علت محو شدن ابرهای بالای دریاچه ارومیه بررسی می شود

سرویس آذربایجان غربی- رئیس سازمان محیط زیست کشور از مأموریت مرجع ملی تغییرات اقلیمی و پژوهشکده محیط زیست برای بررسی علمی علت محو شدن ابرهای باران زا در بالای دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش کردپرس، علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که تصویری از بالای دریاچه ارومیه منتشر شده است که ابرهای باران زا با رسیدن به این منطقه محو می شوند، گفت:‌ مرجع علمی تغییر اقلیم کشور و پژوهشکده محیط زیست را مکلف کردیم در یک بازه زمانی دو هفته ای طی نشستی که با تمام دستگاه ها می گذارند، مسائل مربوط به تغییر اقلیم و عواقبی که دارد را بررسی کنند و آن چه که در بحث دریاچه ارومیه مطرح می شود هم بررسی شود.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: درباره آنچه که در خصوص دریاچه ارومیه مطرح می شود، کشورها هر کدام از روش های علمی خاصی را بر اساس تغییرات اقلیمی استفاده می کنند.

او با تاکید بر اینکه باید کار علمی و تحقیقاتی صورت گیرد، افزود: میانگین بارش دراز مدت در کشورهای همسایه ما نیز کاهش پیدا کرده و تحت تاثیر شدید تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند. اینکه جبهه هوایی وارد شود و در بالای دریاچه ارومیه محو می شود، باید حتما از لحاظ علمی بررسی شود که آیا واقعا گاز متانی که در آنجا تولید می شود یا افزایش درجه حرارتی که در ارتفاعات جو صورت می گیرد عامل این اتفاق است یا خیر.

گفتنی است؛  در روزهای اخیر واکنش های فراوانی مبنی بر محو شدن ابرهای باران زا در آسمان دریاچه ارومیه مطرح شده است و سوالاتی مانند اینکه چرا ابرهای باران‌زا به مرز ایران که می‌رسند، راهشان را کج می‌کنند و در ترکیه می‌بارند؟ چرا پاییزی که گرم و پربارش پیش‌بینی شده بود، بی‌باران گذشت و زمستان شبیه بهار است؟ آیا دست های پشت پرده وجود دارد که دریاچه ارومیه را با تشعشعات خشکانده و ابرهای باران‌زا را با استفاده از فناوری‌های پیشرفته از ایران دور کرده‌ است؟ در فضای مجازی شکل گرفته است.

هر چند تغییرات اقلیمی، نابودی یک میلیارد آبخوان در آذربایجان غربی، عملیات انتقال آب و منحرف کردن مسیر رودها، خشک شدن دریاچه ارومیه و انتقال حجم قابل توجهی آب به صورت یکجا به دریاچه از جمله عوامل انسانی هسند که می توانند در وضعیت پیش آمده موثر باشند. رئیس سازمان محیط زیست اما پاسخ به همه این سوالات را منوط به انجام تحقیقات علمی واگذار کرده‌ است.

کد خبر 2765009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha