سراب شرف‌آباد، نگین گردشگری غرب کشور / میثم رجبی

سرویس کرمانشاه _ میثم رجبی از فعالان فرهنگی و اجتماعی و پژوهشگر، در مطلبی به ظرفیت‌های گردشگری سراب شرف‌آباد اسلام آباد غرب پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ شرف‌آباد یا با نام قدیمی سراب «سرنشور» اسلام آبادغرب یکی از مناطق زیبای گردشگری است که نسل‌هایی یکی از پی دیگری خاطراتی از باغات، چشمه‌های زلال و رودخانه پر آب آن دارند، و روزها و شب‌ها کنار آن اوقات به خوشی و شادی گذرانده‌اند.

سراب شرف‌آباد، نگین گردشگری غرب کشور / میثم رجبی

سال ۱۳۸۸ در اقدامی از طرف میراث فرهنگی و گردشگری ۵۰ سراب استان به عنوان سراب‌های مکان گردشگری انتخاب می‌شوند که سراب شرف آباد یکی از آنهاست، اما از بخت بد این شهرستان، در آن سال به علت کم لطفی مسئولین وقت میراث شهرستان پهنه‌بندی سراب که بنوعی مشخص کردن حریم سراب با مزارع کشاورزی است، انجام نمی‌شود و پرونده آن ناقص می‌ماند و با تغییر مدیران و عدم گزارش فعالیت و عملکرد تا سال گذشته این امر به فراموشی سپرده می‌شود. سال گذشته برایم سوال شد اعتباری که به سراب شرف‌آباد داده می‌شود کجا صرف می‌شود که حال روز سراب هیچ تغییری نمی‌کند. برای پاسخ این سوال به اداره میراث مراجعه کردم و جواب شنیدم که سراب اعتباری دریافت نمی‌کند که جایی هزینه شود. این موضوع را از میراث استان پیگیر شدیم و در نهایت بعد از چند روز پاسخ دادند که پرونده سراب شرف‌آباد از سال ۱۳۸۸ ناقص بوده و باید پهنه‌بندی آن صورت گیرد. در قدم اول از امور آب و شهرداری نقشه حریم سراب را جویا شدیم اما جز چند نقشه از امور آب استان چیزی بدست نیاوردیم که آن هم به کار نیامد.

سراب شرف‌آباد، نگین گردشگری غرب کشور / میثم رجبی

میراث استان برای پهنه‌بندی مبلغی تقریبی مشخص نمود که در سال گذشته فرمانداری نتوانست در سرفصل اعتبارت میراث آن را بگنجاند و کار به امسال کشیده‌ شد. حالا که چندی است کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تشکیل شده، نیاز است که فرماندار محترم مبلغی برای پهنه‌بندی سراب منظور نماید تا مشکل پانزده ساله آن برطرف شود و از سال آینده به آن اعتبارات سالیانه تعلق گیرد. لازم به ذکر است اگر از پانزده سال پیش اعتبار به سراب _که در محدوده شهر است_ تعلق می گرفت اکنون این حال روزش نبود.

سراب شرف‌آباد، نگین گردشگری غرب کشور / میثم رجبی

معبد دوره عبلامی

در صورت پهنه‌بندی عملا سراب در لیست مکان‌های گردشگری قرار می‌گیرد و از این حالت که دارای چند صاحب است(امور آب، شهرداری، میراث فرهنگی) خارج می‌شود و به میراث فرهنگی و گردشگری واگذار می‌شود تا در اقدامات بعدی امکانات رفاهی به این مکان افزوده شود.

سراب شرف‌آباد، نگین گردشگری غرب کشور / میثم رجبی ورودی غار زلان

در سال ۱۳۸۲ در زمانی که آقای جلیل احمدی‌نصر شهردار شهرستان بود. چندین هکتار زمین کنار سراب خریداری شد و دو هکتار آن به پارک تبدیل شد. در آن زمان قرار بود مجموعه سراب به یکی از پارک‌های بزرگ غرب کشور تبدیل شود و برای آن ساختمان بازی‌های دستی و رایانه‌ای، شهربازی، بوفه، وسایل قایقرانی و... ایجاد شود که متاسفانه تنها پارک و سالها بعد شهربازی به دست بخش خصوصی ایجاد شد و در نهایت توفیقی هم حاصل نکرد و جمع شد.

در محدوده سراب مجتمع تفریحی عسکری شامل تالار، استخر، سفره‌خانه، بوفه و خانه‌های ویلایی است. در مسیر ورودی چند خانه‌باغ به سفره‌خانه اختصاص یافته و جدیدا مجوزهایی برای سفره‌خانه‌های دیگر در سراب صادر شده است. اما با این وجود همچنان ظرفیت سراب شرف آباد به خوبی بکار گرفته نشده است.

یکی از مشکلات سر راه این سراب خشکسالی‌های چندین سال گذشته است که باعث شده در فصل تابستان سراب خشک شود و عملا نه ماه از سال پر آب باشد، البته این اتفاق برای سراب و مکان‌های تفریحی دیگر هم رخ داده و مانع جدیی برای پیشرفت این مکان تفریحی نمی‌باشد.

در محدوده سراب سه تپه تاریخی و یک معبد دوره عیلامی‌ وجود دارد که معبد متعلق به ۱۵۰۰ تا ۲۱۰۰ قبل از میلاد است و در سال ۱۳۸۵ این آثار ثبت ملی شده‌اند. همچنین غار زلان و مسیر پیاده روی آن جاذبه گردشگری دیگری است که در مجموعه تفریحی سراب شرف‌آباد می‌تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

سراب شرف آباد نیاز به چندین بوفه و سفرخانه نزدیک سراب دارد که می‌تواند داخل پارک به وسیله شهرداری ایجاد شود و اجاره داده شود. پل کابلی یکی دیگر از اقداماتی است که روی سراب برای گردشگران قابلیت اجرایی دارد. احیای شهربازی، تهیه وسایل قایقرانی، روکش آسفالت مسیر ورودی، برداشتن فنس دور سراب و غیره اقداماتی است که اگر عملی شود باعث رونق این مجموعه می‌شود.

کد خبر 2774051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha