پروژه تاریخ، فرهنگ و هنر در اسلام آباد غرب / میثم رجبی

سرویس کرمانشاه _ میثم رجبی فعال فرهنگی و ادبی در مطلبی به روایت شکل گیری ایده و اجرای پروژه شهری الگوی آفرینش خلاق در شهر اسلام آباد غرب پرداخته است‌.

خبرگزاری کردپرس _ «پروژه تاریخ، فرهنگ و هنر در شهرستان اسلام آباد غرب» طرحی بود که نگارنده به نمایندگی از جامعه هنرمندان اسلام آبادغرب آماده کرده و از دو سال پیش اولین گام آن را با طرح یکی از مجموعه الواح گلی چیا گاوانه به شهرداری ارائه کردم. در این پروژه قرار است دو بلوار اصلی «شهید چمران» و «معلم» در شهرستان اسلام آباد غرب به وسیله المان های تاریخی، فرهنگی و هنری آراسته شود.

امروزه در دنیا به شهرهای با آفریش خلاق بیشتر توجه می شود. اصطلاح «شهر آفرینش خلاق» را اولین بار اقتصاد دانی با عنوان «مارکوبسن» بکار برد که نوعی از شهر سازی را تعریف می کند که متکی به حضور هنرمندان و مشارکت آنها در ساخت شهر و زیباسازی آن است. به طوری که بتوان با بکارگیری المان ها و تمام ظرفیت های فرهنگی و تاریخی دست به خلاقیت هایی در سطح خیابان ها، پارک ها و میادین شهر زد تا از این طریق هویت شهر را باز آفرینی کرد. یا اینکه به صورت دیگر با بکار گیری هنرهای مدرن برای آن هویت مشخصی تعریف کرد. در شهرهای با پیشینه تاریخی، ایجاد بناها، مجسمه ها، فواره ها، صنایع دستی و... نمونه های بارزی هستند که می تواند به آفرینش شهر خلاق بینجامد.

شهرستان اسلام آبادغرب برای تبدیل شدن به شهری با الگوی آفرینش خلاق دارای ریشه و تاریخی طولانی است همین امر باعث شد که در این پروژه مسئله هویت تاریخی شهرستان یکی از مسائل مورد نظر باشد. در این شهرستان در وسط شهر تپه چیا گاوانه قرار دارد که دارای قدمت ۱۲ هزار ساله می باشد.

تپه چیا گاوانه در سال ۱۳۱۵ توسط «اریک اشمیت» باستان شناس امریکایی عکس برداری هوایی شد. بعدها در سال ۱۳۳۹ باستان شناس امریکایی دیگر با نام‌ «رابرت بریدوود» بررسی هایی روی تپه به عمل آورد و در سال ۱۳۴۹ «محمد کردوانی» بنای خشتی روی تپه چیاگاوانه را که مربوط به «هزاره دوم پیش از میلاد» بود کشف نمود. بعد از این تاریخ «کامیار عبدی» باستان شناس دیگری بود که در سال ۱۳۷۷ دست به کاوش هایی روی تپه چیاگاوانه زد. در کاوش هایی که به سرپرستی «محمد کردوانی» انجام گرفت مجموعه ای گل نوشته با خط میخی اکدی پیدا شد که در سال ۱۳۸۶ نتایج مطالعه الواح توسط «گَری بکمَن» و «کامیار عبدی» منتشر شد. الواح کشف شده ۸۴ عدد می باشد که ۵۶ عدد از آنها سالم است. این الواح متعلق به «سه هزار و هشتصد سال پیش» و «قوم اکد» می باشند.

متون الواح بیشتر به زندگی و داد و ستد مردمان شهری به عنوان «پَلوم» پرداخته است که در آن زمان روی تپه چیا گاوانه واقع بوده است. آنطور که در خوانش این الواح مشخص شده در شهر پلوم گارگاه های پارچه بافی وجوده داشته و زنان در آن شاغل بوده اند. این الواح بیشتر به دادوستد جو، پرورش گوسفند و... که جز فعالیت های روزمره مردم بوده پرداخته است. الواح گلی چیاگاوانه اکنون در «موزه ایران باستان_ تهران» نگهداری می شوند.

بعد از طی مراحل قانونی طرح ساخت لوح گلی چیاگاوانه بعنوان المانی در شهرستان این المان اکنون ساخته شده و بعد از سالها با انتصاب آقای بهنام افشین به عنوان شهردار این شهرستان این اولین بار است که به مقوله تاریخ و فرهنگ بعنوان المان های شهری توجه نشان داده می شود. در گفتگویی که نگارنده با وی داشته ام از این پروژه حمایت خود را اعلام نموده و به زودی المان هایی در زمینه مهر استوانه ای اکدی، هنر منبت و تاریخ دیرینه آن در شهرستان، هنر نماد مالی، هنر موسیقی و ساخت تنبور با قدمت هفت هزار سال در این شهرستان انجام می پذیرد. همچنین در بلوار معلم نیز طرح ساخت المان های مفاخر علمی و ادبی شهرستان شروع شده و در آینده شاهد شهری با الگوهای آفرینش خلاق خواهیم بود.

کد خبر 34955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha