اعتراض رسانه های اپوزیسیون ترکیه به تحریف تاریخ ترک ها از سوی حکومت

سرویس ترکیه - رسانه های اپوزیسیون ترکیه که در برابر تخریب، نابودی و تحریف نمادهای باستانی و اماکن تاریخی کردستان ترکیه سکوت می کنند، این بار علیه تحریف تاریخی چاناق قلعه از سوی اردوغان، که برای جمهوری ترکیه ارزش نمادین دارد، اعتراض کردند.

به گزارش کردپرس، پل تاریخی چاناق قلعه که پیش از این قرار بود در تاریخ 18 مارس سالگرد پیروزی نیروی دریایی چاناق قلعه به بهره برداری برسد، در تاریخ 26 فوریه مصادف با تولد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه افتتاح خواهد شد. این خبر را دو روز پیش خود اردوغان اعلام کرد. رسانه های اپوزیسیون ترکیه در انتقاد از این موضوع آن را تحریف تاریخ ترکیه از سوی حزب حاکم دانستند. با این حال رسانه های اپوزیسیون ترکیه تا کنون هیچ اعتراضی به تحریف تاریخی کردستان ترکیه، همچنین تخریب اماکن باستانی و تاریخی کردستان ترکیه از سوی حکومت نکرده اند.

روزنامه جمهوریت در خبری با عنوان «اردوغان به مناسبت تولد خودش به خودش پل هدیه داد» به این موضوع پرداخت. به نوشته جمهوریت، پل تاریخی چاناق قلعه که بین مناطق لاپسکی و گلیبولو منطقه چاناق قلعه ساخته شده است و به عنوان یکی از طولانی ترین پل های معلق جهان شناخته می شود، قرار بود پس از بازسازی، در تاریخ 18 مارس همزمان با سالگرد پیروزی نیروی دریایی ترکیه بر ناوگان های فرانسوی و انگلیسی در سال 1915 افتتاح شود، با دستور اردوغان در 26 فوریه افتتاح خواهد شد.

این رویداد نمادین برای تغییر تاریخ های مهم ترکیه از سوی اردوغان، مورد انتقاد شدید رسانه ها و شخصیت های فرهنگی و سیاسی ترکیه قرار گرفت.

یوسف حلاج اوغلو، رئیس سابق نهاد "تاریخ ترک" با بیان این که «تاریخ جدید در حال نوشته شدن است»، گفت: «تاریخ را نمی‌توان به زور نوشت. تاریخ از رویدادها تشکیل شده است. فکر می کنم حزب حاکم کاری بس اشتباه انجام داده است. موضوعی مانند نبرد تاریخی چاناق قلعه نباید به عنوان ابزار سیاسی مورد استفاده حزب حاکم قرار گیرد. صادقانه بگویم کاری ناپسند انجام دادند.»

دکتر غزال پابوچولار استاد تاریخ و علوم سیاسی نیز در انتقاد از این حرکت گفت: «حزب حاکم در حال سوء استفاده از تاریخ است و دارد تاریخ جدیدی خلق می کند.»

این استاد دانشگاه افزود: «حزب عدالت و توسعه (AKP) در طول دوران زمامداری خود آغاز به جعل تاریخی جدید بر اساس تحریف نمادها کرده است. از یک سو پلی پر از نمادهای تاریخی مانند 18 مارس 2023 وجود دارد، از سوی دیگر اردوغان در تلاش است که خود را به یک نماد تاریخی تبدیل کند و این غیر قابل اغماض است.»

گفتنی است این اولین بار نیست که حزب حاکم ترکیه در تلاش برای تغییر نمادهای فرهنگی و تحریف تاریخ است. از 19 سال پیش تا کنون بسیاری از اماکن و محله های تاریخی کردستان ترکیه در دیاربکر، شرناخ، وان و ... از سوی حزب حاکم تخریب شده و یا تغییر کاربری پیدا کرده اند. برای مثال محله تاریخی سور در سال های اخیر به بهانه درگیری با حزب کارگران کردستان (PKK) ویران شده و اعتراضات به این کار نیز بی پاسخ مانده است. حکومت ترکیه در اقدامی دیگر همه نشانه های تاریخی مناطق ارمنی نشین کردستان ترکیه را در موش نابود کرد و به جای آنها آپارتمان ساخت. این اعتراضات معمولا به دلیل این که موضوع فرهنگ کردستان در میان است، ترتیب اثری به آنها داده نمی شود.

اردوغان در یک اقدام نمادین دیگر در سپتامبر گذشته، نمونه ای از سمبل های باستانی کردهای اورفا را به عنوان سمبل آناتولی به سازمان ملل متحد هدیه کرد. رسانه های اپوزیسیون ترکیه مانند جمهوریت و سوزجو که اکنون به موضوع تحریف تاریخ ترکیه اعتراض می کنند در آن زمان هیچ اعتراضی را منعکس نکردند.

از سوی دیگر شایعاتی مبنی بر جعل بناها و آثار باستانی در مناطق مختلف ترکیه به گوش می رسد، تا آنجا که کشف هر روزه نمادها و شهرک های باستانی در مناطق مختلف ترکیه، به موضوع طنز برخی از مردم در رسانه های مجازی ترکیه تبدیل شده است.

جزئیات خبر تخریب محله ارمنی ها در موش را در اینجا، و خبر تحریف سمبل تاریخی کردهای اورفا از سوی اردوغان را نیز در اینجا بخوانید.

کد خبر 27656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha