میانگین مصرف نمک در کردستان ۲ برابر کشور است/نمک های رنگی و دریایی سرطان زا هستند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس استانداردهای بهداشتی، مصرف روزانه نمک به طور میانگین در کشور ۳ تا ۵ گرم در روز است که این میزان در کردستان ۱۰.۴ گرم بوده و رتبه اول کشور را دارد.

به گزارش کرد پرس، فرزام بیدارپور در نشست خبری با رسانه های کردستان با بیان اینکه پویش ملی سلامت از اول بهمن آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه نیز ادامه دارد، گفت: در کردستان در پویش فشار خون و دیابت نتوانستیم به شاخص ۷۰ درصدی برسیم و ۷۴۰ هزار نفر بالاتر از ۱۸ سال نمونه گیری شدند.

وی اظهار کرد: از اول سال تا ۳۰ دی ماه طرح غربالگری فشار خون انجام شد، ۶۱ درصد جمعیت هدف غربالگری شدند که حدود ۶۲ هزار نفر سابقه فشار خون داشتند و ۱۵۸ هزار نفر جدید شناسایی شدند که پیش فشار خون بالا دارند و ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر هم دارای فشار خون بالا بودند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: همچنین ۲۳۵ هزار نفر نیز در رابطه با دیابت نمونه گیری شدند که ۲۵ هزار نفر دارای بیماری دیابت بودند و ۵ هزار کیس جدید دارای دیابت و ۲۴ هزار نفر که مستعد ابتلا به دیابت هستند، شناسایی شدند.

بیدارپور با بیان اینکه متاسفانه سن مبتلایان به فشار خون بالا ۹ سال و مبتلایان به دیابت نیز ۵ سال کمتر شده است، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که سلامت مردم را به خطر می اندازد مصرف نمک است که بر اساس استاندارد روزانه ۳ تا ۵ گرم است اما در کردستان ۱۰.۴ گرم بوده و رتبه اول کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک های تصفیه نشده و سنگ های نمک صورتی و آبی که در بازار به فروش می رسد برای فشار خون خطرناک است، یادآور شد: این نمک ها چون دارای مواد معدنی سنگینی هستند، سرطانزا بوده و مصرف آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: در کشور ۱۸ درصد مردم از نمکدان بر سر سفره های خود استفاده می کنند که این رقم در خانوارهای کردستانی ۳۵ درصد است.

بیدارپور با بیان اینکه از شهروندان کردستانی خواهش می کنیم که از آوردن نمکدان به سر سفره خودداری کنند، گفت: متاسفانه سطح سواد سلامت در کردستان کمتر از میانگین کشور است و همین مسئله باعث شده در افراد سودجو از طریق فضای مجازی آنچه که می خواهئ اطلاعات نادرست به مردم بدهند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد مردم از لبنیات استفاده نمی کنند در حالی که در کشور ۲۳ درصد است، اظهار کرد: ۴۰ درصد مردم کردستان اضافه وزن دارند که در کشور ۲۸ درصد بوده و همچنین ۳۰ درصد مردم دارای چاقی هستند که در کشور ۲۵ درصد است.

کد خبر 2766112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha