تداوم سوء مدیریت‌ها مانعی در مسیر ساماندهی مرزها / دکتر نورالدین یوسفی                 

سرویس کرمانشاه _ دکتر نورالدین یوسفی استاد دانشگاه رازی به بهانه مرگ هستیار عبدالکریمی، کولبر جوان اهل دیواندره، مِطلبی در نقد عملکرد مدیریت ضعیف ساماندهی بازارچه‌های مرزی و موضوع کولبری پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ پیرامون تداوم وضعیت نابسامان مرزهای کوله بری و جان باختن و مصدومیت این تلاشگران راه نان و روزی حلال به دلایل گوناگون از شلیک مستقیم مرزبانان دو طرف مرز گرفته تا سقوط در دره و یخ زدن در سرما و … بارها و بارها گفته شده است ولی باز هم می گوییم و خواستار سامان دهی مرز هستیم.

بازی موش و گربه مرز و کوله بری باید خاتمه یابد و با به کارگیری سازوکار لازم و کارشناسی شده تجارت مرزی به شغلی پایدار و شایسته تبدیل شود و بیش از این خون و عمر مردم محروم و مرزنشین هدر نرود.

مرز و کولبری دو واژه همزاد این سالهای مناطق مرزی و بویژه کردنشین بوده اند؛ مرزی که باید با بازارچه هایش و تبادل تجاری مایه رفاه و آسایش مرزداران باشد به علت سوء مدیریت ها تبدیل به بلای جان مرزنشینان شده است.

عمق این فاجعه وقتی هویداتر می شود که پای سخن کولبران بنشینی؛ درد دل‌هایشان نشان می دهد که مرز و کولبری فقط برای کولبرهای بینوا و ناچار به تحمل این رنج بیشمار مایه نکبت و مرگ است اما برای تاجران و سرمایه داران و حتی عوامل به اصطلاح حافظ مرز مایه خیر و برکت و سودکلان است! تاجرانی که به بهای خون کولبران از پرداخت گمرکی و مالیات معاف اند و عواملی که کالاهای ضبط شده را انفال می دانند! در این میان فقط سر کولبران بی پناه بی کلاه می ماند!  هزاران بار گفته شد ولی چاره ای اندیشیده نشد، چرا؟ مسئولانی که وظیفه شما مدیریت مرز است یا آن را کلا ببندید یا آن را امن و ایمن سازید! تا کی باید شاهد این فجایع در مرز و مرگ کوله بران باشیم!

به نظر نمی رسد سامان دهی و امن کردن تجارت مرزی و کوله بری مانعی به غیر از قطع سود و سوء استفاده مافیای مرز داشته باشد؛ این یک مطالبه همگانی است تجارت مرزی و کولەبری باید سامان دهی شود! 

کد خبر 2768657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha