بیکاری، تورم و کم آبی توسعه اورامانات را با تهدید مواجه کرده است

سرویس کرمانشاه _ دکتر نورالدین یوسفی استاد دانشگاه رازی گفت: بیکاری، تورم و کم آبی توسعه اورامانات را با تهدید مواجه کرده و برای حل این مشکلات نیازمند ساماندهی تجارت مرزی، توسعه گردشگری، تقویت کشاورزی و دامداری و توسعه صنایع کوچک و زودبازده در منطقه هستیم.

این استاد دانشگاه رازی که در حوزه‌های زبان و ادبیات انگلیسی و مدیریت دارای تحصیلات عالیه است در گفتگو  با خبرنگار  کردپرس بیان کرد: علی رغم خدمات فراوانی که طی ۴ دهه گذشته در منطقه اورامانات انجام شده ولی هنوز در بسیاری از حوزه‌ها نیازمند خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به مردم هستیم که باید با برنامه ریزی لازم برای انجام آن تلاش کنیم. 

بیکاری، تورم و کم آبی توسعه اورامانات را با تهدید مواجه کرده است

حل معضل بیکاری اولویت مهم اورامانات 

وی در دنباله سخنانش اشتغال آفرینی را اولویت مهم منطقه اورامانات دانست و گفت: تقویت زیرساخت‌های بازارچه های فعلی، استفاده از ظرفیت تجارت مرزی و تعاونی های مرزنشینان و گشایش بازارچه مرزی دروله در شهرستان جوانرود از جمله راهکارهای مناسب برای ایجاد شغل و درآمد پایدار برای جوانان منطقه است.

دکتر نورالدین یوسفی افزود: همچنین در حوزه تجارت و بازرگانی باید به سمت ایجاد منطقه آزاد تجاری در اورامانات حرکت کنیم.

ثبت جهانی اورامانات فرصتی برای تحول اقتصادی در منطقه 

وی توسعه گردشگری راه حل مهم دیگری برای حل مسئله بیکاری دانست و گفت: ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان فرصت مغتنمی را برای ایجاد یک تحول اثرگذار در اقتصاد منطقه فراهم کرده است و در گام اول باید توسعه زیرساخت‌های مبادلاتی، اقامتی و مراکز خدمات رسانی به عنوان یک اولویت دنبال شود. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برای توسعه گردشگری در منطقه لازم است از راهکارهای پیشنهادی دو همایش بین المللی که در دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشگاه کردستان برگزار شد، استفاده شود.

وی توسعه گردشگری و تجارت بازرگانی در منطقه را مستلزم تقویت زیرساخت های مرتبط با این حوزه دانست و گفت: جاده های اورامانات در شرایط فعلی ظرفیت های لازم برای تردد ایمن و آسان کالا و مسافر را ندارند و زیرساخت های مواصلاتی هر ۴ شهرستان نیازمند توسعه و بهسازی هستند.

بسترهای سرمایه گذاری باید فراهم شود

دکتر یوسفی فراهم کردن بسترهای سرمایه گذاری‌ داخلی و خارجی را یکی دیگر از راهکارهای اشتغال آفرین دانست و گفت: استفاده از تجربیات موفق داخلی و خارجی در زمینه جذب سرمایه و همچنین راه اندازی صنایع کوچک و زودبازده می تواند راهکاری مناسب برای حل مشکل بیکاری باشد. 

رعایت حق آبه مردم اورامانات از رودخانه سیروان 

وی در ادامه یکی از مشکلات مهم منطقه را کمبود آب در حوزه صنعتی و کشاورزی دانست و گفت: تخصیص حق آبه مردم اورامانات از سامانه های گرمسیری و سردسیری باید با جدیت پیگیری شود چرا که با تحقق این امر، حدود ۱۵۰ هزار هکتار از زمین های منطقه، آبی خواهد شد و آب شرب شهرها و روستاها هم در وضعیتی پایدار قرار خواهند گرفت.

بهره گیری از نظر مشورتی صاحب نظران

این استاد دانشگاه رازی در ادامه بر ضرورت استفاده از نظرات و تجربیات نخبگان تاکید کرد و گفت: باید از نخبگان منطقه در پست‌های مدیریتی در سطح استان و کشور استفاده شود و در تمامی عرصه‌ها از مشاوره و تجربه متخصصان، نمایندگان ادوار کشور، معتمدین و دلسوزان منطقه استفاده کنیم و با کسب تجربه از اقدامات گذشته، بهترین و زودبازده ترین راهکارها را برای توسعه منطقه بکار بگیریم. 

وی بر استفاده از رویکردهای علمی و منطقی در برنامه ریزی های منطقه ای تاکید کرد و گفت: برای حل مسائل و مشکلات هر شهرستان باید بر اساس نقشه راهی که در سند آمایش سرزمین استان توسط دو دانشگاه رازی و تربیت مدرس، ترسیم شده، پیگیری و اقدام نماییم.

راه اندازی رادیو و تلویزیون کردی 

دکتر یوسفی در ادامه به ضرورت های حوزه فرهنگ پرداخت و گفت: در حوزه فرهنگی نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌هایی مانند راه اندازی شبکه های رادیو و تلویزیونی با رویکرد فرهنگی در منطقه هستیم. این شبکه‌ها در کنار تقویت فرهنگ و زبان کردی، به تقویت هر چه بیشتر همبستگی ملی و منطقه‌ای و فرهنگ ایرانی و اسلامی کمک خواهند کرد.

وی همچنین یادآور شد: اصل پانزدهم قانون اساسی درباره امکان آموزش به زبان کردی است و باید مدیران ما از این ظرفیت قانونی به نحو احسن استفاده کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه به مشکلات حوزه بهداشت و درمان منطقه اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم منطقه به دلیل‌ کمبود امکانات، ناچارند برای درمان بیماری به مرکز استان و دیگر استان‌های کشور مراجعه کنند.

وی افزود: در کنار تلاش برای تقویت امکانات و زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان باید برای تکمیل بیمارستان‌های شهرستان جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر با جدیت تلاش کنیم.

دکتر یوسفی با دعوت مردم به مشارکت در انتخابات عنوان کرد: فردی که برای نمایندگی مردم برگزیده می شود باید فعال، پرتلاش، دلسوز و دارای سابقه مدیریتی روشن و موفق بوده و از تحصیلات اصیل و عالی برخوردار باشد و در کنار دفاع از منافع کلان کشور و استان، به دنبال پیگیری دلسوزانه برای حل مشکلات مردم در هر ۴ شهرستان حوزه انتخابیه اورامانات به عنوان یک اولویت مهم، باشد.

وی تاکید کرد: یک نماینده نباید اهل رانت و سوء استفاده باشد و عملگرایی را بر عوام فریبی و گفتار درمانی ترجیح دهد.

کد خبر 2767131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha