سامانه سردسیری باید از مسیر اورامانات اجرا شود / کریدور کوزران - جوانرود یک تحول در اقتصاد اورامانات ایجاد می کند

سرویس کرمانشاه _ رستگار یوسفی گفت: رودخانه بزرگ سیروان از شهرستان پاوه عبور می کند و بهره مندی از آب این رودخانه، حق مسلم مردم پاوه و دیگر شهرستان‌های اورامانات است و طرح سردسیری باید از مسیر پاوه اجرایی شود.

این مدیر با تجربه منطقه اورامانات در گفتگو با خبرنگار کردپرس عنوان کرد: شهرستان‌های اورامانات شامل پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی برای توسعه پایدار برخوردارند و در چهارچوب برنامه‌ توسعه استان و برنامه توسعه هفتم کشور می‌توان طرح‌ها و برنامه‌های تحول آفرینی را در سطح منطقه اجرا کرد.

وی عنوان کرد: به عنوان کسی که تجربه ۲۴ سال مدیریت در حوزه‌های مختلف و حضور در کمیته‌ها و شوراهای برنامه‌ریزی را دارد با قاطعیت می‌گویم که اگر فردی دردآشنا، از جنس مردم، دغدغه‌مند و برخوردار از باتجربه میدانی به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه به مجلس راه یابد؛ می تواند کارهای اثرگذاری را در راستای توسعه پایدار و رونق اقتصادی منطقه انجام دهد.

رستگار یوسفی، اورامانات را سرزمین فرصت‌ها و ظرفیت‌های بکر و تحول‌آفرین خواند و گفت: برای استفاده از این ظرفیت ها و همچنین درمان دردهای کهنه اورامانات نیازمند مدیرانی دغدغه‌مند هستیم؛ مدیرانی از جنس مردم کوچه و بازار و درد آشنا.

سامانه سردسیری باید از مسیر اورامانات اجرا شود / کریدور کوزران - جوانرود یک تحول در اقتصاد اورامانات ایجاد می کند
روانسر دروازه رویایی اورامانات

وی در دنباله سخنانش افزود: روانسر به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم اورامانات دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای در حوزه‌هایی مانند کشاورزی و گردشگری است که می‌توان با یک برنامه مدون، تحول بسیار مناسبی در این عرصه ایجاد نمود.

رستگار یوسفی ادامه گفت: روانسر یکی از قطب‌های مهم تولید گندم، نخود، ذرت علوفه‌ای و ... است و می‌تواند نقش اساسی در امنیت غذایی منطقه غرب و حتی کشور ایفا کند.

وی همچنین این شهرستان را از جمله قطب‌های مهم تولید گوشت و لبنبات دانست و گفت: روانسر در حوزه پرورش مرغ گوشتی در کشور بسیار مطرح است و گاوداری های صنعتی این شهرستان نقش مهمی در تامین گوشت و لبنیات منطقه دارند.

این مدیر باسابقه به ضرورت راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در حوزه تولید شیر و گوشت، ما  نیازمند ایجاد صنایع بسته بندی گوشت و یک کارخانه بزرگ لبنیات و شیرپاستوریزه هستیم و با راه اندازی این پروژه‌ها شاهد تحول مناسبی در این حوزه خواهیم بود.

وی گفت: همچنین روانسر از تولیدکنندگان مهم گوجه فرنگی است و با احداث یک کارخانه بزرگ رب در این منطقه می‌توان به اشتغال و اقتصاد مردم بسیار کمک کرد.

رستگار یوسفی ادامه داد: همچنین این شهرستان با داشتن طبیعت بسیار زیبا و جاذبه‌های گردشگری بسیار مهمی مانند سراب‌ روانسر، سراب جابری و غار قوری قلعه، یکی از قطب های مهم گردشگری طبیعی محسوب می شود.

وی افزود: همچنین روانسر به دروازه اورامانات مشهور است و مرکز اتصال منطقه با شهرهای مهمی همچون کرمانشاه، سنندج، اسلام آباد و ایلام محسوب می شود و می توان صدها شغل با محوریت بخش خدمات در این شهرستان راه اندازی کرد.

جوانرود قطب گردشگری بازار در غرب کشور

یوسفی عنوان کرد: بازارچه جوانرود یکی از پررونق‌ترین بازارچه‌های غرب کشور است و آخر هفته‌ها هزاران نفر از استان های همجوار و دیگر استان‌ها برای خرید به این بازار مراجعه می کنند و در صورت در توجه بیشتر این بازارچه می تواند به رونق اقتصادی مناطق پیرامونی خود و شکل گیری صدها شغل خدماتی کمک کند.

اجرای کریدور دوم اورامانات

یوسفی اجرای بزرگراه کرمانشاه، کوزران، جوانرود به عنوان کریدور دوم اورامانات را طرحی مهم برای رونق بازارچه جوانرود دانست و گفت: این بزرگراه در کنار کاهش تصادفات می تواند به ایجاد یک راه دسترسی آسان به این بازارچه و رونق گرفتن شهرهای مسیر این کریدور بسیار کمک کند.

گشایش مرز دروله

وی گشایش مرز دروله در شهرستان جوانرود را یکی دیگر از راهکارهای رونق اقتصادی در منطقه دانست و گفت: ایجاد این بازارچه مرزی در مجاورت شهر حلبچه می تواند نقش بسیاز مهمی در رونق بازارچه جوانرود و منطقه ایجاد کند.

این مدیر باتجربه ادامه داد: همچنین شهرستان جوانرود دارای مناطق بکر و طبیعی دست نخورده ای مانند بخش کلاشی است که چند روستای آن در قالب پایگاه میراث جهانی هورامان / اورامانات ثبت جهانی شده است و می‌تواند به یک مقصد مهم گردشگری طبیعی و روستایی در غرب کشور تبدیل شود.


ثلاث باباجانی سرزمین فرصت های تجاری و کشاورزی

وی در ادامه از ثلاث باباجانی به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم منطقه نام برد و گفت: شیخ صله از مهم ترین بازارچه‌های غرب کشور است که در صورت تکمیل زیرساخت‌ها می تواند نقشی اساسی در رونق اقتصادی منطقه ایفا کند.

یوسفی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب بر امنیت مردم محور بسیار تاکید دارند و حضور مردم در نوار مرزی برای کشور ما امنیت آفرین است و در کنار آن مردم باید از مواهب این مرزنشینی هم بهره مند شوند تا دلگرم شوند.

رستگار یوسفی ادامه داد: همچنین تکمیل شبکه‌های آبیاری تحت فشار در ازگله و تکمیل خط انتقال سد آزادی به دشت حر، موجب آبی شدن بخش وسیعی از اراضی منطقه و افزایش درآمدهای مردم و ایجاد شغل های تازه می شود که باید باجدیت پیگیری شود.


اجرای سامانه سردسیری از مسیر پاوه

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رودخانه بزرگ سیروان از شهرستان پاوه عبور می کند و بهره مندی از آب سیروان، حق مسلم مردم پاوه و دیگر شهرستان‌های اورامانات است و طرح سردسیری باید از مسیر پاوه اجرایی شود.

این مدیر باتجربه گفت: در صورت اجرای این طرح،  زمینه اجرای صدها هکتار باغات در اراضی شیبدار اورامانات فراهم می شود و همچنین در کنار کمک به رفع تنش آبی در دشت روانسر، امکان جایگزین کردن محصولاتی باارزش افزوده بیشتر و افزایش درآمد کشاورزان فراهم می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه با برقراری تردد مسافری از مرز شوشمی، امکان رونق گردشگری سلامت در این منطقه فراهم شده و می توان با ایجاد طرح‌هایی مانند هتل بیمارستان‌ها در این شهرستان، بستر ساز رونق اقتصادی در منطقه شد.

وی یادآور شد: همچنین پاوه ظرفیت بسیاری در گردشگری طبیعی دارد و توسعه این بخش باید با جدیت بسیار بیشتری تداوم یابد.


تکمیل بزرگراه قزانچی _  پاوه


رستگار یوسفی همچنین تکمیل بزرگراه قزانچی، روانسر، پاوه به شوشمی را یکی دیگر از اولویت های مهم منطقه اورامانات دانست و گفت: تکمیل این بزرگراه در کنار کاهش تصادفات و ایجاد ایمنی بیشتر در سفرها، به رونق گردشگری و تجاری منطقه بسیار کمک می کند.


روستاهای توسعه یافته بسترساز شهرهای آباد

وی گازرسانی به تمامی روستاهای اورامانات و سبزشدن شهرستان های منطقه را از دیگر اولویت‌های مهم است و گفت: اینکار به حفظ محیط زیست، طبیعت و توسعه پایدار منطقه بسیار کمک می‌کند. همچنین پروژه‌های عمرانی باید بر اساس برنامه‌های میان مدت و در قالب برنامه‌های توسعه‌ای و اسناد بالادستی اجرایی شوند.

یوسفی یادآور شد: توجه به عمران روستاها به ماندگاری جمعیت در این مناطق و شکل‌گیری مهاجرت معکوس کمک می کند و هرچه روستاها آبادتر باشند، سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه نشینی در شهرها هم کمتر خواهند شد.

کد خبر 2767050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha