انزوای اجباری اوجالان باید برچیده شود/انتصاب شهرداران دولتی مهمترین مشکل کردها است

سرویس ترکیه - تونجر بکرهان رئیس مشترک DEM پارتی، حزب جایگزین HDP، بار دیگر خواستار برچیده شدن انزوای اجباری علیه عبدالله اوجالان رهبر در بند PKK و یافتن راه حل برای مسئله کُرد شد. 

به گزارش کردپرس، تونجر بکرهان رئیس مشترک حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (DEM پارتی) حزب جایگزین HDP، در سخنانی خواستار برچیده شدن انزوای اجباری علیه عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) شد. 

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، بکرهان در یک کنفرانس مطبوعاتی در ابتدای نشست اعضای ارشد DEM پارتی در مقر این حزب در آنکارا، به تحلیل برنامه های حزب درباره انتخابات شهرداری ها در ماه مارس پرداخت. 

دولت ترکیه سیاست انکار را علیه کردها در پیش گرفته است

توجر بکرهان با بیان این که «سیاست فعلی دولت ترکیه در راستای منافع مردم کار نمی‌کند» گفت: «مکانیزم و سازوکارهای سیاسی در خاورمیانه عموماً برای منافع خلق کار نمی‌کند. در همه جای دنیا جنگ، بیکاری و فقر وجود دارد. مطالبات مردم نیز سرکوب می‌شوند. حزب ما در تلاش است تا برای تحقق حقوق کارگران و آزادی مردم و برقراری صلح، مسیرهای جدیدی پیدا کند. دولت ترکیه در سیاست خارجی خود در تلاش است تا سیاستی سازش‌گرانه داشته باشد و در داخل سیاست انکار و از بین بردن (اقلیت ها) را پیش می‌برند. این نشان می دهد که پروسه‌ای دشوار و سخت در پیش روی نیروهای دمکراسی خواه است.»

سیاست دولت ترکیه قبال مسئله فلسطین دوگانه است

او افزود: «مسئله روز در عرصه سیاسی ترکیه به سرعت تغییر می‌کند. تا همین اواخر بین اسرائیل و فلسطین جنگ بود. الان هم با توجه به توافقات محرمانه‌ای که با اسرائیل دارند، سعی می‌کنند آرام آرام این موضوع (مسئله فلسطین) را به صورت ریاکارانه از دستور کار خود خارج کنند. در حال حاضر بحران های اجتماعی و اقتصادی جدی در جامعه ترکیه وجود دارد. اما وقتی به موضوع اصلی در افکار عمومی و سیاست ترکیه نگاه می‌کنیم، انگار همه چیز خیلی خوب است. اکثر مسائل به جنگ و استقلال مرتبط است. (رسانه های حکومت) سعی در مداخله و فریب جامعه دارند. اما ما حقایق را برای مردم بازگو می کنیم و آن‌چه را که برای حل این بحران ها در توان داشته باشیم، انجام خواهیم داد.»

فقر و بیکاری باعث افزایش خودکشی و خودسوزی شده است

بکرهان با اشاره به بررسی لایحه بودجه در هفته جاری در محلس ترکیه گفت: «بودجه‌ای که در پارلمان تهیه می‌شود، بودجه مردم و کارگران نیست. نمایندگان ما در مجلس برای بودجه ای به نفع جامعه مبارزه می‌کنند.»

او با اشاره به خودسوزی یکی از کاران دست فروش در ترکیه به دلیل جمع شدن بساطش توسط ضابطین شهرداری در هفته گذشته، گفت: «روزانه ده‌ها نفر به دلیل بی‌کاری و فقر دست به خودکشی می‌زنند. اساساً افزایش موارد اقدام به خودکشی و خودسوزی نشان می‌دهد که اقتصاد ترکیه در چه بحران بزرگی قرار دارد.»

انزوای اجباری اوجالان باید برچیده شود/انتصاب شهرداران دولتی مهمترین مشکل کردها است

پایان دادن به انزوای اجباری و راه‌حل دمکراتیک برای حل مسئله‌ کرد

رئیس مشترک DEM پارتی، درباره موضوعات اصلی مورد بحث در نشست های اخیر حزب گفت: «در نشست های حزب قرار است درباره برخی موضوعات مهم تصمیم بگیریم. یکی از این تصمیمات مربوط به انتخابات شهرداری ها و شوراهای شهر است. دیگری نیز پایان دادن به انزوای اجباری و راه‌حل دمکراتیک برای حل مسئله‌ کرد است. این دو موضوع، در کنار بحران اقتصادی دستور کار اصلی ما در این نشست ها خواهند بود.»

او افزود: «در 20 روز گذشته اعتصاب غذای جمعی در زندان های ترکیه در چارچوب کارزار "درخواست آزادی برای عبدالله اوجالان و یافتن راه‌حل سیاسی برای مسئله‌ کرد’" آغاز شده است. از مسئولان دولتی و جامعه می‌خواهیم با اندیشه ورزی با این موضوع برخورد کنند. همه ما می‌بینیم که با سیاست فعلی نمی‌توان به چیزی دست یافت. رفع انزوای اجباری و حل دمکراتیک مسئله‌ کرد بسیار مهم است. مردم کرد بار دیگر به این که تا یک قرن دیگر از آزادی خود محروم شوند، اجازه نمی دهند. حکومت باید این را به خوبی بداند. افرادی که چشمان خود را بر مسئله کرد می‌بندند، با سرنوشت حاکمان قبلی مواجه خواهند شد. مخالفت با حل این مسئله به این معناست که آن‌ها می‌خواهند مردم کرد تا صد سال دیگر بدون موقعیت و جایگاه مشخصی زندگی کنند. ما اجازه این کار را نخواهیم داد. مردم جهان به کردها احترام می‌گذارند و شاهد حقیقت درباره کردها هستند. کردها در قرن جدید (سده دوم تاسیس جمهوری ترکیه) باید به جایگاه شایسته خود برسند.»

انتصاب شهردارهای دولتی یکی از اصلی ترین مشکلات کردهای ترکیه است

بکرهان با اشاره به انتخابات آتی ماه مارس گفت: «چشم همه به تصمیم حزب ما خواهد بود. این انتخابات نه تنها برای مردم ترکیه، بلکه برای حزب ما نیز نتایج مهمی در پی خواهد داشت. این انتخابات به انتخابات پاسخگویی و بازخواست از کسانی تبدیل خواهد شد که از طریق به کار گماری شهرداران انتصابی اراده‌ مردم کرد را پایمال کردند. شهردار انتصابی از سوی دولت مشکل اصلی مردم کرد است. بنابراین نه تنها در شهرهایی که منصوب شده‌اند، بلکه در تمامی شهرداری‌های کردستان ترکیه که به بدی (از سوی احزاب دیگر) مدیریت می‌شوند، پیروز خواهیم شد.»

انزوای اجباری اوجالان باید برچیده شود/انتصاب شهرداران دولتی مهمترین مشکل کردها است

حزب ما ابزاری برای پیروزی احزاب دیگر در انتخابات نیست

تونجر بکرهان درباره برنامه انتخاباتی DEM پارتی برای شرکت در انتخابات محلی در استان های غربی ترکیه (استان هایی که جزو کردستان ترکیه نیستند) گفت: «ما در غرب ترکیه مدل و الگویی را تأسیس خواهیم کرد که در آن مردم و کارگران در اداره‌ شهرداری ها مشارکت داشته باشند. بار دیگر می‌گوییم؛ اخیرا نظرات و بحث‌های زیادی در مورد نام حزب ما مطرح می‌شود. از همینجا اعلام می کنیم که ما کیف کمک‌های اضطراری هیچکس نیستیم. برای ما افرادی که جامعه را در نظر نمی‌گیرند و در خدمت سرمایه‌داری هستند، افرادی موجه و دارای اهمیت نیستند. هر کس از دمکراسی و حل مسئله‌ کرد فرار کند، ما در مقابل او خواهیم ایستاد. ما هر کاری که لازم باشد انجام می دهیم تا در انتخابات شهرداری ها با هدف تحقق مدیریت دمکراتیک موفق شویم.»

نامزدهای شهرداری ها و شوراهای شهر از سوی مردم انتخاب می شوند

رئیس مشترک DEM پارتی در پایان با اشاره به انتخاب نامزدهای شهرداری ها با توجه به نتایج نظرسنجی ها از مردم در مناطق مختلف کردستان ترکیه گفت: «هر کسی را که مردم منطقه بخواهند، نامزد ما برای انتخابات خواهد شد. به همین منظور جشن بزرگی پیش از انتخابات برگزار خواهیم کرد. پیش از انتخابات طرفدار هیچ کس نیستیم. تمامی نامزدها دوستان و رفقای ما هستند. هیچ تفاوتی بین هیچکدام از آن‌ها وجود ندارد. با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها نامزدهای شهرداری ها را انتخاب می کنیم.»

کد خبر 2764519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha