حکم دادگاه دهوک مبنی بر سه سال زندان برای «سلیمان احمد» عادلانه نیست

سرویس سوریه - مرکز مترو برای دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران صدور حکم ۳ سال زندان برای «سلیمان احمد» روزنامه‌نگار کرد سوری توسط دادگاه دهوک را ناعادلانه خواند و خواستار لغو این حکم شد.

به گزارش کردپرس، مرکز مترو برای دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران در گزارشی اعلام کرد که تصمیم دادگاه دهوک مبنی بر صدور حکم ۳ سال زندان برای «سلیمان احمد» روزنامه‌نگار کرد سوری عادلانه نیست و خواستار لغو این حکم شد.

به نوشته آژانس خبری روژنیوز، دادگاه  شهر دهوک صبح روز دوشنبه ۲۹ جولای ، «سلیمان احمد» سردبیر و روزنامه‌نگار بخش عربی این رسانه را که ۲۷۹ روز است در بازداشت به سر می‌برد به سه سال حبس محکوم کرد.

به گفته این آژانس خبری، دادگاه دهوک اجازه نداده است که نماینده انجمن روزنامه‌نگاران در این دادگاه شرکت کند و همزمان قرار است در مقابل ساختمان دادگاه دهوک یک کنفرانس مطبوعاتی از سوی اطرافیان، وکلا و نماینده انجمن روزنامه‌نگاران در این رابطه برگزار شود.

حکم دادگاه دهوک مبنی بر سه سال زندان برای «سلیمان احمد» عادلانه نیست

پس از این دادگاه و صدور حکم سه سال حبس برای «سلیمان احمد» به اتهام عضویت در حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(PYD)، مرکز مترو برای دفاع از حقوق خبرنگاران با انتشار بیانیه‌ای به این حکم واکنش نشان داد و حکم دادگاه دهوک را ناعادلانه عنوان کرد و افزود که شروط محاکمه عادلانه در این دادگاه وجود نداشته و خواستار لغو این حکم توسط دادگاه شد.

مرکز مترو همچنین در این بیانیه خواستار عدم استفاده از دادگاه‌ها به عنوان ابزار فشار و انتقام علیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شد.

حکم دادگاه دهوک مبنی بر سه سال زندان برای «سلیمان احمد» عادلانه نیست

لازم به ذکر است که «سلیمان احمد» متولد سال ۱۹۹۲ در منطقه جندرس عفرین و کوچکترین عضو یک خانواده کرد با ۹ خواهر و برادر است.

سلیمان که از دانشگاه البعث در حمص فارغ‌التحصیل شده بود با شروع ناآرامی‌ها در سوریه به عفرین بازگشت و در سال ۲۰۱۳ به مطبوعات شمال و شرق سوریه پیوست. سلیمان احمد به مدت ۵ سال نیز سردبیر سرویس عربی روژنیوز بود.

پس از دستگیری «سلیمان احمد» در مرز سمالکا تا ۶ روز هیچ خبری از او در دست نبود تا آن که سازمان آسایش دهوک وابسته به پارتی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که احمد روزنامه نگار نیست و خبر از بازداشت این روزنامه نگار کرد داد.

به گفته فرات، پس از اطلاع از انتقال «سلیمان احمد» به شهر دهوک، وکلای او به اداره آسایش عمومی دهوک مراجعه کردند. اگرچه به طور غیررسمی پذیرفته شده بود که سلیمان احمد در دست آنهاست اما به او اجازه ملاقات با وکلایش را ندادند. در این مورد دادگاه دهوک تصمیم گرفت که وکیل با سلیمان احمد ملاقات کند. با این تصمیم رسما پذیرفته شد که سلیمان احمد در زندان است. اما وکلایی که با این تصمیم به اداره کل دهوک رفته بودند اجازه ملاقات با سلیمان احمد را پیدا نکردند. سپس وکلا مطلع شدند که سلیمان احمد در یکی از زندان‌های غیررسمی پاراستن نگهداری می‌شود.

پس از آن درخواست وکلایی که در ۲۹ آوریل برای ملاقات با موکل خود به زندان عمومی آسایش دهوک رفته بودند رد شد.

خبرگزاری روژنیوز نیز در بیانیه‌ای پارتی را مسئول امنیت و جان «سلیمان احمد» دانست.

روژنیوز در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳ با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل در مورد ربوده شدن سلیمان احمد اطلاع رسانی کرده

و درباره سرنوشت این روزنامه نگار کرد ابراز نگرانی کرد.

مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه(AANES) نیز در ۲۹ ژانویه با انشتار بیانیه‌ای دستگیری روزنامه نگار کرد از سوی پارتی را بر خلاف ارزش‌های حقوقی و اخلاقی دانست و خواستار آزادی سلیمان احمد شد.

کد خبر 2773395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha