همکاری آمریکا و کردهای سوریه استراتژیک نیست

سرویس جهان- دکتر تد گالن کارپنتر، تحلیلگر آمریکایی معتقد است کردها از حضور آمریکا برای حفظ موقعیت خودگردان و کنترل نفت سوریه استفاده می کنند و آمریکا نیز از حضور در این مناطق برای کنترل رقبا بهره برداری می کند.

به گزارش کردپرس، دکتر تد گالن کارپنتر، تحلیلگر آمریکایی، در مقاله ای که در نشریه آنتی وار منتشر شده، حضور آمریکا در سوریه را شرم آور و بیهوده توصیف کرده است.

 او ادعا کرد که کردهای سوریه از حضور آمریکا در شمال شرق سوریه برای ایجاد یک منطقه خودگردان و کنترل بر منابع غنی نفت در این منطقه استفاده کرده اند.

او معتقد است که  آمریکا نیز از حضور در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه برای مقاصد دیگری استفاده می کند که مهم ترین آن کنترل اقدامات رقبای خود در سوریه از جمله روسیه است.

 کارپنتر که 13 کتاب و 1200 مقاله درباره سیاست خارجی آمریکا نوشته، عملکرد کردهای سوریه و دولت آمریکا در این منطقه را زیر سوال برده و این همپیمانی را که با هدف مقابله با داعش تشکیل شده، ناپایدار دانسته است.

دکتر کارپنتر پنج سال پیش نیز در مصاحبه با کردپرس تاکید کرده بود که آمریکا در سوریه فقط به دنبال بهره برداری از کردها است.

وی در مورد رابطه آمریکا با کردهای سوریه پس از شکست گروه تروریستی داعش در مناطق شمال و شرق سوریه که با همپیمانی میان کردها و آمریکا ممکن شد، گفت: « حالا که داعش در سوریه شکست خورده است نشانه های سردی روابط میان کردهای سوریه و آمریکا ظاهر شده است. نیروهای کرد سوریه متحد مفیدی برای جنگ با داعش بودند اما روابط نزدیک آمریکا با کردهای سوریه باعث پیچیده شدن رابطه آمریکا با ترکیه متحد عضو ناتوی واشنگتن می شود. این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا کردها را مورد تکریم قرار داده زیاد ارزشی ندارد و شاید هم هیچ ارزشی ندارد.»

وی هشدار داد کردها نباید به ابرقدرتها اطمینان کنند زیرا به گفته وی « ایالات متحده آمریکا و دیگر قدرت های بزرگ جهان بارها از کردها به عنوان همپیمان استفاده کرده اند اما هر زمان که مناسب بوده به آنها خیانت کرده اند. ایالات متحده آمریکا هم در این مقطع کنونی همین رویکرد را دنبال می کند و تعامل با ترکیه، عراق و حتی سوریه را بر کردها ترجیح می دهد.»

کد خبر 2761785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha