بازداشت روزنامه‌نگار کرد سوری توسط آسایش اقلیم کردستان در مرز سوریه

سرویس سوریه - «سلیمان محمد احمد» روزنامه نگار کرد سوری در تاریخ ۲۵ اکتبر توسط آسایش اقلیم کردستان در مرز سوریه و کردستان عراق بازداشت شده و به مکان نامشخصی انتقال داده شده است.

به گزارش کردپرس، «سلیمان محمد احمد» روزنامه نگار کرد سوری و سردبیر بخش عربی وبسایت خبری روژنیوز در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳ در مرز سوریه و کردستان عراق توسط نیروهای آسایش اقلیم کردستان بازداشت شده و به مکان نامشخصی انتقال داده شده است.

به نوشته وبسایت رسمی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران(CPJ)، این کمیته که دفتر مرکزی آن در ایالات متحده آمریکا واقع است روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات کرد عراقی باید فورا محل بازداشت «سلیمان محمد احمد» روزنامه‌نگار کرد سوری را افشا کنند، بدون قید و شرط او را آزاد کنند و از آزار و اذیت خبرنگاران دست بردارند.

بر اساس گزارش‌های خبری، «احمد محمد احمد» برادر خبرنگار بازداشت شده و «بوتان گرمیانی» مدیریت سردبیرهای روژنیوز در گفتگو با CPJ اظهار داشتند که «سلیمان محمد احمد» سردبیر بخش عربی وبسایت خبری روژنیوز توسط مقامات کرد عراقی در مرز فیشخابور بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

برادر این روزنامه‌نگار و گرمیانی گفتند که احمد در حال بازگشت از دیدار با خانواده‌اش در سوریه بوده پس از آنکه ارتباط خانواده‌اش با او در فیشخابور که بخشی از استان دهوک است قطع شده بود.

«شریف منصور» هماهنگ‌کننده برنامه‌های خاورمیانه و شمال آفریقا CPJ در واشنگتن دی سی گفت: «مقامات کرد عراق باید فورا محل بازداشت «سلیمان محمد احمد» روزنامه‌نگار سوری را فاش کنند، اتهامات علیه او را لغو کنند و بدون قید و شرط او را آزاد کنند. کردستان عراق باید بدون قید و شرط با انواع آزار و اذیت، از بازداشت غیرقانونی گرفته تا حملات فیزیکی، مقابله کند. مقامات کردستان عراق باید به خبرنگاران اجازه دهند آزادانه و بدون ترس از انتقام غیرقانونی کار کنند.»

نیروهای آسایش حزب دموکرات کردستان(پارتی) که مسئولیت امنیت مرزی در استان دهوک را بر عهده دارند، در بیانیه‌ای در صفحه فیسبوک خود اعلام کردند که بازداشت سلیمان احمد ربطی به روزنامه‌نگاری او ندارد، بلکه به دلیل فعالیت مخفیانه و غیرقانونی او برای حزب کارگران کردستان (PKK) بوده است. PKK یک گروه و حزب سیاسی شبه نظامی است که در کردستان عراق قانونی است اما توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ترکیه به عنوان گروه تروریستی طبقه بندی شده است. خبرگزاری روژنیوز که احمد در آن فعالیت می‌کند طرفدار PKK است و مرتباً فعالیت‌های این حزب را گزارش می‌کند.

آسایش در بیانیه خود گفت که احمد در جریان تحقیقات به اقدامات خود اعتراف کرده و به دادگاه معرفی و طبق قانون با وی برخورد خواهد شد.

برادر این روزنامه‌نگار به CPJ گفت که احمد «هیچ‌وقت یک مبارز نبوده بلکه فقط یک روزنامه‌نگار بوده است».

گرمیانی نیز همچنین در رابطه با اتهامات احمد گفت که او از سال ۲۰۱۸ برای روژنیوز کار می‌کرده و دارای تمام مدارک قانونی لازم بوده است و قبلاً هیچگاه بازداشت نشده بود.

گرمیانی به CPJ گفت: «ما نمی‌دانیم چرا او بازداشت شده است. ما با نیروهای آسایش تماس گرفته‌ایم، اما نه ما و نه خانواده او هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.»

کد خبر 2762706

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha