وزیر نفت عراق: نامه‌ای را به اقلیم کردستان ارائه دادیم تا نفت را به شرکت بازاریابی «سومو» تحویل دهد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ وزیر نفت عراق ضمن اعلام این که در آینده نزدیک صادرات نفت اقلیم کردستان از سرگرفته می‌شود افزود در خصوص سازوکارهای مربوط به صادرات نفت با اقلیم کردستان به توافق رسیده‌ایم و روند تولید و صادرات نفت میادینی که در اقلیم کردستان واقع شده‌اند را دوباره فعال خواهیم کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری شارپرس، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق در مصاحبه‌ای اعلام کرد روند تولید و صادرات نفت در میادینی که در اقلیم کردستان قرار دارند را دوباره فعال خواهیم کرد و با اقلیم کردستان در حال گفتگو برای از سرگیری صادرات نفت هستیم همزمان مقدار تولید نفت مطابق قانون بودجه ۴۰۰ هزار بشکه است با این همه وزارت برق قراردادی را با یکی از کمپانیهای تولید کننده گاز در یکی از میدانهای گازی اقلیم کردستان منعقد کرده است.

حیان عبدالغنی تصریح کرد درخصوص سازوکارهای مربوط به صادرات نفت با مقامات اقلیم کردستان در ماه ژانویه به توافق رسیده‌ایم در آینده نزدیک ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان آغاز خواهد شد نامه‌ای را هم به اقلیم کردستان مبنی بر تحویل دادن نفت به شرکت سومو ارائه دادیم، همچنین صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق خط لوله و از راه بندر جیهان انجام خواهد گرفت.

مایلز کاگینز سخنگوی انجمن صنعت نفت کردستان معروف به اپیکور در خصوص سفر محمد شیاع سودانی به واشنگتن و تلاش برای از سرگیری صادرات نفت کردستان اعلام کرد در واشنگتن هفته خوبی سپری شد که در آن نخست وزیر عراق با بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد همه می‌دانند که ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق خط لوله ترکیه_عراق برای هر دو رهبر مهم است.

 مایلز کاگینز  گفت: چند ماه پیش اطمینان داشتیم که موضوع ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان موضوع دستور کار جلسه سودانی و بایدن خواهد بود اما به یکی از موضوعات مورد بحث کاخ سفید تبدیل شد کاخ سفید در این رابطه به وضوح اظهارنظر کرده و اعلام نموده این مشکل باید هرچه زودتر رفع گردد.

به گفته سخنگوی اپیکور موضوع نفت اقلیم کردستان موضوعی است که دولت اقلیم کردستان حتی رهبر ترکیه نیز خواستار ازسرگیری صادرات آن است این موضوع بی اهمیتی نیست تعلیق صادرات نفت خسارت ۱۴ میلیارد دلاری به عراق وارد کرده است و این زیان همه مناطق کشور عراق را تحت شعاع قرار داده است ما به عنوان انجمن صنعت کردستان (اپیکور) هرآنچه که  برای برقراری توافق جدید لازم است را ارائه داده‌ایم ما می‌خواهیم توافقات به صورت کنونی باقی بمانند، اگر تحت نظارت بغداد باشیم و اگر دوباره نفت را از طریق خط لوله انتقال دهیم باید بدانیم که هزینه حمل و پرداخت استحقاقات مالی ما بر عهده چه دولتی خواهد بود؟ پیش بینی می‌کنیم که راهکارهای جدید اعمال شوند و امیدورایم توافق جدید برقرار شود.

در تاریخ ۲۵ ماه مارس سال ۲۰۲۳ پس از صدور حکم دادگاه پاریس صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان به حالت تعلیق در آمد، اگرچه مذاکراتی میان بغداد و اربیل و آنکارا در خصوص ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان برگزار شده است اما تا کنون این مذاکرات به نتیجه نرسیده‌اند، همچنین قرار است پس از بازگشت محمد شیاع سودانی نخست وزیر رعراق از آمریکا رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به بغداد سفر کند که به جز موضوع امنیت ترکیه و موضوع نیروهای «پ. ک.ک»، از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان محور اصلی گفتگوهای او با دولت عراق باشد.

کد خبر 2769478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha