹ قطعه شعر می باشد و اکثر اشعار در دهه نود سروده شده است.

مجموعه مذکور دارای مظامین متنوع از جمله اخلاقی، اجتماعی، انتقادی، عاشقانه و طبیعت گرایی است. زبان شعری خه مبار روان و صمیمی با مخاطب است. گاهی رگه هایی طنز نیز در اشعار او دیده می شود. یکی از جنبه های بارز شعری خه مبار که وجه مشخصه ی اشعار او می باشد، جنبه ی انتقادی و عاشقانه است که در اکثر اشعار ایشان به چشم می خورد. این جنبه شامل مسائل و مشکلات روزمره است که ناشی از دغدغه اجتماعی شاعر می باشد.

«خه مبار» پایبند به ادبیات کردی بوده و هر آنچه در این سالها سروده به زبان کردی می باشد و از این لحاظ یکی از شاعران متعهد به این زبان می باشد. وی به همراه چندین تن از افراد دلسوز فرهنگ کردی از آغازگزان ادبیات کردی در منطقه می باشد و فعالیت ادبی او به صورت جدی از دهه شصت شروع شده است.

در کارنامه ادبی ایشان تا کنون سه مجموعه شامل (داستان ها و متل های موجود در منطقه کرند که به همت استاد مظهر خالقی منتشر شده، و مجموعه ای از داستانهای کوتاه به نام (هؤرمانه یل دازڵکیاێ) که توسط انتشارات آون چاپ و منتشر شده و (گوڵه م ده رؤنم) که به تازگی توسط انتشارات باشور نشر یافته است.

از خه مبار در این سال ها داستان ها و اشعاری زیادی در مجلات و روزنامه های مختلف کردی به چاپ رسیده است، در تحقیقات که در زمینه داستان نویسی در ادبیات کردی کلهری توسط میثم رجبی در کتاب پایایسم و جریان ادبیات کردی به عمل آمده ایشان از آغازگران داستان نویسی در ادبیات کلهری معرفی شده است.

نمونه ای از اشعار کتاب (گوڵه م ده رؤنم):


هه گ دؤنی ره فیق وه بێده نگ گه ردم
هاتێ بؤشیدن چه نێ خه مسه ردم
نه، که سم بزان، تا روژ مردنم
هه چؤ یه ێ ئاڵه ت، سؤیر تفت و تنم
دژمن له و هێزه ێگ ها له ده رؤنم
ترسێدن وه ی جوور رشنێدن خؤنم
نه ێدنه چؤ دژمن ها له که ن کوو
تا کارێ بکه ی ده رؤن سه رده و بوو
هه ر چه ن م زانم، ڕێ چاڵ و به رزه‌
تؤله ڕی خه بات، پڕ ترس و له رزه‌
چم تاگه ر ڕه سم وه به رزێ ئاسوو
جوورێگ گش دونیا لێمه و دیار بوو
ئه و وه خت چؤ جامه ک پاک و بێگه ردێ
داێمه ن له شوون، راسێه یل گه ردێ
نیشان ده م ئێش و ئازاری مه ردم
تا نه ؤشن خه مبار چؤسانێ سه ردم

کد خبر 2760110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha