بی خبری از سرنوشت روزنامه‌نگار کرد سوری در بند حزب دموکرات کردستان عراق

سرویس ترکیه - بیش از ۳ ماه است که «سلیمان احمد» سردبیر بخش عربی روژنیوز توسط آسایش دهوک بازداشت شده است و از سرنوشت وی اطلاعی در دسترس نیست.

به گزارش کردپرس، «دیاری احمد» مدیر سازمان حمایت از حقوق خبرنگاران مرکز مترو در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «سلیمان احمد» سردبیر بخش عربی روژنیوز، بیش از سه ماه است که در زندان به سر می‌برد و اجازه ملاقات با وکلایش را ندارد.

به نوشته آژانس خبری مزوپوتامیا، «سلیمان احمد» روزنامه نگار و سردبیر بخش عربی روژنیوز، روز اول اکتبر برای دیدار با خانواده خود به محله شیخ مقصود حلب رفت.

احمد در ۲۵ اکتبر می‌خواست از گذرگاه مرزی پیشخاپور(Sêmalka) وارد اقلیم کردستان شود اما او در آنجا توسط نیروهای آسایش حزب دموکرات کردستان عراق(پارتی) ربوده شد و ۱۱۱ روز است که از او خبری نیست.

یک هفته پس از ناپدید شدن احمد، آسایش دهوک با صدور بیانیه ای مدعی شد که «سلیمان احمد روزنامه نگار نیست». این نهاد با این اظهارات اعتراف کرد که احمد توسط آنها بازداشت شده است. علیرغم تمام درخواست‌های وکلا، آسایش به وکلا اجازه ملاقات با موکل خود را نمی‌دهد. فقدان اطلاعات از احمد باعث ایجاد نگرانی می‌شود.

دیاری احمد یکی از مدیران سازمان حمایت از حقوق خبرنگاران مرکز مترو در گفتگو با خبرگزاری مزوپوتامیا در رابطه وضعیت احمد و عدم اطلاع وی صحبت کرد.

احمد با بیان اینکه سیاست‌های پارتی در قبال خبرنگاران باعث ترک شغل خبرنگاران می‌شود، گفت: «هر ساله تخلفات علیه خبرنگاران و رسانه‌ها را ثبت می‌کنیم. می بینیم که در گزارش های مرکز مترو و نهادهای محلی هر ساله تخلفات زیادی علیه خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای صورت می‌گیرد.

در گزارش‌های نهادها و کنسولگری‌های بین‌المللی و نمایندگان کشورهایی که در اقلیم کردستان دفتر دارند و اوضاع را رصد می‌کنند، دیده می‌شود که آزادی ارتباطات و روزنامه نگاری در دو سال گذشته به حد بی‌سابقه‌ای در اقلیم کردستان کاهش یافته است.

کد خبر 2766908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha