«نماد بلوط» در پایتخت جنگل‌های بلوط / میثم رجبی

سرویس کرمانشاه _ میثم رجبی از فعالان فرهنگی و اجتماعی و پژوهشگر، به بهانه نصب المان «بلوط» در شهر اسلام آباد غرب مطلبی به نگارش درآورده که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ در سال‌های اخیر، دو شهردار از جامعه هنرمندان اسلام‌آبادغرب انتخاب شده که اهمیت قابل توجهی به فرهنگ و هنر داده‌اند. مهندس امیرسعید جلیلیان از هنرمندان و سخنوران شایسته و آشنای اسلام‌آباد هستند که توجه به محیط‌زیست و سرمایه‌های فرهنگی از دغدغه‌های جدی‌شان است. ساخت نماد بلوط و نصب آن در ورودی شهر از سمت کرمانشاه، نمودی از این توجه ویژه است.

زاگرس بزرگ و پهناور که جنوب و مرکز کشور را به شمال غرب پیوند داده، شش میلیون هکتار جنگل بلوط دارد که سهم استان کرمانشاه از این جنگل‌ها، ۵۲۸ هزار هکتار است. اسلام‌آباد ۱۱۰ هزار هکتار از این جنگل‌های بلوط ایرانی را دارد. اگر تقسیمات کشوری پراشتباه دو سه دهه اخیر اتفاق نیفتاده بود، باید می‌گفتیم بیشتر جنگل‌های بلوط استان در اسلام‌آباد قرار دارند. با توجه به تراکم بالا و پهناور گونه‌های اصیل بلوط ایرانی در اسلام‌آباد، منابع مهمی مانند _کتاب گیتاشناسی ایران_، اسلام‌آباد به عنوان پایتخت جنگل‌های بلوط ایران در نظر گرفته شده است.

ویژگی مهم پایتخت جنگل‌های بلوط، دلسوزی و همیاری قابل توجه مردم در حفظ این سرمایه‌های عظیم جنگلی است. بدون تردید، این نشانه فرهنگ والا و، البته، سال‌ها فرهنگ‌سازی و قداست بلوط در نزد مردمان این دیار است.

نماد نصب شده در شهر، مجسمه میوه بلوط است که بر حجم آن تأکید شده و به صورت نمادین، حجم آن بزرگتر از سنجاب ساخته شده است. این در حالی است که خود سنجاب هم در جنگل بلوط، سرمایه بزرگی است. در حقیقت، نقش اصلی در تکثیر جنگل‌های بلوط را سنجاب‌های زاگرس به عهده دارند. پس سنجاب هم همپای درخت بلوط، تقدس دارد.
مجسمه این نماد بلوط از جنس بتون و به ارتفاع سه متر است. شهرداری و جامعه هنرمندان اسلام‌آباد امیدوار است این خدمت ارزنده که زیباسازی شهر هم به شمار می‌آید، نمادی برای یادآوری توجه بیشتر به جنگل‌های بلوط باشد که سرمایه‌های عظیم ملی ما در منطقه غرب کشورند.

شهردار: امیرسعید جلیلیان
مجسمه‌ساز: مسعود میاور
ناظر اجرای طرح: محمدباقر صفری
ایده و طرح موضوع: میثم رجبی

کد خبر 2773728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha