راهپیمایی در استانبول در اعتراض به حملات پارتی به مواضع PKK: ما جلوی برادرکشی را می گیریم

سرویس ترکیه - فعلان سیاسی و بسیاری از شهروندان کرد در استانبول و مرسین در اعتراض به «برادر کشی از سوی پارتی» تجمع کردند.

به گزارش کردپرس، اعضای جنبش زنان آزاد (TJA)، جمعیت مادران صلح، انجمن همیاری و همبستگی با با خانواده های جانباختگان آناتولی (ANYAKAY-DER)، انجمن همیاری و همبستگی با خانواده های زندانیان و محکومان شاخه مرمره (MATUHAY-DER) اعضای حزب مناطق دموکراتیک (DBP) و بسیاری از مردم در اعتراض به حملات حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) به مواضع نیروهای مدافع خلق (HPG) شاخه نظامی حزب کارگران کردستان (PKK) در استانبول و مرسین دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها در بیانیه های خود هدف از این تجمع را محافظت از دستاوردهای کردها در کردستان عراق و پیشگیری از «برادر کشی» (کشتار کردها به دست یکدیگر) اعلام کردند.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، در راهپیمایی استانبول که در منطقه بی اوغلو برگزار شد، پیش از خواندن بیانیه توسط سخنرانان، نیروهای پلیس منطقه را محاصره کردند و دست کم 21 تن از افراد حاضر در تجمع را بازداشت کردند. نام اسنگل دمیر، سخنگوی HDK، اوین گنچ، رئیس مشترک ANYAKAY-DER و مراد کاماز، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) شاخه استانبول در میان بازداشت شدگان وجود دارد.

چنگیز چیچک، نماینده حزب چپ سبز، که به نمایندگی از گروهی از افراد سخنرانی می کرد، در سخنان خود با اشاره به مقاومت کردها در دهه های گذشته، حمله پلیس به مردمی که خواهان صلح هستند را به مثابه نژادپرستی دانست و گفت: «ما قسم می خوریم که که خواستار به ارمغان آوردن برابری و صلح برای کردها در این سرزمین ها هستیم.»

در مرسین نیز تجمع علیه حملات پارتی به مواضع PKK از یک روز قبل ممنوع اعلام شد. با این وجود مردم از شهرهای آدانا، آنتپ، عثمانیه و ختای برای شرکت در این تجمع راهی مرسین شدند. 

علی بوزان نماینده حزب چپ سبز در سخنانی در اعتراض به حمله پارتی به مواضع PKK گفت: «بازی با کردها را رها کنید. ما خطاب به پارتی می گوییم، کردستان در قلب ما جای دارد و نمی خواهیم درگیری و جنگ در میان مردم و برادران رخ دهد.»

کد خبر 2760967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha