ستاد ملی احیا بر رهاسازی آب سدهای استان به دریاچه اصرار دارد

سرویس آذربایجان غربی- با وجود کاهش حجم آب ذخیره پشت سدهای استان، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه خواستار تداوم برنامه رهاسازی از سدهای این حوضه به دریاچه شد و گفت:یکی از تعهدات وزارت نیرو را تأمین و انتقال حداقل ١میلیارد و ٢٠٠ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از سدها و رودخانه‌های فاقد سد است.

به گزارش کردپرس، سومین جلسه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به ریاست محمدصادق معتمدیان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و با حضور معاونین وزرا، سازمانها و سایر اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در این جلسه محمدصادق معتمدیان با اشاره به رهاسازی  آب به سمت دریاچه ارومیه از سدهای سیلوه و کانی سیب گفت: در کنار تامین آب شرب مردم و سپس حقابه بخش کشاورزی ، نجات دریاچه ارومیه از اهداف مهم دولت سیزدهم است و در راستای احیای دریاچه ارومیه و تداوم بارندگیها، رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه افزایش خواهد یافت.

او در ادامه با اشاره به عملیات فاز دوم انتقال آب کانی سیب - کانال بادین آباد اظهار کرد:  بیش از ٥٠ درصد عملیات اجرایی از کانال ۴.۵ کیلومتری بادین آباد تکمیل و ٩٣ درصد اراضی مخزن سد کانی سیب تملک  شده و  در نهایت  کانال بادین آیاد  پس از بهره برداری، ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را به کانی سیب و سپس دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به مصوبات جلسات کارگروه ملی بر اجرایی شدن کامل مصوبات و لزوم تحلیل مجدد ارقام و برنامه زمانبندی رهاسازی آب از سدها تأکید کرد .

معتمدیان گفت: باتوجه به برنامه‌ها و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و سند تخصیص ابلاغی، لازم است وزارت نیرو با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ظرف مدت 10 روز و برنامه زمانبندی رهاسازی را به دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اعلام نماید.

او با اشاره به سهم دریاچه ارومیه از آب پشت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواستار تداوم برنامه رهاسازی از سدهای این حوضه شد.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه همچنین یکی از تعهدات وزارت نیرو را تأمین و انتقال حداقل ١میلیارد و ٢٠٠ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از سدها و رودخانه‌های فاقد سد بر شمرد و افزود: این رقم براساس گزارشات وزارت نیرو بوده و لازم است در فصول غیرزراعی بصورت کامل عملیاتی شود.

معتمدیان ادامه داد: باتوجه به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر اغلب پروژه‌های سخت افزاری برای انتقال آب به دریاچه ارومیه از جمله سامانه انتقال آب سد کانی سیب، لایروبی رودخانه‌ها، احداث سد چپرآباد، خط انتقال پساب و تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز به اتمام رسیده و برخی از پروژه ها نیز تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

او در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی انجام می‌شود افزود: نقش وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای برنامه‌ها و اقدامات نرم‌افزاری بیشتر است و لازم است وزارت جهاد کشاورزی برنامه مدون عملیاتی برای این منظور تهیه نماید.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اهمیت تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه از لحاظ زیست بومی، بر لزوم هماهنگی وزارت نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیست برای آبگیری تالاب‌ها تأکید کرد.

معتمدیان همچنین با اشاره به آغاز احیای تالاب های اقماری دریاچه ارومیه از سال گذشته و توجه ویژه به این موضوع در راستای حفاظت محیط زیست و تامین فضای مناسب برای پرندگان مهاجر و بومی منطقه تصریح کرد: اعتبارات خوبی برای احیای تالاب های اقماری دریاچه ارومیه تخصیص یافته و ۶۷ میلیون مترمکعب آب نیز تامین خواهد شد.

گفتنی است؛ علیرغم انتقال میلیاردها متر مکعب آب سدهای آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه طی سال های اخیر، اکنون موجودی آب دریاچه ارومیه از ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال گذشته، به ۹۳۰ میلیون مترمکعب در سال جاری رسیده است.

همین آمار آیا دلالت بر ناموفق بودن پروژه های انتقال آب به مساحت عظیم نمکی دریاچه خشک شده و هدر رفت آب نیست؟

از سویی دیگر در پاییز خشک امسال با توجه به کاهش ٤٠ درصدی بارندگی ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ذخیره آب پشت سدهای استان کاهش یافته اند، اما ستاد احیا همچنان به رهاسازی اصرار دارد!!

کد خبر 2764992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha