تمایل مردم کردستان سوریه به خرید و فروش با دلار به علت تورم و پایین آمدن ارزش پول سوریه

سرویس سوریه - به علت ۱۳ ساله جنگ در سوریه، تورم موجود و پایین آمدن ارزش روزانه لیره سوریه در مقابل دلار، مردم کردستان سوریه تمایل بیشتری نسبت به خرید و فروش با دلار پیدا کرده‌اند.

به گزارش کردپرس، مردم ساکن در شمال و شرق سوریه پس از دوره ۱۳ ساله جنگ در سوریه و تورم و پایین آمدن ارزش روزانه لیره سوریه در مقابل دلار، تمایل بیشتری نسبت به خرید و فروش با دلار پیدا کرده‌اند.

به نوشته بخش کردی صدای آمریکا، در شرایط بد اقتصادی که ۱۳ سال است به دلیل جنگ در سوریه ادامه دارد، تجار و مغازه‌داران مناطق کردنشین شمال و شرق سوریه از روی آوردن چند خریدار در روز به مغازه‌های خود خوشحال می‌شوند اما مسلماً وقتی خریدارها خرید خود را با دلار انجام می‌دهند خوشحالی فروشندگان به سطح بالاتری می‌رسد.

فروشنده جوانی در بازار قامشلو در حالی که تلاش می کرد محصولات خود را بفروشد به خبرنگار این رسانه گفت: «اگر پول سوریه همراه ندارید، نگران نباشید، من دلار هم قبول می کنم. اگر این عینک را بخرید، ۱۰ دلار از شما می‌گیرم و مانده پولتان را با لیره سوری به شما برمی‌گردانم.»

در ده سال گذشته ارزش لیره سوری به طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است. سقوط واحد پول سوریه یکی از پیامدهای اقتصادی جنگ داخلی در این کشور از سال ۲۰۱۱ است.

بر اساس داده های منتشر شده در ۴ آوریل، نرخ برابری یک دلار آمریکا در برابر لیره سوریه در بازار سیاه قامشلو به ۱۴ هزار رسید. قبل از جنگ، یک دلار تنها حدود ۵۰ لیره ارزش داشت.

تمایل مردم کردستان سوریه به خرید و فروش با دلار به علت تورم و پایین آمدن ارزش پول سوریه

«محمد حفید خلیل» استاد اقتصاد و آمار در دانشگاه روژاوا در قامشلو در این رابطه گفت: «در چنین وضعیت بد لیره سوریه، دلار به ارز جایگزین در شمال و شرق سوریه تبدیل شده است.

دلار در حال حاضر تبدیل به ارز واقعی شده که به ثبات اقتصاد محلی کمک می‌کند.

خلیل در ادامه به صدای آمریکا گفت: «در جایی که گرانی و تورم در چند سال اخیر به مهر شناسایی اقتصاد سوریه شده است، اگر مبادلات تجاری با دلار انجام شود، همه خوشحال خواهند شد، چه تاجران و مغازه‌داران بزرگ و چه خرده فروشان و خریداران محلی.»

یک فروشنده دیگر در بازر سرپوشیده قامشلو اظهار داشت: «ما محصولات خود را به دلار می‌خریم، بنابراین طبیعی است که آنها را به دلار نیز بفروشیم. نرخ مبادله لیره سوریه تقریبا روزانه تغییر می‌کند، بنابراین گاهی اوقات فروش با پول سوریه منطقی نیست.»

این مغازه‌دار کرد همچنین تاکید کرد که اگرچه همه خریداران دلار ندارند، اما بیشتر مغازه داران دوست دارند فروش خود را با دلار اداره کنند، زیرا دیگر نیازی به افزایش قیمت محصولات با هر تغییر نرخ ندارند.

لازم به ذکر است که شمال و شرق سوریه بیشتر تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) است. از سال ۲۰۱۲، پس از عقب نشینی نیروهای دولتی سوریه از منطقه برای مبارزه با شبه‌نظامیان در مناطق دیگر، این منطقه توسط یک مدیریت خودگردان محلی می‌شود.

در شرایطی که بیشتر شمال و شرق سوریه از نظر سیاسی و نظامی خارج از کنترل دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه است اما اقتصاد این منطقه همچنان به دولت مرکزی به ویژه از نظر مسائل مالی وابسته است.

«هدیه علی» رئیس هیئت اقتصادی و کشاورزی در مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه گفت: «به عنوان AANES، ما هیچ سیاستی برای تبدیل دلار به پایه اقتصاد نداریم، زیرا بخشی از سوریه هستیم. با این حال می‌بینیم که استفاده از دلار در بازار به مردم ما در این شرایط سخت کمک می‌کند و بازار داخلی را تثبیت می کند.

علی در ادامه به صدای آمریکا گفت، با وجود اینکه سیاست استفاده از دلار نداریم، هیچ مانع یا مانعی برای استفاده از دلار در بازار نمی‌گذاریم زیرا این به اقتصاد محلی کمک می‌کند.

خلیل اقتصاددان دانشگاه روژاوا نیز همچنین گفت: «ورود مداوم دلار عامل مثبتی برای بهبود اقتصاد شمال و شرق سوریه بوده است.»

وی افزود: «در زمانی که استفاده رسمی از دلار در منطقه ما امکان پذیر نیست، دسترسی گسترده به دلار تفاوت چشمگیری را در مقایسه با سایر مناطق سوریه ایجاد می‌کند. استفاده از دلار در مناطق دولتی سوریه ممنوع است. این به شمال و شرق سوریه یک مزیت اقتصادی می‌دهد تا تحریم‌های کشورهای غربی را دور بزند.»

دولت‌های غربی و آمریکا تحریم‌های گسترده ای را علیه دولت بشار اسد به دلیل سرکوب معترضان مسالمت آمیز و ارتکاب جنایت علیه غیرنظامیان وضع کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل که در ماه مارس منتشر شد، بیش از ۹۰ درصد مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند.

کد خبر 2769102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha