اردوغان از ساقط شدن پهپاد ترکیه توسط آمریکا در سوریه گله کرد

سرویس ترکیه - اردوغان در سخنانی از ساقط شدن پهپاد ترکیه در سوریه توسط نیروهای آمریکایی گله کرد و آن را ناقض روحیه همکاری بین کشورهای عضو ناتو دانست.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی ساقط شدن پهپاد بمب افکن ترکیه توسط نیروهای آمریکایی در سوریه را در تناقض با روح همکاری در ناتو توصیف کرد.

اردوغان سخنانی در چهارمین مجمع تجارت و اقتصاد ترکیه-آفریقا در استانبول در واکنش به سرنگونی پهپاد بمب افکن ترکیه در سوریه توسط نیروهای آمریکایی گفت: «آیا ما در ناتو با آمریکا همراه نیستیم؟ هستیم. آیا آمریکا پهپاد ما را ساقط نکرد؟ ساقط کرد. چگونه می‌توانیم در ناتو همراه باشیم، چگونه می‌توان چنین کاری کرد.»

اردوغان مدعی شد که شکست داعش در نتیجه تلاش های ترکیه بوده و گفت: «ما به عنوان تنها متحد ناتو که داعش را به بهای خون شهدای‌مان شکست دادیم، با لبخندی تلخ با این تئاتری که علیه ما بازی می‌شود رو در رو می‌شویم. فعالیت‌های آمریکا در سوریه با شاخه‌های مختلف PKK در این کشور، تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه محسوب می‌شود.»

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: «اطلاعیه (آمریکا درباره علت حمله به پهپاد ترکیه) با روح اجماع و همکاری راهبردی مطابقت ندارد و به گروه‌های تروریستی که می خواهند سوریه را تجزیه کنند، جرات می‌دهد.»

اردوغان در ادامه درباره صادرات غلات اوکراین گفت: «مذاکرات (با پوتین) در مورد ارسال یک میلیون تن غلات در مرحله نخست به قاره آفریقا ادامه دارد.»

او افزود: «ارزش کل پروژه‌های انجام شده توسط پیمانکاران ترکیه در سراسر قاره آفریقا از مرز 85.5 میلیارد دلار گذشته است. آفریقا به همان اندازه‌ای که در قلب ملت ترکیه جای دارد در سیاست خارجی کشورمان نیز جایگاه ویژه ای دارد.»

گفتنی است، ترکیه هفته گذشته در واکنش به حمله انتحاری PKK به وزارت کشورش، ترکیه شماری از مناطق حساس در کردستان سوریه را مورد هدف قرار داد و بمباران کرد، آمریکا که پایگاهی در این منطقه دارد، یک پهپاد ترکیه را با F-16 به دلیل نزدیک بودن به پایگاه نظامی خود سرنگون کرد. 

در بیانیه پنتاگون اعلام شد که این پهپاد به دلیل نزدیک شدن به محل حضور نظامیان آمریکایی در فاصله کمتر از 300 متر و پس از تماس های مکرر نیروهای آمریکایی با نظامیان ترکیه ای برای هشدار به آنها سرنگون شده است.

این اولین باری است که یک پهپاد کشور عضو ناتو از سوی یک کشور دیگر عضو ناتو سرنگون می شود و در تاریخ حمله دو کشور ناتو به یکدیگر دیده نشده است.

کد خبر 2761917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha