٧ میلیارد و ٤٩٣ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: از سال آبی ۹۳_ ۹۴ تا ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲، در مجموع ۷۴۹۳.۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

به گزارش کردپرس، مجید رستگاری در خصوص حجم رهاسازی آب از سدهای در حال بهره‌برداری استان به دریاچه ارومیه در جمع خبرنگاران افزود: طی سال آبی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳، از سد بوکان_ساروق ۲۹۶.۵ میلیون متر مکعب، ۸۲.۷ میلیون متر مکعب از سد مهاباد، ۵۵ میلیون مترمکعب از سد حسنلو و ۱۲ میلیون متر مکعب از سد سیلوه به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی گفت: رهاسازی ۴۴۶.۲ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان به دریاچه ارومیه طی سال آبی ۱۴۰۲_۱۴۰۳  صورت گرفت.

او اضافه کرد: رهاسازی آب به سمت دریاچه در سال آبی ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲ نیز در مجموع ۴۱۲ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار کرد: از سال آبی ۹۳_ ۹۴ تا ۱۴۰۱_ ۱۴۰۲، در مجموع ۷۴۹۳.۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

گفتنی است؛ بر اساس اعلام رسمی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی؛ «در راستای احیای دریاچه ارومیه از سال آبی ۹۳-۹۴ تا سال ١٣٩٩ بیش از ۶ میلیارد و ۱۵ میلیون مترمکعب از سدهای اقماری نظیر شهر چای ارومیه، سد بوکان، ساروق تکاب، سد مهاباد، حسنلوی نقده، سیلوه پیرانشهر، زولا و دریک سلماس و دیگر سدها وارد دریاچه ارومیه شده بود»، اما علیرغم انتقال این حجم آب به دریاچه ارومیه از سدهای آذربایجان غربی طی سال های اخیر، با شروع تابستان و تبخیر آب ، وضعیت دریاچه در آبان ماه ١٤٠٢، به شدت کاهش یافت و تنها ٤ درصد از آب سطح دریاچه باقی مانده بود!
طی دو سال آبی اخیر نیز تا کنون ٨٥٨ میلیون متر مکعب آب سدهای اقماری استان به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است و در حال حاضر وضعیت دریاچه مطلوب به نظر می رسد باید دید وضعیت دریاچه در فصل گرما چگونه خواهد بود و آیا نظر برخی کارشناسان مبنی بر تبدیل شدن دریاچه به تالاب فصلی محقق می شود؟!

کد خبر 2769593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha