وضعیت کردها بعد از خروج آمریکا از سوریه

سرویس جهان- اندیشکده بنیاد کارنگی تنها گزینه کردهای سوریه بعد از خروج نیروهای آمریکا از سوریه را توافق با روسیه و دولت مرکزی سوریه دانست.

به گزارش کردپرس، بنیاد کارنگی در یادداشتی، سرنوشت کردها بعد از خروج احتمالی آمریکا از منطقه تحت کنترل آنها را مورد بررسی قرار داده است. این اندیشکده آمریکایی تنها گزینه قابل اتکا را توافق کردها با روسیه و دولت مرکزی سوریه دانسته است.

بنیاد کارنگی با این که تاکید کرده است که هنوز تصمیم قاطعی برای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه تحت کنترل کردها توسط دولت جو بایدن گرفته نشده اما اشاره کرده است که مسئله خروج از سوریه در نشست نهادهای امنیتی دولت آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.

این اندیشکده با اشاره به این که تهدید ترکیه بعد از خروج آمریکا علیه کردهای سوریه بیشتر خواهد شد، نوشت: کردها تنها یک راه در پیش رو خواهند داشت و آن توافق با روسیه و دولت مرکزی برای جلوگیری از سومین حمله زمینی ترکیه است.

بنیاد کارنگی به توافقات قبلی کردها با سوریه و روسیه بعد از حملات ترکیه و موفقیت آن در جلوگیری از پیشروی ترکیه اشاره کرده و گفته است این توافقها مانعی در برابر ترکیه ایجاد کرده است.

در عین حال تاکید شده است که کردها ممکن است با توافق با دمشق نتوانند به خواسته های خود مانند حفظ ساختار سیاسی-نظامی خودگردان دست یابند زیرا دولت مرکزی هرگز قائل به خواسته های کردها نیست و خواهان کنترل کامل و دوباره بر مناطق تحت کنترل کردها در شمال و شمال شرق سوریه.

این اندیشکده آمریکا درباره نفع کردهای سوریه در توافق با دولت روسیه و سوریه نوشت: کردها ممکن است در نهایت موفق شوند در زمینه حفظ و آموزش زبان کردی و برخی اختیارات فرهنگی موافقت دمشق را به دست آورند.

بنیاد کارنگی معتقد است موقعیت خاص کردها سوریه باعث شده است، در صورت خروج آمریکا، فقط با مذاکره با دمشق و مسکو بتوانند به بخشی از خواسته های خود در برابر محفوظ ماندن از حملات ترکیه دست پیدا کنند.

کد خبر 2767501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha