صادرات نفت اقلیم کردستان شاید وقتی دیگر

سرویس جهان- مجله اویل پرایس با اشاره به این که از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان با موانع زیادی روبروست، نسبت به ازسرگیری آن در آینده ای نزدیک ابراز تردید کرده است.

به گزارش کردپرس، صادرات حدود 500000 بشکه در روز اقلیم کردستان عراق از حدود 11 ماه پیش متوقف شده است. نشریه اویل پرایس با اشاره به درگیر بودن مستقیم دولت عراق و ترکیه و چند شرکت بین المللی در روند صادرات نفت اقلیم کردستان عراق، این مسئله را یکی از پیچیده ترین مسائل نفتی در جهان عنوان کرده است.

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق، ماه مارس 2023 به دنبال شکست ترکیه در پرونده شکایت عراق از این کشور به دلیل صادرات خودسرانه نفت اقلیم کردستان عراق متوقف شده است. بر اساس گزارش انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان عراق زیان ماهانه توقف صادرات نفت اقلیم کردستان حدود یک میلیارد دلار است.

مجله اویل پرایس که تحولات صنعت نفت و گاز جهان را رصد می کند، با اشاره به پیچیدگی صادرات نفت اقلیم کردستان و ارتباط مسائل سیاسی با آن، ازسرگیری آن در آینده ای نزدیک را بعید دانسته است.

این مجله با اشاره به این که اقلیم کردستان عراق یکی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه محسوب می شود و چین و روسیه از این مسئله خرسند نیستند، ادعا کرده است که این دو کشور در روند آغاز مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان عراق سنگ اندازی می کنند.

منابع اروپایی نیز ادعا کرده اند با توجه به این که ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان شروطی از جمله بخشودگی جریمه 1.4 میلیارد دلاری این کشور به عراق را مطرح کرده، ادعا کرده اند بغداد حاظر به پذیرش شروط ترکیه و یا اقلیم کردستان در ازای صادرات نفت این منطقه نیست و تمایلی هم به رفع مشکل اقلیم کردستان ندارد.

اویل پرایس با اشاره به نامه انجمن شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان به کنگره آمریکا برای تحت فشار قرار دادن بغداد نوشت: این مسئله نشانه استیصال این شرکتها و ناامید شدن آنها از از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان است. این شرکتها به کنگره هشدار داده اند در صورتی که صادرات نفت اقلیم کردستان همچنان متوقف باشد سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری آمریکا در اقلیم کردستان به خطر می افتد.

اویل پرایس با اشاره به این که درآمد نفتی اقلیم کردستان عراق می تواند تمایل استقلال طلبانه برخی جریانات سیاسی در این مطنقه را بعد از رفراندوم نافرجام 2017 تحریک کند، ادعا کرده است ترکیه، روسیه و چین از جمله طرفینی هستند که مخالف خودکفایی اقتصادی اقلیم کردستان و در نتیجه به خطر افتادن یکپارچگی عراق هستند.

سایمون واتکینز، کارشناس صنعت نفت و نویسنده این تحلیل نتیجه گیری کرده است با توجه به این مشکلات و موانع، آغاز مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان در آینده ای نزدیک ممکن نیست.

کد خبر 2766699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha