انجمن روزنامه نگاران دجله فرات: رفتار پارتی علیه روزنامه نگاران نتیجه زد و بندهای کثیف است 

سرویس ترکیه - انجمن روزنامه نگاران دجله فرات در دیاربکر با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی بی قید و شرط سلیمان احمد سردبیر روژنیوز شد.

به گزارش کردپرس، انجمن روزنامه نگاران دجله فرات  (DFG) که دفتر مرکزی آ« در دیاربکر قرار دارد، به مناسبت دویست روزه شدن ناپدید سازی سلیمان احمد روزنامه‌نگار و سردبیر بخش عربی خبرگزاری روژنیوز، از سوی نیروهای حزب دمکرات کردستان (پارتی) با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی بی قید و شرط این روزنامه نگار کُرد شد.

انجمن روزنامه نگاران دجله فرات با اشاره به دویست روزه شدن بازداشت سلیمان احمد از سوی نیروهای پارتی در مرز سمالکا، با انتقاد شدید از سکوت نیروهای پارتی در برابر پرسش های به حق خانواده و دوستان احمد درباره سرنوشت این روزنامه نگار کرد، خواستار پاسخ قطعی از سوی پارتی شد.

انجمن روزنامه نگاران دجله فرات با بیان این که سلیمان احمد پس از بازداشت از سوی نیروهای پارتی تحویل نیروهای پاراستن شده است، بازداشت او را غیر قانونی اعلام کرد.

انجمن روزنامه نگاران دجله فرات: رفتار پارتی علیه روزنامه نگاران نتیجه زد و بندهای کثیف است 

انجمن روزنامه نگاران دجله فرات در پایان بیانیه خود، موضع پارتی علیه روزنامه نگاران کرد را رفتاری علیه حقوق جهانی دانست و این رفتار و برخورد ماحصل سیاست‌های کثیف و خطرناک توصیف کرد. انجمن دجله فرات یک بار دیگر خواستار روشن شدن وضعیت سلیمان احمد از سو نیروهای پارتی و آزادی بی قید و شرط او شد.

لازم به ذکر است، سلیمان احمد روزنامه‌نگار و سردبیر بخش عربی خبرگزاری روژنیوز، در تاریخ یکم اکتبر 2023 برای دیدار با خانواده‌اش در محله شیخ مقصود به حلب رفت. احمد در 25 اکتبر هنگامی که می‌خواست از دروازه پیشخابور (سِمالکا) وارد اقلیم کردستان شود، از سوی نیروهای حزب دمکرات کردستان بازداشت شد و اکنون 200 روز است که از او خبری در دست نیست.

انجمن روزنامه نگاران دجله فرات: رفتار پارتی علیه روزنامه نگاران نتیجه زد و بندهای کثیف است 

سلیمان احمد متولد سال 1992 در منطقه جندریس عفرین و کوچکترین عضد یک خانواده کرد با ۹ خواهر و برادر است. سلیمان که از دانشگاه البعث در حمص فارغ‌التحصیل شده بود، با شروع ناآرامی‌ها در سوریه به عفرین بازگشت و در سال 2012 به مطبوعات آزاد پیوست. سلیمان احمد به مدت 5 سال سردبیر سرویس عربی روژنیوز بود.

پس از دستگیری سلیمان احمد در مرز سمالکا تا 6 روز هیچ خبری از او در دست نبود تا آن که سازمان آسایش دهوک وابسته به پارتی با انتشار بیانیه ای مدعی شد که احمد روزنامه نگار نیست و خبر از بازداشت این روزنامه نگار کرد داد.

انجمن روزنامه نگاران دجله فرات: رفتار پارتی علیه روزنامه نگاران نتیجه زد و بندهای کثیف است 

به نوشته فرات، پس از اطلاع از انتقال سلیمان احمد به شهر دهوک، وکلای او به اداره آسایش عمومی دهوک مراجعه کردند. اگرچه به طور غیررسمی پذیرفته شده بود که سلیمان احمد در دست آنهاست، اما به او اجازه ملاقات با وکلایش را ندادند. در این مورد، دادگاه دهوک تصمیم گرفت که وکیل با سلیمان احمد ملاقات کند. با این تصمیم رسما پذیرفته شد که سلیمان احمد در زندان است. اما وکلایی که با این تصمیم به اداره کل دهوک رفته بودند، اجازه ملاقات با سلیمان احمد را پیدا نکردند. سپس وکلا مطلع شدند که سلیمان احمد در یکی از زندان‌های غیررسمی پاراستن، نگهداری می‌شود.

انجمن روزنامه نگاران دجله فرات: رفتار پارتی علیه روزنامه نگاران نتیجه زد و بندهای کثیف است 

پس از آن درخواست وکلایی که در 29 آوریل برای ملاقات با موکل خود به زندان عمومی آسایش دهوک رفته بودند رد شد. وکلای کانون وکلا تا کنون بیش از 10 درخواست ارائه کرده‌اند ولی هنوز پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌اند.

خبرگزاری روژنیوز نیز در بیانیه‌ای پارتی را مسئول امنیت و جان سلیمان احمد دانست. روژنیوز در 28 دسامبر 2023 روژنیوز با ارسال نامه ای به سازمان ملل در مورد ربوده شدن سلیمان احمد اطلاع رسانی کرده و درباره سرنوشت این روزنامه نگار کرد ابراز نگرانی کرد.

مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه نیز در 29 ژانویه با انشتار بیانیه ای دستگیری روزنامه نگار کرد از سوی پارتی را بر خلاف ارزش های حقوقی و اخلاقی دانست و خواستار آزادی سلیمان احمد شد.

کد خبر 2770443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha