۷ نکته مهم انتخابات شهرداری‌های ترکیه

سرویس جهان- نشریه میدل ایست آی به ۷ مورد از عوامل نتیجه انتخابات روز گذشته ترکیه از جمله رای کردهای استانبول به نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق برخلاف معرفی نامزد مستقل کردها اشاره کرده است

 به گزارش کرد پرس، انتخابات روز یکشنبه ۳۱ مارس ۲۰۲۴ شکست قابل توجه رجب

طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه را به دنبال داشت. نشریه میدل ایست آی با اشاره به شکست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حزب عدالت و توسعه به رهبری او در انتخابات شهرداری‌های ترکیه، به نکات قابل توجه در این انتخابات و نتایج آن اشاره کرده است.

 اولین نکته‌ای که از نظر این نشریه بر نتیجه انتخابات تاثیر گذاشته تورم بالا و اقتصاد بحران زده ترکیه است که تلاش نافرجام اردوغان به رغم ده‌های او را نشان می‌دهد.

 دومین نکته این انتخابات از نظر میدل ایست آی، کاهش مشارکت بوده است؛ در این انتخابات ۷۶ درصد از واجدین شرایط شرکت کردند در حالی که در انتخابات ۹ ماه پیش ۸۷ درصد از واجدین در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شرکت کرده بودند. 

سومین مورد از شگفتی‌های این انتخابات قدرت گرفتن حزب اسلامگرایYRP در این انتخابات به عنوان سومین حزب بزرگ ترکیه بعد از جمهوری‌خواه خلق و عدالت و توسعه است. این حزب در انتخابات اخیر توانسته است نزدیک به ۳ میلیون رای جذب کند.

 چهارمین مورد شگفتی انتخابات شهرداری‌های ۲۰۲۴ ترکیه واگذاری کرسی‌های شهرداری‌های منطقه آناتولی از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه و ناتوانی آن در جذب رای دهندگان جدید عنوان شده است.  حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق توانسته است بخش قابل توجهی از رای دهندگان جوان را جذب کند.

 بر اساس این گزارش، پنجمین مورد شگفت انگیز در این انتخابات عدم رای کردهای ساکن استانبول به نامزد حزب کردگرای برابری و دموکراسی یا دموکراتیک خلق‌ها است. بر این اساس تنها دو درصد کردهای ساکن استانبول به نامزد معرفی شده از سوی حزب کردگرا رای دادند اما بیشتر آنها با رای به نامزد حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق، نقش مهمی در شکست نامزد اردوغان در این شهر ایفا کردند.

 میدل ایست آی ششمین مورد قابل توجه در این انتخابات را موفقیت اپوزیسیون در پیدا کردن و جذب کانون‌های جدید رای عنوان کرده است.

 این نشریه به عنوان آخرین و هفتمین مورد قابل توجه در این انتخابات، ادعا کرده است که در این انتخابات روند دموکراتیک در انتخاب مسئولان کشوری از طریق انتخابات، با وجود برخی انتقادها و یا گزارش مواردی از تخلف پیشرفت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha