ریاست اقلیم کردستان: اختلافات بر سر انتخابات پارلمانی لطمات زیادی به اقلیم کردستان وارد کرده است

سرویس عراق و اقلیم کرستان- سخنگوی ریاست اقلیم کردستان گفت: «وجود پارلمانی که نماینده واقعی همه اقلیتها و اقشار مختلف مردم کردستان باشد، باید بر هر مسئله دیگری اولویت داشته باشد».

به گزارش کردپرس به نقل از صدای آمریکا، دلشاد شهاب در اظهاراتی به خبرنگاران گفت: «ریاست اقلیم کردستان با تمامی احزاب در ارتباط است و موضوع انتخابات و رفع خلأ ناشی از عدم کارایی پارلمان، یکی از اولویتهای مهم رئیس اقلیم برای حل و فصل این مشکل و پر شدن هرچه سریعتر این خلأ است».

وی با بیان اینکه رئیس اقلیم از تمامی احزاب می‌خواهد مسئله کردستان و پارلمان اقلیم کردستان را بر منازعات سیاسی اولویت قرار دهند، افزود: «در نتیجه اختلافات پیش آمده بر سر مسئله انتخابات، قانون و کمیسیون، لطمات زیادی به اقلیم کردستان وارد شد».

10 ژوئن 2024 به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان اعلام شده است و از سوی کمیسیون انتخابات عراق بر این فرآیند نظارت خواهد شد.

حزب دمکرات کردستان و برخی از احزاب اقلیتها انتخابات پارلمانی را تحریم کرده و خواستار تعویق انتخابات -تا زمانی که نظرات آنها مورد توجه قرار بگیرد- شده‌اند، این درحالی است که اتحادیه میهنی و برخی دیگر از احزاب و جریانها حمایت خود را از برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر اعلام کرده‌اند.

دلشاد شهاب همچنین اعلام کرد که نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان به منظور شرکت در نشست ائتلاف مدیریت دولت به زودی به بغداد خواهد رفت.

دلشاد شهاب درخصوص اینکه مسئله کرسی اقلیت ها در انتخابات پارلمان عراق تا چه اندازه در سفر آتی مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: «بی تردید ما همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا از تأثیر و کارآمدی مشارکت اقلیتها در روند سیاسی اقلیم کردستان و همچنین خلق تابلویی زیبا از اقلیم کردستان با حضور اقلیت ها اطمینان حاصل شود».

نچیروان بارزانی و بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان در 6 آوریل 2024، وارد بغداد شدند و با طرفهای سیاسی جهت رایزنی برای موانع پیش روی انتخابات پارلمانی کردستان دیدار کردند.

در 21 فوریه 2024، دادگاه فدرال عراق حکم دو شکایت حقوقی طرح شده علیه قانون انتخابات و استحقاقات مالی حقوق بگیران را صادر کرد، شکایت اول از سوی فراکسیون اتحادیه مهینی کردستان و شکایت دوم توسط 3 شهروند ساکن اقلیم کردستان طرح شده بود.

در نتیجه شکایت اتحادیه میهنی علیه قانون انتخابات پارلمان کردستان، نظام انتخاباتی اقلیم کردستان از یک حوزه‌ای به چهار حوزه‌ای تغییر داده شد و تعداد کرسی های پارلمان از 111 کرسی به 100 کرسی کاهش یافت.

کد خبر 2769755

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha