یک روز عزای عمومی در ترکیه برای همدردی با ایران

سرویس ترکیه - اردوغان برای همدردی با مردم ایران، در ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عصر امروز پس از جلسه کابینه ریاست جمهوری  ترکیه، از اعلام یک روز عزای عمومی در ترکیه برای همدردی با مردم ایران خبر داد.

به نوشته آناتولی، اردوغان گفت: «درگذشت برادرم رئیس جمهوری اسلامی ایران جناب آقای ابراهیم رئیسی و اعضای هیأت همراه بسیار متاثر شدیم. از خداوند متعال برای همه برادران‌مان که جان خود را از دست دادند طلب رحمت می‌کنم. در جلسه هیأت دولت با معاون رئیس جمهور آقای محمد مخبر تلفنی گفتگو کردم و به آن‌ها تسلیت گفتیم.»

او در ادامه افزود: «ایران همسایه مرزی ماست و مردم ایران برادران ما هستند. ما قرن هاست که جغرافیای یکسانی را به اشتراک می‌گذاریم و در کنار هم در صلح کار می‌کنیم. ما همیشه از حمایت قوی ایران از آرمان فلسطین قدردانی کرده ایم».

اردوغان تاکید کرد: «ما از زمان روند آستانه در گفتگوی نزدیک با ایران بوده‌ایم. ما با عدم مشارکت در تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه ایران به قانون همسایگی خود عمل کردیم. ما در 24 ژانویه میزبان رئیس‌جمهور فقید در آنکارا بودیم و روابط خود را پیش بردیم».

رئیس‌جمهور اردوغان تصریح کرد: «پس از سقوط بالگرد، ما با مقامات ایرانی تماس گرفتیم و تمام امکانات خود را برای کمک به تلاش‌های جستجو و نجات بسیج کردیم. در جلسه هیأت دولت تصمیم گرفتیم در کشورمان یک روز عزای عمومی اعلام کنیم تا مردم ایران ما را در غم خود شریک بدانند. ما یک بار دیگر به برادران ایرانی تسلیت می‌گوییم.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «اهمیت پهپادها بار دیگر در حادثه سقوط بالگرد که رئیس جمهور ایران و هیأت همراه در آن جان باختند، آشکار شد. پهپاد آکینجی به درخواست برادران ایرانی ما نقش فعالی در عملیات جستجو و نجات ایفا کرد.»

او افزود: «پهپاد آکینجی به مدت 7.5 ساعت فعالیت‌های جستجو و غربالگری را در منطقه انجام داد. آکینجی پس از انجام موفقیت‌آمیز وظیفه به کشورمان بازگشت. می‌دانیم که صنایع دفاعی ما مکررا مورد هدف محافل خاصی در کشورمان قرار می‌گیرد. من از طرف کشورم و ملتم از شرکت‌های دفاعی مان که فداکارانه کار می‌کنند تشکر می‌کنم.»

کد خبر 2770779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha