آیا رابطه با آمریکا کردهای سوریه را نجات می دهد؟

سرویس جهان- دو کارشناس مسائل کردها معتقدند رابطه آمریکا با کردهای سوریه موقتی است و آنها باید به فکر ایجاد تنوع در تعامل با بازیگران در سوریه باشند.

به گزارش کردپرس، آنا ریبری و لیزا شیشکو، دو کارشناس مسائل کردها در بخش دوم مصاحبه مفصل خود با نشریه لفت ایست به بررسی اهمیت روابط کردهای سوریه با بازیگران سوریه پرداختند.

این دو کارشناس با اشاره به این که در حال حاضر کردها بیشترین تعامل خارجی را با آمریکایی ها دارند، علت این امر را حمایت آمریکا از کردهای سوریه در برابر داعش عنوان کردند.

ریبری و شیشکو تاکید کردند که حضور آمریکا در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه و تعامل این کشور با اداره خودگردان کردی موقتی است و کردها نباید انتظار داشته باشند واشنگتن تا ابد از کردهای سوریه در برابر مخالفان حمایت کند.

این دو با یادآوری خروج آمریکا از افغانستان پس از سالها حضور در این کشور، بر این باورند این مسئله در مورد حضور آمریکا در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه نیز صدق می کند و دیر یا زود آنها از این منطقه نیز خارج خواهند شد.

این دو کارشناس مسائل کردها تاکید کرده اند که آمریکا به جز مبارزه با داعش در سوریه و تلاش برای جلوگیری از نفوذ بیشتر برخی بازیگران در سوریه، اهداف بلندمدت دیگری ندارد. بنابراین، نباید انتظار داشت که آمریکا بخواهد اقداماتی مانند ایجاد کیان مستقل برای کردها انجام دهد.

این دو پژوهشگر مسائل کردها معتقدند که کردهای سوریه نیز به این نتیجه رسیده اند که نباید به طور کامل به آمریکا تکیه کنند. به همین دلیل، کردهای سوریه همواره تلاش کرده اند با دولت روسیه که نفوذ زیادی در سوریه دارد و نیز دولت سوریه رابطه خوبی برقرار کنند. ریبری و شیشکو اشاره کرده اند که در حال حاضر، به جز نیروهای آمریکایی، نیروهای دولتی سوریه و نیروهای روسی نیز در برخی مناطق تحت کنترل کردها حضور دارند و حتی در برخی مناطق، نیروهای روسی و آمریکایی زیاد از هم دور نیستند.

آنها معتقندند که میزان حمایت آمریکا از هر گروهی بستگی به توانایی آن گروه دارد. زمانی که کردها توانایی خود را در مبارزه با داعش در شهر کوبانی سوریه نشان دادند آمریکا همپیمانی با کردها در مبارزه با داعش را پذیرفت و به حمایت از نیروهای کرد ادامه داده است.

این دو کارشناس آمریکایی مسائل کردها، درباره احتمال حذف و یا حفظ موجودیتی به نام اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه تاکید کردند  که این امر به دو مولفه بستگی دارد؛ آیا جامه بین المللی این ساختار سیاسی را به رسمیت می شناسد و یا تغییرات سیاسی که بر موجودیت اداره خودگردان کردی در سوریه تاثیر داشته باشد، در ترکیه اتفاق می افتد، یا خیر.

از نظر شیشکو و ریبری، ساختار سیاسی-نظامی کردهای سوریه، به احتمال قوی، بعد از خروج نیروهای آمریکایی از هم فرو می پاشد اما اگر جامعه جهانی مانند اتحادیه اروپا و آمریکا آن را به رسمیت بشناسند، حفظ ساختار اداره خودگردان کردی در سوریه میسر است.

آنها تاکید کرده اند کردهای سوریه در حال حاضر با چهار مشکل عمده روبه رو هستند: ترکیه تهدیدی جدی برای کردهاست، کردهای سوریه با بحران اقتصادی روبرو هستند، احتمال خروج آمریکا مطرح است و داعش همچنان آنها را تهدید می کند.

کد خبر 2765544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha