ناکارآمد شدن ابزار اصلی استقلال طلبی کردهای عراق

سرویس جهان- مجله معتبر اویل پرایس با اشاره به کنترل مرحله به مرحله نفت اقلیم کردستان توسط دولت مرکزی عراق نوشت: به نظر می رسد تصویب قانون نفت و گاز عراق می تواند آخرین میخ بر تابوت فروش مستقل نفت خام توسط کردها به عنوان مهمترین ابزار استقلال طلبی باشد.

به گزارش کردپرس، اقلیم کردستان عراق که تا یک سال قبل روزانه حدود 500000 بشکه نفت خام را در بازارهای جهانی می فروخت و ماهانه درآمد قابل توجهی داشت، در حال حاضر قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیست. رای دیوان داوری بین المللی در پاریس و محکوم شدن ترکیه به پرداخت جریمه به خاطر انتقال غیرقانونی نفت خام اقلیم کردستان، و در کنار آن رای دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی بودن استخراج و فروش نفت خام توسط دولت اقلیم کردستان موجب توقف کامل صادرات نفت خام اقلیم کردستان و زیان ماهانه نزدیک به یک میلیارد دلاری به این منطقه شده است.

مجله نفت و گاز اویل پرایس که تحولات صنعت نفت و گاز جهان را رصد می کند، در تازه ترین تحلیل خود از وضعیت صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان هشدار داد کردهای عراق ممکن است به زودی تنها ابزار اقتصادی برای تحقق رویای استقلال طلبی را برای همیشه از دست بدهند.

بر اساس این تحلیل، در حال حاضر دولت عراق با توجه به رای دادگاه فدرال عراق کنترل کامل بر درآمدهای نفتی و گازی اقلیم کردستان را پیدا خواهد کرد و تصویب قانون نفت و گاز عراق در پارلمان این کشور به نفع دولت، با توجه به تضعیف موقعیت کردها در حکومت مرکزی عراق- می تواند آخرین ضربه را بر استقلال اقتصادی اقلیم کردستان وارد کرده و این منطقه برای همیشه رویای داشتن کیان مستقل را کنار بگذارد.

این نشریه با اشاره به عدم اجرای توافق نامه های نفتی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در سال های 2014، 2018، 2019 و اقدام کردها برای رسیدن به استقلال با برگزاری رفراندوم در سال 2017 نتیجه گیری کرد این مسائل باعث بی اعتمادی هرچه بیشتر میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی شد تا مانع هر گونه توافق متوازن میان دو طرف شود.

اویل پرایس، روسیه، در درجه اول و چین را از دیگر عوامل تضعیف موقعیت سیاسی و اقتصادی اقلیم کردستان دانسته است زیرا به نوسته این مجله، روسیه در سال 2017 با امضای سه توافق مهم با دولت اقلیم کردستان، آنهم در بدترین موقعیت سیاسی و اقتصادی این منطقه پس از برگزاری رفراندوم و پیامدهای آن، کنترل بیش از 50 درصد از صنعت نفت اقلیم کردستان را به دست گرفت و زمینه تضعیف موقعیت آمریکا و دیگر شرکای غربی دولت اقلیم کردستان و کردها در عراق فراهم شد. چین هم با امضای توافق راهبرد مشترک با دولت مرکزی عراق وارد صنعت نفت و گاز عراق شد تا غربی ها هرچه بیشتر موقعیتشان را در این منطقه از دست بدهند.

این مجله همچنین به سخنان محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق درباره قانون نفت و گاز مورد اختلاف میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی اشاره کرده که تاکید کرده است، بر اساس قانون جدید که تا تصویب فاصله زیادی دارد- دولت مرکزی عراق بر همه درآمدهای نفتی و  گازی سراسر این کشور، شامل اقلیم کردستان کنترل کامل خواهد داشت. بنابراین، اقلیم کردستان عراق ممکن است با تصویب آن ستون اصلی استقلال که استقلال اقتصادی است، را از دست بدهد و رویای استقلال از همیشه دست نیافتنی تر شود.

این مجله آینده شرکت های نفتی غربی در اقلیم کردستان را تیره تر از همیشه توصیف کرده و معتقد است با تصویب قانون جدید نفت و گاز در عراق، شرکت های نفتی غربی تحت اراده دولت عراق و نه اقلیم کردستان خواهند بود و حتی ممکن است نتوانند در منطقه تحت کنترل کردها به فعالیت ادامه دهند. در این صورت کردها ممکن است حمایت غرب را نیز از دست بدهند و موقعیت سیاسی اقلیم کردستان بیش از بیش تضعیف شود.

کد خبر 2767793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha